google analytic

Nuffnang

Thursday, December 31, 2015

Musim Luruh di Jepun 2015 - Day 4 - 30 November 2015 - Tokyo

Ampunkan kami penunggu gua!
Punya la pemalas aku ni mau update blog.
Kalau time tengah bersemangat tu, tiada masa pula.
Ok, kita teruskan dengan pengembaraan musim luruh kami di Jepun.

Hari ke-4, kami berpindah dari Osaka ke Tokyo.

Abang Edi mencadangkan kami untuk naik teksi samada dari rumah airbnb kami di Osaka ke Station Shin-Osaka atau dari Tokyo Station ke rumah airbnb kami di kawasan Machiya, Tokyo.
Masalahnya, lepas aku survey dalam internet, perjalanan yang hanya mengambil masa 5-10 minit saja pun, akan menyebabkan damage sebanyak lebih RM200++ untuk satu teksi sahaja.
Bayangkan untuk 2 teksi - sebab kami semua 8 orang.
Gilak!
Aku pujuk la Abang Edi... sabarlah...
Memang ni la pengorbanan yang terpaksa dibuat kalau mau bajet dalam percutian.

Daripada habis RM200 untuk tambang teksi, baik habis untuk benda lain.

Abang Edi sudah warning dia tidak mau terburu-buru berlarian-larian mengejar train.
So, kami keluar awal, jalan slow-slow, dan sempat berpeleseran di Shin-Osaka dalam 40 minit begitu.

Menunggu Shinkansen kami dari Shin-Osaka ke Tokyo di Platform 27.

Sempat beli onigiri udang atau dalam bahasa jepunnya 'Ebi' di kedai runcit dekat platform 27 tu.

Perjalanan menggunakan shinkansen dari Osaka ke Tokyo mengambil masa lebih kurang 2 jam 30 minit.
Boleh nampak pemandangan Mount Fuji dengan jelas.
Dalam shinkansen ni, Abang Edi duduk bersebelahan dengan nenek tua berkimono yang ramah berbual.
Tapi dia malu untuk dibawa bergambar bersama :)
Nenek tua tu cerita dia ke Osaka untuk melawat anaknya.
Kami rasa amazed juga.
Nenek tu memang sudah tua betul sebab fizikalnya yang bongkok tiga.
Tapi boleh naik shinkansen travel sorang-sorang tanpa teman.

Berdasarkan pemerhatian kami, di Jepun ni, orang tua mereka amat independent dan tidak bergantung pada orang lain.
Jangankan bongkok tiga, yang bermasalah untuk berjalan pun, walaupun menggunakan walker kaki empat dan jalan setapak-tapak pun, selalunya dapat dilihat berjalan sorang-sorang tanpa pembantu.
Salute!

Rumah airbnb kami di Tokyo dekat dengan Machiya Station.
Untuk ke Machiya Station dari Tokyo Station, kena tukar train di Nippori dulu.
Dari Nippori ke Machiya, boleh guna Keisei Line atau Chiyoda Line.
Yang penting, kena beli tiket extra sebab bukan adik beradik JR.

Our trip from Osaka to Tokyo was a breeze one.
Sebab tiada apa yang perlu dikejar.
Syukur, sebab dari Tokyo Station ke Nippori Station tu kebetulan kami ternaik train yang ekspres.
Tidak banyak berhenti.
Maka kami tidak terasa penat pun.
Keputusan untuk tidak mengambil teksi adalah tepat.

Machiya Station yang kurang orang.

Pengalaman kami check-in dan stay di airbnb kami di Tokyo akan aku post kemudian.

Lepas check-in,  solat dan buat apa yang patut, jom kita ke Shibuya!

Perjalanan dari Shibuya Station ke restoran Gyumon halal tu akan kena naik jejantas yang ini.

Pada sebelah malamnya, aku bawa keluarga aku ke Shibuya.
Sebab mau makan Gyumon halal kunun.
Punya la jauh berjalan kaki.
Sekalinya, full house.
Kena tunggu lagi 2 jam atau boleh datang besok.
So, kami buat tempahan untuk datang semula besok jam 7.30 malam.

Dalam perjalanan kaki dari Shibuya Station ke Restoran Gyumon halal tu, kami terjumpa stall kebab kepunyaan orang Turki.
Semua menunya - kebab pita, shawarma kebab dan kebab with rice berharga 500 Yen.

Stall kebab ni popular di kalangan budak sekolah menengah Jepun.

Makan kebab panas-panas di dalam kedinginan malam di Shibuya ni memang asyik.
Tidak cukup dengan makan di siring jalan ni, kami siap bungkus lagi untuk sarapan bagi besok di rumah.

Kalau sudah sampai di area Station Shibuya ni, tidak lengkaplah kalau tidak bergambar berlatarbelakangkan suasana yang serba meriah dengan umat manusia dan lampu lip lap berwarna warni.

Dan tidak dilupa, tugu anjing Hachiko yang kisahnya amatlah meruntun perasaan.
Teringat movie si Richard Gere dan anjingnya yang sedih itu (Hachi: A Dog's Tale).

Dari Shibuya Station ni, kami bergegas pula ke Tokyo Station.
Tujuan ialah untuk berkunjung ke Tokyo Okashi Land di First Avenue, betul-betul di bawah tanah Tokyo Station.
Aku mau belanja Addin dan Zara makan aiskrim hokaido lembut bercoklat Royce yang dihidangkan  dengan potato chip di kedai Calbee Plus.
Tapi hampa.
Kami sampai dalam jam 9.30 malam, dorang pun sudah tutup kedai.

Untuk mengubat kekecewaan, sempat la singgah jap di kedai berdekatan makan aiskrim dengan pancake ala crepe kunun.

Then, kami balik ke rumah airbnb kami di Machiya.
Aku balik dengan kekecewaan.
Satu pasal tidak dapat makan Gyumon.
Dua pasal tidak dapat makan aiskrim di Calbee Plus.

1 comment:

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...