google analytic

Nuffnang

Wednesday, July 15, 2015

Vending machine rokok di Tokyo

Hari ketiga terakhir di Tokyo.
Lepas kelas, aku jadi tour guide kepada Beaullah dan Pak Nico ke pekan Hatagaya.
Beaullah mau melihat bagaimana rupa pejabat pos di Tokyo ni.
Pak Nico pula mau minta aku ajar dia macamana cara mau keluarkan semua cash daripada akaun Bank Sumitomo.
Aku pula mau pulangkan semula kad Pasmo di stesen Hatagaya.

Post office di Hatagaya.

Beaullah with the post office staffs.

Staff di post office tu beri penerangan kepada Beaullah.

Sambil tu, aku ada pos 3 keping postcard ke Malaysia.
Dalam masa 10 hari sampai. Cepat juga la daripada jangkaan aku.

Tapi cerita sebenar post ni adalah pasal macamana susahnya Pak Nico mencari rokok di bumi Tokyo.
Stok rokok dia sudah habis.
Patut la lately tu dia selalu on time ja datang kelas. Haha.

Rokok tidak dijual di convenience store sekitar Hatagaya tu.
Aku bagitau la dia aku ada ternampak vending machine yang jual rokok dekat area pekan Hatagaya. 

Lepas masuk duit, vending maching tu tell something in Japanese dan tidak keluarkan rokok pilihan pun.
Kami ada tanya pada gentleman yang lalu lalang dan dia bagitau yang machine tu minta masukkan kad.
Kad hape?

Lepas balik bilik, aku google on the net, barulah aku faham kenapa transaksi pembelian rokok tu tidak berjaya.
It is not as simple as buying can drink from a vending machine.
Rupanya, kad yang dimaksudkan ialah special card yang membuktikan bahawa pembeli itu adalah sudah cukup umur untuk membeli rokok.
Totally not tourist friendly. Haha.
Di kedai pun tiada. Memang kecewa la Pak Nico.

Good huh.

1 comment:

  1. Banyak hal aneh di Jepun, bahkan ada juga vending cond*m pula di Jepun :D

    Nonton film gratis

    ReplyDelete

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...