google analytic

Nuffnang

Wednesday, February 1, 2012

Masih di sini

Mesti follower blog aku ni (poyonya statement) fikir aku sudah bersenang lenang di rumah baru aku kan.. huhuhuh...
Tapi sebenarnya aku masih bersiaran dari rumah banglo nan setingkat tapi disewa ini.

Apa-apa pun, aku bersyukur kerana owner baru rumah ni masih belum settle tukar nama.
Oleh itu, kami masih boleh menumpang teduh di rumah ni.
Rumah sendiri yang diharapkan siap last 2 fridays nampaknya hanya janji kosong merangkap angan tak sudah bak lagu abang JayJay.

InsyaAllah, kalau ada rezeki, mudah-mudahan, dapat la masuk rumah kami tu hujung minggu yang panjang ni (ada cuti Thaipusam, followed by Maulidur Rasul.. mana aku mau simpan si Addin and Zara while kami cuci rumah dan pindahkan barang.. pengsan..)

Itupun provided kalau mamat grill yang lidut (lembab) dapat pasang semua wrought iron grill di tingkat bawah rumah. Kronologi penempahan grill dan main gate
  • Grill metal biasa warna putih jalur-jalur sudah siap dipasang. Tapi kualiti pemasangan amatlah boleh diperdebatkan. 
  • Kebengangan aku dan Abang Edi menjadi amat nyata sebab start order pada 29 Januari 2012. Konon ble siap dalam masa 2 minggu, tapi harem. Setelah lebih sebulan pun baru 30% daripada keseluruhan order sudah diselesaikan. Yang menyebabkan tahap kebengangan aku menjadi-jadi ialah bila Abang Edi sudah bayar almost 85% daripada keseluruhan payment. Malas mau cakap banyak. Mamat grill tu (ya... sudah terang lagi bersuluh, mamat itu adalah melayu) cakap ble pasang main gate, fencing, sliding goor grill minggu ni. Minggu ni bila? Aku cakap Ahad pun still consider minggu ni juga. Aku suruh pasang by Friday pasal Saturday sudah mau masuk rumah.
Pemasangan grill yang lengkap  (at least grill satu rumah dulu, main gate lambat sikit pun tidak apa) amatlah mustahak sebab
  • Kami sudah set dengan pihak astro untuk pindahkan decoder hari Sabtu tu. Pemindahan decoder adalah free sebab sudah termaktub dalam kontrak Astro kalau pasang Astro Beyond, waranti adalah untuk selama mana pemakaian Astro tersebut - maknanya, kalau grill belum pasang, kena la tunda pasal sabtu malam tu ada game penting kunun mengikut Abang Edi.. huhuh
  • Sudah set dengan orang aircond. Orang aircond tamau pasang aircond selagi tiada grill pasal takut kena pecah.
  • Kalau sudah ada grill, rasa selamat untuk pindahkan barang sedikit demi sedikit.
Sekurang-kurangnya, masalah tiles sudah selesai. Aku hampir membuat tuduhan yang kawan abang Edi tu tipu kami. Time raya cina tu, semua panggilan kami manjang tidak dilayan. Mau kata raya pun mustahil sebab dia bukan ada darah cina walau sekelumit pun (memandangkan tuan punya genetik yang gelap dan penuh bulu-buluan). Tapi Abang Edi masih menyimpan harapan. Alhamdulillah, semalam lori ambil balik tiles datang untuk pick-up semua tiles yang disalah hantar tu (almost 50 over cartons... gilak!!!)

Semalam, pasang toilet pun ada masalah. Bocor ja. Syukur juga sebab kawan Abang Edi selaku orang sales jual toilet (kawan jugak!!) menunjukkan rasa tanggungjawab yang tinggi. Sanggup datang untuk sama-sama mencari jalan penyelesaian. Selidik punya selidik, rupanya kontraktor kami yang 'bagus' tu pegi buang hos tangki toilet tu. Ceh, kurang asam.

Besarnya cabaran renovate rumah. Nantilah.. bila rumah tu sudah siap betul-betul, kalau aku rajin, aku buat satu entry khas pengajaran dan pengalaman yang kami dapat selama renovation tu supaya boleh dijadikan tips untuk orang yang membaca.

Projek renovation overdue selama lebih 2 bulan. Walaupun banyak yang kurang manis berlaku, tapi aku rasa sure ada hikmah di sebalik semua ni. Sekurang-kurangnya, tempoh 4 bulan ni jadi learning curve untuk aku dan Abang Edi. Alhamdulillah.

Projek seterusnya - kabinet dapur dan langsir :)

2 comments:

  1. wa..bestnya nak masuk umah sendiri..
    Nadia, boleh survey2 kabinet dapur kat sini juga kot.. http://www.artakkitchen.com/

    ReplyDelete
  2. syalinda, mau kata best pun macam dah hilang keserian best tu pasal menunggu lama sgt.. problem tak habis2.. huhuh..

    syalinda amik dari artak kitchen tu ke? bagus tak servis dorang?

    p/s: skg ni mahal ke murah tolak tepi, yg penting servis tip top :)

    ReplyDelete

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...