google analytic

Nuffnang

Wednesday, March 22, 2017

Kisah bersalin Emir Aslan :)

Late post. Throwback post.
Emir Aslan sudah mau masuk 6 bulan.
Baru lah aku terasa mau menaip cerita pasal pengalaman bersalin ni.
So, most probably, the story will be simple.
Sebab emosi dan pengalaman ketika bersalin dan semasa pantang tu macam mau lupa-lupa sudah.
Faktor umur katakan. :p
...................................................................................................
It happened on Monday, September 26th, early morning at 3 am.
I was at my 38th weeks already.
 
Jumaat sebelum weekend tu, aku suda cakap sama bos dan my anak buah, aku mau cuti beranak seminggu awal kunun.
Sudah malas ke opis membawa perut yang besar. 
Orang start bagi aku remarks perut aku besar macam mau meletup since pregnancy aku 6 months.
Bayangkan, aku ballooning macam tak hengat since the last 3 months and everybody likes keep asking bila aku mau beranak. 
Kind of sweet bila orang concern pasal keadaan pregnancy aku tapi aku pun bosan sambil merasa amat gemuk macam penguin bunting. 

Jadi, aku plan mau kerja seminggu lagi, siapkan apa yang patut, dan bercuti di rumah di aman sambil menunggu my 40th week. 
Siap order koci bersantan lagi, my favorite malay kueh. 
I love any kueh with kepala parut gula melaka - koci, badak berendam, ketayap, hah hape lagi. Semua2 tu la. 

Patah balik cerita aku suda rasa mau beranak jam 3 pagi tu.
So macam biasa la. Sudah masuk trimester ketiga, lawatan ke toilet menjadi semakin kerap.
Tidur pun tidak rasa macam tidur sebab akan selalu terjaga pegi kencing.
Jam 3 pagi tu pegi kencing lagi.
And then, lepas kencing tidur balik.

Tapi tidak dapat tidur semula sebab aku rasa perut sudah memulas-mulas dan sakit belakang.
Aku tunggu sampai jam 3.30 pagi, and I thought "kompem aku sudah rasa mau beranak ni", sebab sakit tu makin kerap dan contraction ni semakin seragam.
Rasa macam basah semacam maka aku masuk toilet sekali lagi untuk check.
Rupanya sudah keluar lendir berdarah.
I was like, my baby is finally coming. Tak sabarnya jumpa baby baru!!

Aku kejutkan Abang Edi. Dia ble tekejut macam tak pecaya kunun siap cakap "Hari ni?" sebab dia sudah set appointment dengan client. Haish.
Sebelum besiap, aku sempat berak kejap dengan berhati-hati sebab takut terkeluar baby sambil meneran.
Abang Edi pun sempat mandi dan berak juga. Apsal semua orang mau berak.

While Abang Edi mandi, aku pakai bedak, pakai lipstik (teringat Che Ta), minum susu dan makan kurma yang aku jumpa dalam fridge. Siap pack lagi kurma tu.
Dan sempat juga tanggalkan semua emas dan simpan di tempat selamat.
Nurse memang sudah pesan awal-awal untuk tanggalkan emas sebelum ke hospital.
Amatlah serene nya. Tenang sungguh.

Nasib baik, weeks before aku due, aku sudah pack beg untuk pegi hospital.
Abang Edi pun sedia sweater untuk persediaan ke hospital sebab last time beranak Zara dia amatlah tidak prepare dan pakai baju keje (the only long sleeve baju he found dari almari) komot tak gosok then pakai double atas tshirt sebab sejuk sangat kat hospital cam ntah hapa-hapa. Hahaha..

So, apabila aku sudah cukup rasa aku macam cantik, Abang Edi pun dah perasan hensem pakai sweater, Nurul dan Lina sudah sampai rumah untuk teman Addin dan Zara yang masih terbongkang, then kami pun ke Hospital Putrajaya at around jam 4.15 pagi macam tu.

Mula-mula register.
Masuk bilik yang yang paling depan tu untuk tukar ke hospital gown, timbang berat, pasang CTG di perut.
Berat aku sebelum bersalin ialah 60.2 kg. Ya ampun.. beratnya mak.
Sakit contraction ni kembali menghantui diri.
Aku ingat nasihat adik aku Tasha, baca ayat Nabi Yunus, breath dan ingat segala yang indah-indah ja, jangan fikir sangat pasal sakit tu.
It helped but somehow the contraction was more gila until aku rasa macam mau meneran sangat-sangat.
Sepanjang aku dipakaikan ctg tu, kejap-kejap aku kena suruh mengiring kiri la, kanan la, sebab nurse cakap baby tidur. 

At 5 am mcm tu, rupanya bukaan aku sudah 8cm. Wah.. aku ingat baru 3cm manja-manja.
Sudah terlambat la aku mau request epidural ni. Huhu.
Lepas tu, doctor on duty pun cakap Dr. Hamidah belum sampai.
So, Dr. Hazim yang akan cover.
Kebetulan pula lagi, hari ni ramai FPP yang beranak. Rezeki betul.

Aku dibawa ke labour room. Abang Edi tiada di depan, nurse bagitau. Aku suruh dorang call.
3 kali aku tanya pasal Abang Edi pun dia masih belum muncul.
Rupanya dia di tandas memerut. Oh no..
Macamana la aku mau bersalin Abang Edi tiada ni.
Dr. Hazim masuk sudah.

Ngam-ngam lepas Dr. Hazim bagitau yang heartbeat baby makin lemah, Abang Edi masuk.
Then Dr. Hazim suruh teran.
Aku pun teran. Dan Dr. Hazim cakap aku pandai teran.
Bagus kan. Dulu time aku beranak Zara I was clueless pasal hal teran meneran ni.

Dr. Hazim cakap aku teran dengan betul tapi kepala baby senget sikit tak masuk pintu tu pasal tak keluar.
Dia suruh aku teran sekali lagi dan he said this "Saya tolong sikit ye Puan Nadia".
And there, after one push, Emir Aslan keluar ke dunia berserta dengan uri pula tu.
Jam 5.50 pagi. Dalam masa kurang 3 jam dari aku start rasa sakit. 

Lepas tu, Dr. Hazim jahit dengan sempoinya dan bagitau yang aku ada koyak sikit sebab rupanya aku kena vakum.
Hoho.. rupanya pertolongan di atas tadi ialah vakum.
Aku kena jahit pun ada la rasa sakit sikit sambil sedut gas entonox dan diberikan pitocin.
Overall, aku rasa pengalaman bersalin aku kali ni amat menyenangkan.
Mungkin faktor usia yang buat aku semakin matang or faktor Dr. Hazim yang sempoi or faktor proses kelahiran yang pantas.

Lpeas dijahit, aku kena bagi minum milo dan nurse hantar baby untuk aku susukan.
Abang Edi pun rasa macam tidak sangka sebab aku bersalin kali ni nampak lebih senang daripada aku bersalin Zara dulu.
Sempat muntah lagi 2 kali ketika menyusu tu, mungkin kesan entonox.
Lepas sejam begitu, Doktor lain pula datang untuk check jahitan aku.

All is well, lepas tu aku kena bawa ke Wad 2A sebab wad eksekutif untuk patient FPP sudah full.
Begitu la pengalaman aku bersalin Emir Aslan.

Next, aku akan sambung dengan cerita aku di wad FPP (cerita sikit ja la, bukan banyak sangat mau cerita pasal aku warded pun satu malam ja).
Dan sedikit cerita semasa aku berpantang. Tu ja la.

Daaa...

Muka saya terpaksa ditepekkan sticker sebab tiada kederat mau touch up macam Che Ta.

2 comments:

  1. bab2 jahit menjahit tu macam seriauu jaaaa...
    kami ni anak 4 pun meneran tetap macam lupa2 ingat..hahahhaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. memang seriau kan... tp seb baik le time bersalin emir ni rasa cam tak trauma sgt :)

      Delete

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...