google analytic

Nuffnang

Monday, September 10, 2012

Trip to Kidzania Part 1

Went there twice!

Mula-mula dapat 2 free coupons hasil mendaftarkan nama Addin dan Zara as AirAsia Skyrider members. Pay RM25 each dan dapat tiket free ke Kidzania valued RM55.. untung ka tidak untung tu.. do your math :)

(tapi amat la geram dan tidak seronok sebab tidak lama lepas aku register, Skyrider buat better promotion, register a member can get 4 Kidzania coupons.. warrgghhh... amatlah tidak adil kepada orang yang lebih awal jadi member macam anak-anak aku ni.. nda pa la.. bukan rezeki la tu namanya)..

Personally, I love Kidzania. Kalau tanya Addin pun, dia akan cakap Kidzania adalah di antara tempat yang dia paling suka. Belum bawa Zara lagi sebab games untuk budak below 4 years old amatlah terhad. Ditambah pula keraguan aku dalam mengendalikan Addin dan Zara dalam masa yang sama. Handle si Addin sorang ja pun sudah penat. Inikan pula kalau bawa si Zara yang for sure akan meragam mau short nap dan menyusu.

Aku suka sebab Kidzania
- bagi budak-budak peluang enjoy role-playing
- bagi aku hint macamana hensemnya anak aku bila dia berpakaian seragam jadi pilot, surgeon, police - hohoho...
- mengajar budak-budak the realistic part of adult life iaitu cari duit - kena beratur, wait for their turn, kerja dan dapat gaji.

Tapi paling la aku kurang berkenan bila
- ada budak sekolah yang lebih besar berasak-asak potong que, kadang-kadang didorong oleh ibu bapa mereka sendiri - are you teaching your kids to be kiasu?? wth...
- ada ibu-bapa yang boleh tolong que bagi pihak anak dorang supaya anak dorang boleh enjoy role-playing di tempat lain dulu.. konon mau cop tempat la tu konon... Sedangkan sudah ada signage yang memaklumkan ibubapa tidak perlu terhegeh-hegeh untuk berbaris bagi pihak anak mereka. Buta agaknya. Atau tidak faham bahasa. Tolong la... kesian la sama anak orang lain yang terpaksa bersusah payah menunggu dengan boringnya. (Selamba ja aku sound parents yang macam ni. Well, aku pun kena la mempertahankan right anak aku).

Pegi Kidzania untuk satu hari saja la memang la tidak cukup. Addin sudah pegi 2 kali pun (dari jam 11 pagi hingga 4.30 petang) masih belum round habis Kidzania tu. Masa di sana banyak dihabiskan dengan menunggu dalam que, session (paling kurang pun 15 minit untuk satu session), round Kidzania.

Bersedialah untuk menjadi ibu yang setia menunggu anak-anak anda bermain di sana. Makan kat sana (banyak tempat makan), solat (surau pun ada), berehat (ada lounge khas untuk adult, budak-budak tidak dibenarkan masuk), nursery (untuk baby dan toddler).  Tiket pun mahal, mesti la digunakan seoptimum mungkin.

Walaupun sudah 2 kali ke sana, aku rasa macam masih belum cukup. Banyak juga game yang Addin belum main - masak-masak jadi chef, melukis, kerja di Media Prima, dentist. Next time, mau bawa si Zara. Mungkin Zara sesuai dengan role-play jadi kontraktor susun bata, lap tingkap, cat dinding :)

For photos, continue to Part 2 

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...