google analytic

Nuffnang

Monday, July 16, 2012

Perhentian Besar (trip details)

Pegi Perhentian Island!!

Details:
  • Travel to East Coast
    • Bertolak dari KL ke Jeti Kuala Besut pada 5.30 pagi 12/07/2012
    • Dengan bantuan maps yang diberikan oleh kawan Abang Edi, kami selamat sampai lebih kurang jam 1.30 tengahari.
    • Perjalanan tidaklah boring sangat. Addin layan iPad, Zara layan iPhone, aku tukang tengok map
  • Bot dari Jeti Kuala Besut ke Pulau Perhentian
    • Beli tiket feri di Jeti Kuala Besut - RM70 return fare for adult, RM40 untuk si Addin, dan FOC untuk Zara.
    • Beli dengan MD Travel - kami tidak kena suruh pakai life jacket. Aku tengok bot orang lain semua pakai life jacket. Risau juga kalau jadi apa-apa, sudah la tidak pandai berenang. Nasib baik cuaca ok.
    • Kereta parking di rumah orang - RM30 untuk 3 hari.
    • Kami satu bot dengan 4 orang remaja lelaki, a young lady yang nampak grunge tapi sebenarnya peramah dan sepasang couple dari Jepun.
    • Addin dan Zara seronok naik bot - cicit nelayan la katakan.
  • Menginap di Abdul's Chalet.
    • Pro - dekat dengan jeti, pantai putih dan bersih, well maintained, ada wireless di cafe, good digi and maxis coverage
    • Cons - Banyak semut. Tapi aku rasa ni adalah masalah sejagat di Perhentian. Nama pun pulau. Tidak boleh salahkan pihak hotel. Semut-semut tu datang sebab si Zara makan roti coklat sambil bersiar-siar dan melompat-lompat dalam bilik.
    • Kami booking bilik family room, garden view (sea view sudah penuh bah... huhuh)
      • Bilik no 15 - masih boleh nampak pantai dari bilik
      • 1 queen bed + 1 single bed = kami satukan jadi satu king bed yang besar supaya muat 4 orang
      • ada aircond dan kipas
      • bilik air yang besar - ada water heater
      • tiada tv
      • ada penyapu disediakan - untuk sapu pasir
      • ada paip air di tangga - boleh basuh kaki sebelum naik bilik
      • 3 clean towels provided - tapi tiada sabun dan syampu
      • tiada tanda kiblat - tapi boleh tanya pihak chalet. Kiblat menghadap pantai pukul 1. sejadah pun tiada. tapi mungkin boleh pinjam dari pihak chalet. aku guna kain bersih ja untuk alas sembahyang.
    • Ramai western yang menginap di Abdul's Chalet.
      • dorang suka berjemur dan mandi laut especially at noon. kami pula masuk laut di awal pagi dan lewat petang ja pasal takut sunburnt (tapi kena juga sunburnt.. hehe)
      • Ada juga seorang dua Malaysian chinese
      • Sepanjang 2 malam kami duduk sana, ada satu family melayu (malam pertama) yang check out pada keesokkan harinya.
      • Jiran kami
        • Malam pertama - a couple entah dari mana - kami balas senyum ja
        • Malam kedua - a family with 2 young boys from Sweden. Amat peramah.
        • Jiran selang dua pintu - a family with 2 young boys from Norway. Juga amat peramah.
    • Snorkelling
      • kami book dengan Abdul's Chalet RM35 per adult untuk 3 point - Turtle point, Shark point dan Coral Garden
      • life jacket RM8 per day, snorkeling gear RM8 per day
      • aku dan abang Edi tidak pandai swimming. tapi lepas pakai snorkeling gear tu boleh punya swim. maybe pasal kami dapat control pernafasan.
      • Managed to see 1 turtle, banyak ikan cantik-cantik, tapi tiada shark pasal kami tidak pegi pun, ada ombak besar
      • jellyfish pun banyak.. hohoho..
      • aku tengok bot orang lain ada roti. driver bot kami tidak bagi. nasib baik aku bawa roti aku sendiri untuk bagi ikan makan.
      • ambil gambar pakai kamera boleh masuk dalam air yang beli di S&J Sunway Pyramid for RM29.90. (di Abdul's Chalet pun ada kamera underwater yang disposable dijual pada RM55)
    Lepas 2 malam di Perhentian, kami turun ke Kuala Terengganu.
    • Stay di Grand Continental
      • Ada wireless internet
      • newspaper kena request baru dapat
    •  Beli kain batik di Pasar Payang dan butik Hungga depan hotel
    •  Beli keropok lekor di Kg Bukit Tok Beng. Satu jam baris. Siap ada nombor. Nasib baik sedap.

Pictures in next entry.

1. Hee kalau nak tahu kos minyak dgn tol total berapa?

2. This comment has been removed by the author.

3. This comment has been removed by the author.

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...