google analytic

Nuffnang

Thursday, July 7, 2011

Braces dan karang gigi

Lama sudah tidak update pasal pagar besi di gigi ni kan..
Ni pasal memang tiada apa benda yang mau diupdate pun..
Archwire pun tidak kena tukar, pasal doktor aku tu cakap ada satu gigi geraham kecil yang tenggelam di belah bawah kiri masih belum timbul sepenuhnya..
Tapi Alhamdulillah, gigi aku sebelah bawah semua sudah berada dalam saf yang tersusun..

Sekarang ni, treatment tambahan ialah - pakai getah dengan disangkut pada gigi atas dan bawah sebelah malam saja.
Bagus la..
Kalau berjaya, tidak payah cabut 2 gigi.. kalau tidak berjaya, babai la sama gigi-gigi itu..
Seboleh mungkin, dielakkan la urusan cabut gigi tu.

Last Monday, aku pegi appointment, doktor bagi scaling gigi bawah ja pasal ada karang gigi sudah..
Mesti kena buang tu karang gigi dengan segera sebab takut nanti ada gum problem..
Gigi belah atas tiada masalah pasal senang mau berus.. besar kan gigi aku,,
Tapi yang belah bawah tu cam susah sikit mau berus.. Gigi belah bawah kan kecil.. tapi bracket ja sudah conquer kebanyakan area gigi.. so, susah mau selitkan berus gigi untuk berus di area luar bracket tu..
Jawapannya, kena la pakai interdental brush..

Harap-harap, sempat la gigi aku ni cantek sebelum aku konvo nanti..
Mau cerita pasal konvo pulak, tesis pun masih terkial-kial.. mau dapatkan problem statement pun masih blur-blur lagi..
Huhuhh..

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...