google analytic

Nuffnang

Monday, July 18, 2011

Macam tidak pandai habis

Sekarang ni aku ada terfikir, kan bagus kalau ambil coursework mode semata-mata.. mesti sekarang boleh berjoka-joka cuti sampai next sem dibuka which is in September 2011.

Oleh kerana full time master study di FTSM UKM hanya ada mixed-mode dan research mode sahaja - soal coursework mode itu bolehlah diabaikan.
Tidak silap aku, berdasarkan penceritaan kawan-kawan, di IPTA lain ada yang menawarkan coursework semata-mata.
Cumanya, aku memang sudah pilih UKM sebab principle of choice aku ialah -
  • dekat dan tiada traffic jam - tidak lain dan tidak bukan, UPM
  • tiada kelas malam dan kelas weekend - serta merta UPM terkeluar dari option, maka pilihan terdekat dan tiada traffic jam ialah UKM.
Apa yang aku rasa macam tidak pandai habis ni?
My quest in getting the best research topic for my master thesis.

Mula-mula aku mau buat research pasal ada satu benda tu, tapi lepas buat literature review (LR), rasa macam tidak sesuai pun ada sebab kalau tersilap langkah, boleh terkeluar dari lingkungan bidang kajian aku.

Jadi aku try pula buat lagi satu ni. Tapi bila lepas gali punya gali, rasa macam tidak boleh go la pula, sebab aku sense akan ada kesukaran bila part buat analisis nanti.

Lepas jumpa supervisor aku last Friday, dia bagi cadangan, why don't aku buat research pasal satu benda ni? Dan aku boleh bawa research tu dalam domain 'yang itu'. Seems interesting. (Aku nda la mau cerita yo-yo-oo.. kalau nda jadi bikin malu ja nanti).  

Sebenarnya, tujuan aku buat entry ni ialah untuk meluahkan kepada dunia yang aku amat gembira dengan kehadiran supervisor aku dalam hidup aku sekarang ni.

She is really helpful. Selalu bagi motivasi yang diperlukan dan sentiasa menawarkan buku-bukunya dan artikel-artikel yang membantu untuk dipinjamkan sebagai rujukan. Bagus bah..

Aku ada tiga statement dari supervisor aku ni yang aku ingat menusuk dalam jiwa aku.
  1. "Saya nak awak ada problem statement dulu. Saya tak akan benarkan student saya pergi jauh kalau takde problem statement" - logik la tu.. kalau tiada problem statement, maknanya student tu belum buat thorough literature review. Tiada problem statement juga bermakna tiada research question. Tiada research question, bermakna tiada objektif. Tiada objektif yang jitu, bermakna research methodology akan jadi kucar-kacir. Siapa yang susah, diri sendiri juga yang susah nanti. 
  2. "Raya nanti tak boleh cuti lama-lama tau. Orang dapat cuti belajar supaya boleh fokus kat study. Bukannya kena cuti suka hati. Expectation tu tinggi untuk orang yang cuti belajar" - true enough.
  3. "Try amalkan solat istikharah dan solat dhuha. InsyaAllah, journey nak habiskan thesis ni akan jadi smooth je" - saya setuju. The greatest help is from UP there..

Sebenarnya, selama aku belajar 2 semester di FTSM UKM ni, semua lecturer yang aku kenal dan pernah berinteraksi dengan dorang memang bagus-bagus. Dari yang belum dapat title Dr. sampai ke lecturer yang sudah dapat title Prof., semua pun ok. Memang memberi inspirasi yang membina.

Senang cakap, dorang membuatkan perjalanan aku dalam meraih master degree ni - a rewarding process.

Kesimpulannya, tajuk entry itu patut ditukar kepada "Habis juga bah tu nanti"..

8 comments:

  1. Nadia..pointer dh sangat tinggi tuu..kagum betul laa...good luckk.. mungkin boleh usha2 petua di sini..hehee..

    http://tulip-thewhitestar.blogspot.com/search/label/PhD

    ReplyDelete
  2. thanks syalinda for the blog url.. bagus juga ble baca blog org pasal study2 ni.. tambah2 plak buat phd.. motivation to the max!! good luck to both of us!

    ReplyDelete
  3. ooo kawan syalinda ni same univ as my fren.. buat specialist di sana.. for lecturers to further studies is compulsory and they are already familiar with academic research etc.. kita gomen officer ni mmg lagi challenginglah sbb nak tune balik ke alam ilmiah tu bukan mudah..:D gambatte ne!

    ReplyDelete
  4. mmg challenging for gomen servant like us.. tp kalau dapat buat research dengan bagus, memang seronok.. baru2 ni ada kakak sorang ni (tgh buat PhD guna HLP - kitaorg satu 'ibu') dapat award best writer for her journal paper.. amat rewarding! bila dah tau camtu, I pun jadi inspired :)

    ReplyDelete
  5. As salam nadia..nadiah buat course ape ye di FTSM? sy bakal buat Sains Komputer, if tak keberatan nak tanye2 sikit pasal study di FTSM UKM

    ReplyDelete
  6. Hi Omei..

    saya buat sains komp, major in MIS.. insyaaAllah.. jangan segan2, tanya je :)

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum. sis saya plan mau sambung master mix mode. so masa mau apply tu saya tidak tahu pula dia mau proposal. Bole saya tanya tips untuk proposal tu? sebab saya blur suda ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam sis.. saya bole faham tu kau punya blur tu mau buat proposal. sebab skrg ni pun wlupun saya sudah habis master tp part buat research ni is really not my thing.. i suggest u to visit dr othman talib blog drotspss.blogspot.com sebab dr ni byk share psl cara2 mau buat proposal the easiest way.. good luck!!

      Delete

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...