google analytic

Nuffnang

Friday, October 2, 2015

Musim Bunga di Perth 2015 - Percutian Adik Beradik (Cerita pasal makan)

Sebelum pegi Perth ni, aku punya la plan mau berjimat tidak mau makan luar kunun.
Mau masak sendiri ja. Siap bawa beras dan makanan tin segala dari Malaysia.

Tapi dalam seminggu sebelum terbang tu, aku ubah fikiran.
Pasal aku tengok banyak sangat orang post makanan sedap-sedap di Perth ni.
Terus nafsu dan tamak haloba aku pun datang.

Aku buat cadangan kepada adik-adik aku, kita tidak perlu masak.
Bawa maggi dan sos cili ja dari Malaysia.
Beli roti, susu segar dan telur di supermarket di Perth.
Lunch dan dinner kita makan di luar.

Yeah right.
Sebab kami di Perth pun 4 hari 3 malam ja.
Malas la aku mau bawa beras 1 kg dengan makanan tin memberatkan beg.
Mau berjimat sangat pun kami bukannya ramai sangat.
Nanti beras tu tidak habis pula.
Kalau pergi bersegerombolan ye la kena masak-masak banyal-banyak ye tak.

Danish Patisserie, 5 Dyer Road, Bassendean, Perth, Western Australia 6054
(10 minit dari airport)

First location yang kami pegi sebaik dapat kereta sewa.
Perut pun ngam sudah berkeroncong minta diisi sarapan pagi.
Kami beli 2 papan croissant (4 biji sepapan - AUD2).
Aku beli sausage roll (tidak kena dengan selera aku) dan chicken stroganoff pie (sedap).
Nurul beli steak,bacon and cheese pie. Nama ja panjang, pie nya sebiji ja. Yang ni pun sedap.
Minta maaf, lupa pula ambil gambar.

Bakery ni memang femes di kalangan pelancong Malaysia yang berkunjung ke Perth.
Sebab bakery ni halal. Dan terkenal dengan kelazatan pie nya. 

Sebelum kami balik Malaysia, kami sempat tapau frozen pie dan croissant.
Aku beli 4 biji chicken stroganoff pie dan 3 biji pecan pie.
Nurul beli 4 biji steak,bacon and cheese pie.

Pecan pie tu beli satu AUD9. Beli dua AUD15. Beli 3, percuma untuk yang ketiga.
Aku pun apa lagi, borong la 3 biji pecan pie.
1 biji bagi dorang Mama di Labuan.
1 biji bawa pegi rumah mentua ketika raya haji.
Setengah biji bagi jiran sebelah.
Dan setengah biji lagi bawa ke opis.

Memang berat hand luggage aku pasal bawa frozen pie ni semua.
Tapi apa salahnya.
Aku malas beli souvenir keychain koala kanggaru ni.
Bagi ole-ole makanan all the way from Perth saja la jawabnya.  

Minta mahap, tiada gambar juga. Huhu.
Semua sudah selamat masuk perut. 

Margaret River Chocolate Factory

Tempat ni pun femes di kalangan pelancong Malaysia.

Kita boleh merasa sample coklat - milk choc, white choc and dark choc.  
Aku tidak beli pun coklat dari sini.

Hot chocolate.
Sedap tu sedap. Tapi manis sangat.
Not my cup of tea. Eh. Hot choc.
Senang ja buat rasanya.
Warm milk campur dengan milk chocolate yang kecik2 macam gambar di atas tu.


Sambil minum hot choc, sambil kira perbelanjaan.

Singgah kejap di ladang anggur di belakang kilang coklat Margaret River ni.  

Cicerello's Fremantle

Kami ke sini untuk lunch ketika berkunjung ke Fremantle.
Si Nurul yang order.
Dia kata ramai orang Malaysia di restoran tu time dia que mau order makanan.

Aku memang sudah plan mau makan sini.
So aku bawa sos cili siap-siap.

Kami berdua share yang ni ja.
Seafood tray. Harga AUD21.75.
Mau kata portion yang kami order ni besar, tidak la besar sangat.
Tapi susah juga la kami mau habiskan.
Rasa fish and chip biasa.
Mau kata sedap sangat tu tidak la.
Ok la. Normal.

Traditional menu.

Grill menu.

Seagull gila sedang rebut sisa makanan.
Ada tourist saja ja biarkan dorang punya leftover di meja.
Lepas tu ambil gambar tu burung-burung berebut makanan sambil ketawa-ketawa.
Uncivilized. 

San Churro Chocolateria

Di malam terakhir kami di Perth, aku saja ajak Nurul ke pekan Leederville.
Ni la pekan yang berdekatan dengan apartment kami.
Jalan kaki 1km 15 minit saja.
Kalau bawa kereta kena bayar parking lagi. 

Kedai ini berbau coklat yang menenangkan.

Muka depan menu.

Salah satu muka surat menu yang diselak.

Aku order churros for two with strawberry and milk chocolate and spanish caramel sauce.
Hot chocolate pula aku pilih yang milk chocolate. 
Hot chocolate terbaek yang aku rasa setakat ini.
Air kosong free flow.

Gila babes sedap.

Charcoal Chicken Express Dianella
Cnr Alexander Drive & Grand Promenade, Dianella, WA

Kami berkunjung ke sini lepas kunjungan kami ke Fremantle.
Aku memang sudah lama mengidam ni makanan dorang.
Tengok gambar pun bikin geram.

Buka hari-hari ye. Jangan risau.

Senarai harga.

Time kami datang tu, seat semua penuh.
Que pun panjang.
Aku ambil gambar ni ketika menunggu order takeaway kami.
Que sudah pendek sikit.

Pasal aku dan si Nurul dalam kelaparan yang amat dan bernafsu haloba, kami order:
1 rack lamb rib, half Portuguese chicken, 1 jumbo briyani rice and 1 large greek salad.
Harganya: AUD47.
Portion semua makanan yang kami order tu, sesuai dishare kalau ada Abang Edi, Addin, Zara, Mama, Jakir, Lina, Tasha dan keluarganya.
That big!!

Punya la buduh aku rasa lepas tengok portion besar macam tu.
Nasib baik kami order to go.
Bukan makan sana. Kalau makan sana, bukankah kami akan kelihatan seperti dua perempuan Malaysia yang berbadan tidaklah besar sangat tapi macam ada naga dalam perut.  

Makanan yang kami order tu pun kami tidak terfikir mau ambil gambar. 
Sebab bukan cantik pun makanan yang ditapau kan.
Tapi makanan yang kami pesan tu, kami makan 3 kali round. Haha.

Yang penting, the lamb rib: terbaek thumbs up dan toes up!!!

Sebab tiada gambar sendiri punya pasal, aku copy url dari Facebook dorang ni.

Inilah lamb ribs yang digembar-gemburkan.
Memang tidak menyesal order.
Sadap!!!

Lain-lain makanan yang mau menyebok dalam post ni

Hari pertama di Perth, aku lunch makan mi segera Mamee perisa sayuran with a dash of BonCabe chili flakes. 
This BonCabe aku puposely minta kawan aku order dari Jakarta.

This is one fine awesome gozleme.
Roti berinti daging kebab bersama sayur hijau (aku pun tidak pasti, lettuce ka bayam tu?) dan keju feta.
Memang terbaek.
You can find this gozleme at any turkish and kebab restaurant yang belambak merata di sekitar Perth.
Contoh cam di Fremantle Market dan Watertown. 
Selalunya harga satu gozleme ni dalam lingkungan AUD10 ke AUD12. 

Kami jumpa promosi Nutella besar gajah dengan harga AUD6.50 saja di sebuah pasaraya Woolworth.
Aku pun tidak sure mana satu woolies yang kami pegi ni tapi on the way dari fremantle ke Charcoal Chicken Espress tu. 

Toblerone panjang yang boleh dijadikan pedang.
Kami jumpa di Target di bandar Perth.

Makanan di AirasiaX pun aku mau review jugak lah ken..
Dalam flight dari KUL ke PER kami tidur ja sebab flight tengah malam.
Tiada beli makanan dalam flight. 
Aku tapau bun dari The Loaf ja.


Tapi dari PER ke KUL tu flight jam 4.30 petang.
Jadinya, aku order siap-siap, set nasi dagang comes with 3 pieces of dodol dan sebotol air mineral.
Aku tidak makan tu dodol. Nurul ja makan. Dia kata sedap.
I was like, tidak kena langsung dodol makan dengan nasi dagang ni. 

My nasi dagang with chicken curry and acar.
Aku saja order nasi dagang ni sebab kononnya menu ni only for limited time ja di AirAsiaX.

The verdict: mengecewakan.
Nasi dagang tu rupa cantik macam nasi dagang.
Tapi tiada aroma nasi dagang.
Tiada rasa halia dan halba.
Tiada lemak santan.
Chicken curry tu biasa-biasa saja.

Kecewa-kecewa pun habis juga la nasi tu.
Membazir la kalau tidak habis.
Tapi rasa macam rugi. I fed myself some high calorie food tapi tidak sedap.
Not worth the calorie. So not worth it.


Ni Nurul punya food.
Roasted stuffed chicken with cranberry sauce.
Dia kata sedap.


Ni second meal yang Nurul order.
Entah naga apa yang masuk perut dia.
Nasi dengan rendang ayam.
Nurul cakap sedap.
Tapi bila aku rasa tu rendang: Hmm.. mengecewakan sekali lagi.
Pada aku, memang tiada rasa rendang. 
It was supposed to have rich taste with manis bawang, aroma serai dan lengkuas, rasa rempah ketumbar dan segala jintan mak nenek and what not, lemak santan dan kerisik. 
Tapi, apa yang aku makan, it was just a bland gulai ayam. 
Oh my.. Kosong pula tu tiada sayur.
Bila aku cakap rendang tu tidak sedap, baru lah si Nurul pun perasan kekurangan menu tu.
Then, dia pun tidak habis.
Sedih.

So, next time if you want to have AirAsia meal on flight, choose wisely.
Better stick with Nasi Lemak Pak Nasser dan Green Curry Chicken with rice. 

Araluen Botanic Park
Fremantle
Crawley Edge or Blue Boat Shed & King's Park and Botanic Garden
Malibu Apartment - Hotel Review 
Kereta sewa dan pengalaman memandu di Perth
Tips, lain-lain dan kesimpulan 

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...