google analytic

Nuffnang

Monday, May 5, 2008

17-months-old Zizou

Besok ada visit to the clinic. Aku pun tidak sure untuk imunisasi apa (apa punya mummy la aku ni…).. bawa saja lah si Zizou… yang penting aku tidak mengabaikan imunisasi yang diwajibkan oleh KKM. tapi aku ada terfikir untuk bagi si Zizou pnemucocal jab. Tapi KKM belum wajibkan lagi. Mana mau dpt tu vaksin? Mahal kali aa… aku harap besok berat Zizou bertambah la ikut graf.. kalau atas line kuning lagi, menyampah aku ni mau dgr bebelan nurse2 di KKIA tu..

Sekarang Zizou sudah berumur 17 bulan. Kalau mau dibandingkan sama bebudak lain, aku rasa skill si Zizou masih limited lagi. Tapi, perkembangan setiap budak bukannya sama kan. He likes to watch Tom Tom Bak. Kalau ada siri or iklan TTB ni, mesti dia berlari terus meluru ke depan tv. Bercakap pun masih belum lagi.. tapi mulutnya amat la bising.. pot pet pot pet.. macam aku juga la kali.. Cuma tidak paham saja apa benda la yang dicakapnya tu.. even mau dengar Zizou panggil aku mummy pun susah.. kalau dia betul-betul mau perhatian aku, baru la dia panggil mummy.. if not, dia panggil IA (ei-ya) saja.. daddynya pun Zizou panggil IA.

Daddy si Zizou ada tegur aku "jangan bawa Zizou cakap pelat".. pasal aku selalu bercakap dengan Zizou bahasa yang tidak menggunakan huruf R. contohnya

  1. Jom tidul – which means Jom tidur
  2. Zizou bilat ye, jom cuci mutut.. – which means Zizou berak ke, jom cuci bontot (or orang sini panggil cebok) – sebaik sahaja Zizou dengar mau cuci mutut, dia akan berlari terus ke bilik air (his favorite place in the house)
  3. Jom mani – jom mandi – (dengar ni pun, dia excited juga pasal masuk bilik air)
  4. Minum ail – minum air

Mengikut kata daddynya, kalau cakap pelat sampai bila pun Zizou akan jadi pelat juga. He will never learn to speak properly. Dan daddy si Zizou juga mau kami amalkan perkataan yang tidak menggunakan banyak suku kata dengan kata lain, talk to Zizou in English – simple- bukan macam Bahasa yang guna banyak sukukata untuk perkataan yang sama makna macam perkataan English contoh

  1. Duduk – mesti cakap Sit – 1 patah saja
  2. Mamam or makan – Eat
  3. Minum – Drink
  4. Jangan – Don't

Yea yea yea.. I know you get it…

So, for the time being, Zizou hanya boleh mengeluarkan perkataan yang aku faham yang ni ja,

  1. Em em ba - Tom Tom Bak
  2. U wa – buah
  3. Am mee – mummy
  4. Teteh – daddy

Kalau Zizou mau susu, dia akan bagi botol susunya kepada aku atau si daddy.. kalau mau makan biskut, dia goncang2kan Tupperware biskutnya..

Aku banyak juga ajar si Zizou ni menyebut perkataan yang ada meaning, tapi selalu dia buat bodo ja dan macam tiada hati mau merepeat balik apa yang aku sebut tu… dia malas mau peduli kali…. Tidak apa la Zizou, mummy pun tidak mau paksa Zizou… jadi mummy keep teaching him, ABC, 123, jenis-jenis organ di muka..

Lagi satu yang aku perati Zizou ni, dia tidak suka mengalah dan tidak mau sharing dengan budak2 lain.. tapi Zizou peramah… suka tegur budak2 yang dia jumpa..

Bila tengok dia tidak suka sharing ni, mula la terfikir mau kasi Zizou adik… biar dia ada kawan bermain di rumah.. ble belajar sharing, sayang adik…tapi tunggu la… hehehe..

Lagi satu, Zizou ni good eater… Cuma aku tengok dia ni mcm boring ja makan bubur.. pastu suka makan savoury food berbanding sweet food.. makan kari la, nasi beriani la, nasi goreng la… daddy si Zizou cakap, ZIzou ni orang melayu sejati… kalau bagi makan pasta, mashed potato, dia muntahkan.. cheh…

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...