google analytic

Nuffnang

Friday, September 14, 2012

Selamat hari raya 2012!!

Hi alls!




1. Maaf zahir batin

My Addin is having a rough understanding of the zahir batin thing.
Bila dia tanya aku, apa tu zahir dan batin, aku pun tidak tau mau jawab semudah yang boleh untuk budak umur 5 tahun lebih, aku cakap, zahir tu luar, batin tu dalam.
So, isu pemahaman si Addin tu adalah mostly berpunca daripada penerangan mummynya yang tidak semengah langsung.

One day, si Addin cakap macam ni, "Kita sekarang dalam rumah, so kita cakap Selamat hari raya batin, cousin mummy yang datang tu kena cakap Selamat hari raya zahir pasal dia kat luar rumah.."
Aku terpana dengan tahap kelurusan anak aku.
Tapi lepas tu aku gelak ja.
Someday in the future, when my son is more matured, boleh bezakan dosa fizikal dan rohaniah, then I'll explain to him.


2. Where's Atuk? 

Tahun ni kami raya di Labuan.
Semua adik aku pun di Labuan except for Nurul yang balik pada raya ke-3 sebab terpaksa bertugas pada raya pertama dan kedua.
Sampai di airport Labuan, mama dan adik aku Jakir yang menjemput kami.
Sebaik saja si Zara jumpa mama, her first question is "Nenek, atuk mana?"
Hmm.. dia masih belum faham..


3. Sunat dan Khatan

Pengalaman berpuasa di Labuan menggembirakan si Addin sebab dia berpeluang berbuka awal sejam daripada time buka puasa di KL :)
Bila aku ajak Addin bersedia untuk sungkai jam 6.30, Addin sungguh excited.
Tapi dalam excited, Addin boleh mengeluarkan kerisauan;
"Mummy, bagus la kan kita buka puasa awal sebab sunat cepatkan buka puasa.. tapi Addin tanak buka puasa cepat, nanti kena sunat.. Addin tanak kena sunat sebab sunat tu tak best"....
Ohohohohoh... once again, aku ketawa lagi..
Part yang ni pun aku sukar mau explain hukum sunat tu adalah berbeza konsep sama sekali dengan berkhatan :) 


4. Family tradition dan priority setting 

Aku bersyukur sebab kami semua adik-beradik ada di Labuan menemani mama beraya. 
Honestly speaking, tahun ni memang terasa sangat tidak cukup korum :(
Selalunya, setiap kali raya sebelum ni, lepas bapa balik dari solat sunat hari raya dan menziarah kubur, kami akan start mengunjung ke rumah abang bapa yang paling tua dahulu, lepas tu baru lah ke rumah abang dan kakak bapa yang lain. (sebab nenek sudah tiada, jadi priority jatuh kepada rumah Tua (similar to Pak Long) dahulu).
Jadi tahun ni, walaupun bapa sudah tiada, kami masih meneruskan tradisi yang sama cumanya without mama pasal mama masih dalam tempoh berkabung empat bulan 10 hari.

Tua bagitau kami, kalau anak buah yang lain, selalunya akan berkunjung ke rumah bapa dan saudara yang lain dulu. Tapi kami, anak-anak bapa, wajib jadikan rumah beliau yang pertama untuk dikunjungi.

Aku tidak sure samada statement beliau tu menunjukkan beliau terharu dengan amalan kami atau kerana beliau teringat sama arwah bapa. Kami beritahu beliau, kami sudah terbiasa begini kerana teladan yang ditunjukkan oleh bapa.

Arwah bapa ialah seorang yang amat menghormati orang tua. Dia asuh kami untuk selalu menjenguk datuk dan nenek (sekarang hanya tinggal nenek di Ranau sahaja) serta ibu dan bapa saudara yang lain. Sekiranya ada perselisihan faham di antara beliau dan saudara yang lain, kami dilarang untuk masuk campur dan terikut-ikut. Buat seperti tiada masalah yang berlaku kerana itu semua tiada kaitan dengan kami.


5. Tips mengunjungi tanah perkuburan

Dalam kegembiraan beraya bersama, kami tidak lupa menziarah kubur bapa.
Aku siap found a new tip. Kalau ke kubur selalunya banyak nyamuk kan. Amatlah tidak best.
What I did is:pakai baju terang, elakkan warna gelap, dan sapu minyak kayu putih ke tangan dan kaki. Alhamdulillah, tips menjadi.  



6. Baju melayu

Addin: Addin tanak pakai baju melayu ni mummy... besar sangat..
Mummy: Mana ada besar.. ngam la tu.. tu baju raya tahun ni.. mesti pakai..
Addin: Besar la mummy.. tengok seluar dia ni panjang..
Mummy: Kalau pakai baju melayu mesti la seluar dia panjang..
Addin: Tapi selalu Addin pakai baju melayu tu seluar dia pendek je..
Mummy: (Ketawa)

Hohohohoh.. kesiannya anakku..
Biasalah budak cepat membesar.. memang cepat la sebarang baju jadi mengecut dan seluar jadi semakin senteng..
Sebab si Addin ni kurus kering, baju melayunya masih muat dipakai tapi part seluar ja jadi senteng sampai atas buku lali.. so, kadang-kadang, baju tu lah akan dipakai di nursery sebelah petang untuk aktiviti solat dan mengaji.. mesti dia ingat cara pemakaian tu yang normal.. hohohoho.. poor son..


No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...