google analytic

Nuffnang

Friday, November 9, 2018

Trip New Zealand 2018 - Mukadimah

Objektif: Mengejar bunga lupin.

Alkisahnya, sebelum tahun 2018 ini, aku tidak pernah terfikir pun untuk travel ke New Zealand. Sebab flight pegi sana lama - almost 12 hours, sama lama macam pegi Europe. Lepas tu tiket flight pun selalu lebih mahal daripada pegi Europe. Jadi bagus pegi Europe. Gitu.

Tapi aku tetiba tertarik hati untuk ke NZ sebab aku nampak gambar pre-wedding anak lelaki Naza Group dengan anak perempuan Berjaya. Ada satu gambar dorang tu dorang berdiri tengah-tengah rumpunan lalang berbunga warna purple. Cantik! Lepas tu kawan aku cakap yang dorang tu bergambar di New Zealand sebab dia kenal bunga tu ialah bunga lupin. Bunga tu ada banyak di New Zealand waktu summer ja. And I was like terjatuh cinta serta merta dengan New Zealand just because of bunga lupin.

Nasib baik dapat juga aku jumpa lupin ni walaupun masih jarang-jarang gigi lagi.
Kalau betul-betul sudah masuk summer nanti, mesti best gila.
Like a blanket of lupins everywhere.

Tu satu. Keduanya, pasal aku mau lari dari cuti hujung tahun oversea yang mesti terkena musim sejuk. I am so tired of winter. Kunun. Kambang kan? Haha. Sori terkambang. Tapi I just don't want to mess my mind with winter clothing la, dry skin la, chapping lips la, numb fingers due to coldness la.

Emir kena wind burn especially lepas kami sudah berada di Queenstown.
Pipi berkeruping kering. Tangan dan kaki kasar.
Degil tidak mau kena sapu losyen.
Cuaca memang sejuk single digit celcius, gila berangin.
Emir la paling tidak comel selama kami di NZ Hoho
Syukur after 4 hari balik Malaysia pipi dia kembali comel.

Dan lebih utama lagi, kalau bercuti ketika winter adalah amat tidak berbaloi. Bayar tiket mahal tapi masa untuk travel amat terhad sebab masa siang yang pendek. Kalau malam-malam sure la malas sudah mau berjalan. Ambil gambar pun bukan nampak cantik kalau malam. Suhu pun semakin menurun. Jadi untuk membaloikan kos travel aku, aku kalau boleh mau berjalan tu biar dari jam 10 pagi sampai jam 8 petang. (I know for sure yang kami tidak dapat start berjalan lebih awal daripada tu. Jam 10 tu paling awal suda.) Puas hati.

Jadi itu la. Pendek cerita, aku mau tengok lupin ja.
Sori la kalau kena baca mukadimah panjang-panjang. Hoho.
I just want to remind my future self ja bah ni. Cheers :)

Trip description:

Date: 25/10/2018 - 8/11/2018 (Anak ngam-ngam habis last paper peperiksaan akhir tahun terus kami berjalan. Minta maaf cikgu.)

Kunun mau tengok lupin kan, jadi sepatutnya travel in summer la. Tapi bila aku survey ticket untuk cuti sekolah hujung tahun ketika bulan september lepas, mahalnya ya ampun. Sewa motorhome pun ya ampun juga. Mau jimat punya pasal, aku pun pilih date ketika hujung spring dan lepas anak habis exam.

Duration: 12 hari 11 malam (tidak termasuk 2 malam untuk traveling - flight malam)

Trip Mode: Santai, banyak playground agenda, try makan semua yang direkemen - will share my day-to-day itinerary later. But beware, don't be disheartened, kami tidak pegi attractions yang ramai orang pegi, cth macam: Milford Sounds, Hobitton, Agrodome. Nanti la cerita pasal apa.

Anak-anak happy kalau dapat main playground.
Mana-mana part muka bumi ni pun ada playground tapi playground di negara maju ni selalunya spesel.

Trip Summary:
Untuk trip NZ ni, aku bahagikan kepada 3 bahagian:

Part 1 - South Island, Car: First 5 day and 4 nights in NZ (tidak termasuk malam pertama di Auckland) - kami road trip dari Christchurch - Oamaru - Dunedin - Queenstown dengan menggunakan kereta sewa, bermalam di motel dan airbnb.

Part 2 - South Island, Motorhome: Second 5 day and 4 nights in NZ - kami road trip dari Queenstown - Wanaka - Lake Tekapo - Christchurch dengan menggunakan motorhome 6 berth, bermalam di holiday parks.

Part 3 - North Island, Car: Third 4 day and 3 nights in NZ - kami road trip dari Auckland ke Rotorua dan kembali ke Auckland dengan menggunakan kereta sewa, bermalam di airbnb.

Reporting method:

Untuk trip NZ ni, aku mau buat struktur pelaporan yang ringkas.
Kalau mau buat daily story untuk selama 13 hari travel tu, rasa macam terlampau banyak dan celaru pula aku rasa.

Jadi, aku susun begini:
- Summary of daily itinerary
- Mode of transportation - Flight, car rental, motorhome
- Attractions based on locations
- Foods
- Accommodation review
- Other tips and findings - data plan, shopping, souvenirs, general, travel with small children, pendapat aku pasal New Zealand, nota kaki, moral dan pengajaran etc

K later kita sambung lagi k.. Daa!