google analytic

Nuffnang

Monday, December 22, 2014

Cuti Hujung Tahun 2014 (Indonesia - Bandung) - 30 November 2014

Hari kedua di Bandung.
Aku sudah start rasa meh dengan Bandung ni.
Boring aku. Banyak masa atas jalan ja.
Suda la aku kureng dengan acara shopping2 nih.
So not in the mood.

So, pagi ni kami akan ke Tangkuban Perahu.
Memula aku mau ke Kawah Putih ja.
Sebab tiket masuk Tangkuban Perahu untuk orang luar sekarang melambung naik.
Lepas tu, aku baca blog orang kunun ramai penjaja jadi ekor la, paksa beli la.

Cumanya, Pak Amin advise untuk ke Tangkuban Perahu ja.
Sebab jalan ke Kawah Putih ada pembinaan (or pembaikan).
Ambil masa 6 jam on the road. Kesian dengan kitaorg la kalau lama di kereta ja.
Aku pun follow ja la.
Yang penting, bak kata Abang Edi, mesti tengok kesan gunung berapi sebab di Malaysia tiada.

Syukur Alhamdulillah, Pak Amin ni amat la expert dengan jalan-jalan di Bandung ni.
Habis segala kampung kami masuk sebab dia ikut 'jalan potong' atau short cut.
Which is, we are ok with that sebab pemandangan dalam kampung ni la yang syok untuk dilihat.
Dan lagi, Pak Amin lebih senang dibawa communicate - kami faham bahasa yang dia guna, dan dia faham bahasa yang kami guna - great.
Tambahan pula, Pak Amin sudah susun itinerary hari ni sesuai dengan permintaan aku - scenery, culture, food and massage.

Jadi, itinerary hari ini ialah - Tangkuban Perahu, Kopi Luwak Cikole, Stone Cafe, Angklung dan family massage.

Kampung view.
Boleh nampak brokoli, avocado, dan macam-macam hasil bumi yang ditanam di sini.
Jalannya kecil-kecil. Dan ada tol (dikutip by orang kampung) untuk maintenance jalan.
Ikut jalan potong ni, satu jam sudah dapat sampai ke Tangkuban Perahu.

Tanda sudah sampai ke Tangkuban Perahu.
Sampai sini saja bau kentut bermaharajalela.
Tapi setelah 5 minit berasimilasi dengan bau kentut itu, serasa biasa saja.

Kawah gunung berapi yang masih aktif. 

Bagusnya Pak Amin ni, parking betul-betul dekat dengan signage Tangkuban Perahu tu so kami tidak perlu berjalan banyak mengharungi arus manusia yang padat di atas tu.
Tapi rimas betul la dengan penjaja yang jadi entourage kami ni.
Abang Edi sikit lagi terpengaruh mau beli fridge magnet buruk.
Seb baik 'ilmu' aku lagi kuat. Jadi Abang Edi terhindar dari pujukan serong penjaja yang mau jual fridge magnet pada RP100,000 satu. Gila apa.
Kami hanya beli t-shirt untuk Addin dan Zara. Lupa pula harga. Tapi murah ja la. Less than RM10 sepasang (baju dan seluar pendek).

Then Pak Amin bawa kami ke Kopi Luwak Kampung Cikole.
Mula-mula aku macam boring-boring ja mau pigi sini.
Aku bukan jenis minum kopi.
Sudah la kopi tu dari tahi musang kan.
Tapi layankan ja la.

Disahkan halal oleh Majlis Ulama Indonesia.
Minum tanpa was-was.

Musang-musang ini hanya diberi makanan buah-buahan dan telur.
Makan kopi hanya pada hari Isnin dan Khamis. Macam puasa sunat gitu.

Contoh biji kopi.

Sangkar tempat musang makan kopi.

Salah satu aktiviti dalam proses kopi luwak.

Musang yang jinak.

Si Addin dengan the only musang yang dia berani mau pegang.

Sesi minum kopi luwak dan pisang goreng cheese.
Our verdict: Biasa ja la. Haha. We're not coffee lovers. So susah mau buat penilaian.

Seterusnya, lunch.
Oleh kerana aku mau ber'massage', jadi Pak Amin kata mungkin tidak sempat untuk ke Stone Cafe pada sebelah malam. 
Jadi, kami berlunch saja la di sana.

Ice chocolate dan view di Stone Cafe memang awesome!!
Nasi goreng kambing dorang pun sedap.

Next, persembahan angklung.
Yang ni pun aku sebenarnya macam boring-boring mau pigi sini.
Tapi Pak Amin bagitau, setiap pengunjung pun bole belajar main angklung sendiri.

Setiap pengunjung akan dapat tiket berupa angklung mini kayak ini. 

Sebab kami datang agak lambat, maka seat kami pun kurang syiok.
Tapi puas hati la juga dapat tengok show dorang ni.


Budak-budak main angklung.


 
Mari belajar bermain angklung.
Setiap pengunjung dipinjamkan satu angklung yang mewakili satu tangga nada Do, Re, Mi dan seterusnya.
Jadi, bila tukang ajar tu tunjuk simbol Do atau tangga nada yang lain, pengunjung dengan angklung yang berkenaan akan membunyikan angklung mereka.
So, kami pun sempat la main 5 lagu kunun. 

Ini adalah orkestra angklung yang dipimpin oleh anak boss besar sekolah angklung Saung Angklung Udjo.
Oleh kerana dorang ni sudah dikira expert, setiap pemain akan main satu set angklung yang terdiri daripada 8 angklung yang berbeza tangga nada. 
Time ni sedang bawa lagu 'Bohemian Rhapsody'.
Best gilak!!

Acara paling last. 
Menari dengan pengunjung. Addin dan Zara with the crowd.

Lepas habis show, terus kami beli angklung satu set untuk sebagai kenang-kenangan. 
Alang-alang sudah ada ilmu sedikit kan, bole try main di rumah :)

 Lepas tu Pak Amin bawa kami ke Lemongrass Spa untuk sesi berurut.
Oleh kerana ada family spa package, jadi aku bawa sekali Addin dan Zara untuk pengalaman berurut.
Aku dan Zara satu bilik, Abang Edi dan Addin satu bilik.
Yang kelakarnya, aku suruh Zara tidur, tapi sepanjang masa kena urut tu dia macam heran ja. Haha.

Cumanya, ada sedikit kecewa.
Aku rasa macam harga pakej untuk berurut tu agak mahal.
Urutan kurang power. Mungkin sebab yang mengurut aku tu gadis muda lagi.
Dan aku heran kenapa bilik mengurut tu panas, tidak terasa aircond dan tiada lagu instrumen yang mengiringi urutan sebagai halwa telinga. Senyap ja.
Bila aku tanya kenapa tiada aircond, dorang bole tanya balik "AC nya tidak terasa nya bu?"
Bila aku tanya kenapa tiada lagu, dorang bole bagitau "Ada dipasang ibu, mungkin tidak kedengaran.."
Erk.. 
Ok la.. halal saja la.. 
Mungkin berurut di Bali ja la yang paling heaven.
Atau aku kena pegi Turki untuk try sesi hammam kena hempas kain di badan.
Haha.

Makan malam di restoran mana ye. Lupa pula.
Sedap tu sedap, tapi aku macam keboringan pula sudah asyik makan ja.

Sampai hotel ja aku terus minta room service hantar baju yang aku minta tolong laundry.
Semua baju kotor dari malam pertama aku hantar. Banyak tu.
Cajnya ialah Rp 458k++.

Yang penting, aku suka dengan itinerary kami hari ni sebab kurang masa di kereta. 

1 comment:

  1. memang seronok jalan2 di bandung, terutama bab udara dingin tu, selesa nak bawak anak2 :)

    Jemput singgah BLOG saya. Ada tips dan peluang bisnes part time dan macam2 lagi :)

    ReplyDelete

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...