google analytic

Nuffnang

Friday, December 26, 2014

Cuti Hujung Tahun 2014 (Indonesia - Bandung ke Jakarta) - 1 Disember 2014

Hari ni perjalanan diteruskan ke Jakarta.

Bangun awal pagi, aku start packing semua barang dulu.
Lepas tu kami turun breakfast.
Sebenarnya, duduk di hotel ni, aku excited mau merasa breakfast yang sedap sebagaimana testimonial orang lain dalam blog, agoda, tripadvisor etc.

Cumanya, berdasarkan pengalaman sendiri, aku rasa makanannya biasa saja la.
Sedap tu sedap, tapi tidak sampai tahap wow!
Except for Abang Edi dan Zara yang amatlah suka dengan cucur bawang di cafe Kookaburra Grand Serela tu.

Must be because of the cafe's ambiance.
Ruangnya tertutup, tiada tingkap terbuka.
Rasa macam berkuwap. Panas! Senang cakap, aircondnya tidak terasa.
Dan kebetulan, dua hari aku breakfast sini, mesti terkena sama timing dengan satu rombongan dari Malaysia, consists of at least 3 families maybe, yang amatlah kecoh macam jakun tidak pernah makan di hotel.
I guess so.
Harsh!
Dengan panas, bingit, makanan yang ordinary - so, meh...
Kind of disappointed.
Expectation yang tidak dapat diatasi.
Inilah keburukan sebab banyak baca review yang best sebelum diri sendiri yang merasai pengalamannya.

Come to think about it, aku pun heran kenapa bila aku masuk ruang tertutup ja di Bandung ni mesti rasa macam panas. Macam tiada aircond.
Di Lemongrass Spa pun aku rasa macam tu.
Di Kookaburra cafe di Grand Serela pun aku rasa macam tu.
Aku rasa di luar bangunan lebih sejuk daripada di dalam bangunan.
Adakah standard kesejukan dorang terpaksa dikurangkan sebab dorang sudah rasa cukup dengan udara sejuk di luar bangunan?
Mungkin.

On the other hand, Abang Edi dan anak-anak amatlah suka dengan Grand Serela.
Tidak lain tidak bukan sebab faktor duplex level dalam bilik tu.
Roomy, selesa dan amat sesuai untuk small family macam kami ni.

Sebelum check out, kita pose dulu di Lobi Grand Serela.

Sempat beli Es Durian time singgah beli Kartika Sari.
Aku pun tidak sure Pak Amin bawa aku ke Kartika Sari cawangan mana. Kilang katanya.
Kelemahan, semua item yang dijual tiada tanda harga. 
So, terpaksa la aku bertanya harga satu-satu item yang aku berkenan dengan jurujual di sana.
What the fart.
Tapi Es Durian tu sedap.

Es Durian tu aku makan dalam perjalanan dari Bandung ke Jakarta.
Zara dan Abang Edi ada tax sikit-sikit.
After 2 hours, aku rasa perut aku macam mau meragam. 
Aku sempat punggah luggage dan telan pil chi ket teck aun.

After almost 3 hours ++, sampai la kami ke tempat penginapan di Jakarta.
Di Jakarta, kami hanya menginap di apartment orang yang aku book melalui airbnb.
RM200++ untuk kadar 1 malam. So, 2 malam kena bayar RM400++. 
Dan oleh kerana ada diskaun airbnb, maka hanya perlu RM260++. 
Woot woot!!

The location is so strategic. Atas Thamrin Jakarta. 
Nama tempat tu is Jakarta Residence.
Kira standard apartment la.
Ramai expatriate duduk sana.
Mau naik lif pun kena scan kad dulu.
So security wise meyakinkan.
Tapi yang boringnya, sebab kondo tu tinggi sangat, tapi ada 3 lif saja, maka sedikit mengecewakan sebab kena lama sikit menunggu.
Dan sekali lagi, ketika menunggu lif tu, panas. 
AC nya tidak dingin ya pak :(
Aircond tajuk apa la dorang guna di sini ni. Huh.

Apartment minah ni hanya ada 1 bilik. 
Ada wifi internet dengan kelajuan yang amat.
Tiada international channel.
Ada indonesian channel ja.
Nasib baik ada channel yang tunjuk Les Copaque punya kartun.
So, Zara akan layan Upin Ipin ja la.

Dapur yang aku tidak guna untuk memasak pun.

Pintu depan.
Ada small dining table yang sudah jadi tempat letak beg.

Queen bed in master bedroom.
Sofa bed pun ada.

Dari balkoni rumah boleh nampak swimming pool yang menjadi idaman Addin dan Zara.

Sampai ja rumah tu, solat dan bersiap serba sedikit, terus kami jalan kaki about 10 minutes ke Grand Indo. 
Makan di food court.
Mahal juga la makanan kami tu.

Lepas tu, I feel sick.
Balik rumah aku rasa macam angin satu badan.
Terus take a nap sebab rasa tidak sihat.


Abang Edi suspek aku kena cirit birit sebab makan es durian.
Jadi, dia pun bawa Zara dan Addin mandi swimming pool.

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...