google analytic

Nuffnang

Thursday, March 14, 2013

Parents = Teachers

Parents yang mempunyai anak baru sekolah (sama ada kindergarten dan sekolah rendah), lazimnya ada isu ni:

"Cikgu Addin cakap macam ni.. mummy cakap tu tak betul"
"Tak boleh buat macam tu mummy.. nanti cikgu marah"

Cikgu sahaja yang betul :)
Saya suka kerana jika anak saya berpendapat begitu bermakna cikgunya sudah menjalankan tugas dengan baik dan mendapat kepercayaan anak saya.

Tetapi boleh menjadi masalah sekiranya mungkin ada kesilapan di pihak cikgu atau apabila si ibu bapa mengajar jalan penyelesaian yang lebih berkesan daripada kaedah konsensional oleh pihak guru, ditolak mentah-mentah oleh si anak.

Semalam, saya membantu anak saya membuat kerja sekolah matematik.
Ternyata ada sedikit kesukaran - besar kemungkinan kerana si Addin tidak memberikan sepenuh perhatian dan kurang faham konsep.

Jadi, saya membantu Addin. Keengganan Addin untuk mengikut cara saya menyebabkan saya menjadi lebih tegas. Ketegasan saya menyebabkan Addin menangis. Saya berusaha sedaya mungkin supaya Addin faham konsep. Alhamdulillah, dia faham.

Teringat pula zaman sekolah rendah dulu, kalau saya tidak faham atau lambat pickup ketika membuat kerja rumah matematik, memang akan dicubit sehingga biru oleh arwah bapa. Tetapi saya tidak berani untuk membantah kerana 1) budak zaman 80an memang tidak pandai melawan dan menjawab balik, 2) bapa adalah seorang yang tegas dan 3) kebetulan bapa adalah seorang guru matematikdi sekolah yang sama dengan tempat saya bersekolah. Persepsi saya,  bapa ialah seorang guru. Tetapi, dengan mama saya pula, saya tidak mempercayai cara ajaran beliau. Sebab, dia guru di sekolah lain. ;p

Usai membuat kerja rumah, Addin mencapai pemadam untuk memadam kesan 'contengan' jalan kerja yang diajar oleh saya. Saya menegahnya.

"Nanti cikgu marah".
"Cikgu Addin takkan marah. Kalau dia marah, bagitau mummy. Nanti mummy akan jumpa cikgu tu".

Saya yakin cikgu Addin tidak akan menegur kesan 'contengan' itu kerana 'contengan' itu bermotif. Pada pendapat saya, contengan itu ada 2 tanda positif. 1) In doing math, the messier, the better. 2) Contengan dalam kerja rumah  itu (dalam buku aktiviti milik pelajar dan bukan buku teks yang dipinjam) bermakna ibu bapa memainkan peranan dalam membantu anak-anak memahami konsep pelajaran. Jadi, sepatutnya guru itu patut berterima kasih.

Saya juga tidak lupa menitipkan pesan
"Dalam matematik, mesti ada kesan conteng untuk jalan kerja. Kalau ada jawapan sahaja, itu mungkin kerja tiru. Tapi dalam subjek lain, mesti buat secantik dan sekemas mungkin."

Part yang ni paling tak tahan,
"Addin mesti percaya mummy dan daddy. Mummy dan daddy pun pandai matematik macam cikgu Addin, tapi kami tak jadi cikgu. Addin kena dengar cakap cikgu Addin tapi Addin mesti juga percaya mummy dan daddy." 

p/s: Tidak pernah dan tidak akan mampu jadi cikgu sekolah. Hanya mampu jadi cikgu anak-anak sendiri. Greatest gratitude to my teachers dan ahli keluarga yang bergelar guru - Bapa, Mama, Tasha dan Aqil.

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...