google analytic

Nuffnang

Thursday, October 8, 2009

Life is a rollercoaster (Part 2)

Hari Rabu

Malam tu aku dan abang edi pegi Tewah di The Mines untuk tempah langsir... have to... pasal rumah yang kami mau sewa ni banyak sangat tingkap dan sliding doornya... rumah kami sekarang ada tingkap ciput2 ja...

Tiba2 abang edi dapat sms

Landlord = Jumaat ni boleh clearkan barang tak? Kami nak turun KL, nak tidur di rumah kami malam tu

Abang edi = Belum (kes malas mau melayan... kalau mau mengarang banyak2, might as well call ja...)

Landlord = Kamu ni sebenarnya nak menyewa sampai bulan ni ke or sampai bulan depan?

Abang edi = Ok la. Jumaat ni kami clearkan (macam la kami tidak boleh bayar sampai Ahad tu... kalau mau berkira sangat, kira la)

Landlord = Sabtu ni kami nak bawa kontraktor untuk tengok rumah tu sebab kami nak renovate rumah. Pastikan barang2 kamu clear pada hari Jumaat

Emosi aku?
  1. Mak aih... langsinya landlord melayu sorang ni.. tau la tu rumah kau kan... kau ingat kami org ni hina sangat ka mau di’halau’ macam tu...
  2. Kau mau bawa anak beranak kau tidur di rumah kosong yang kotor tidak berperabot? Kau bawa toto all the way from Pahang ka? (dorang ni kerja di Pahang)... – mungkin dorang ni tidak mampu bayar penginapan di hotel... kesian....
  3. Kau ingat kau saja yang bekerja? Kan kami sudah bgtau awal2 kami akan pindah by end of the week... tidak pasal2 aku kena ambil EL untuk khamis dan jumaat..
Tidak apa la... hari ni hari dia... besok2 mana tau hari aku... sesungguhnya apa yang berlaku ada hikmahNya... mama aku bilang, jangan balas balik perbuatan orang macam tu... kalau dia mau aniaya kita, tu dia punya part... kalau aku balas balik, bermakna aku pun sama juga lebih kurang ‘low class’ macam orang tu... so, i have to maintain my class yang tersendiri... 

Malam tu juga kami terus mempacking barang macam gila dalam kepeningan......


Hari Khamis

  • Pagi2, aku hantar zizou pegi nursery dulu...
  • Lepas tu, teruskan dengan kerja packing...
  • Ajak abang edi untuk cuci rumah...
  • Hantar2 barang2 yang fragile dan baju2 ke rumah sewa baru dengan kereta Avanza abang edi... (aku rasa lebih 5 trip pun ada... nasib baik rumah tu dekat)
  • Malam... flat...

Hari Jumaat
  • Lori 5 tan datang untuk angkat barang2 yang besar..
  • Org tukang pindah aircond pun datang...
  • Landlord rumah sewa baru pun datang melawat...
  • Abang edi bayar deposit 1+1 kepada landlord baru...
  • Nurul pun datang dari UiTM untuk tolong aku kemas rumah...
  • Malam tu kami tidur di rumah baru dengan aman...

Hari Sabtu

Sambung kemas rumah..

Kawan abang edi datang untuk tolong pasang astro..

Upah indon untuk betulkan saluran paip kumbahan yang rosak..

Pegi rumah abang ipar untuk makan hari raya...

Bila sudah sampai rumah abang ipar, baru la landlord rumah lama call cakap dah sampai... dan bgtau kunun tak dapat masuk rumah dia pasal berkunci... abang edi suruh dorang tunggu sejam lagi pasal kami baru sampai beraya di rumah abang ipar aku ni...

Emosi aku (sekali lagi):
  1. Kau cakap kau mau datang hari Sabtu dengan tidak bagi notice what time kau mau datang... kau ingat kau siapa mau mengharap aku menunggu di rumah kau tu macam bodo? Kau ingat kau saja ada life? Aku tiada life ka? Mentang2 rumah aku belum siap kau ingat aku ni macam kayap ja? Sori sket...
  2. Kau mau komplen pasal rumah tu berkunci? Kau tidak boleh guna otak ka untuk fikirkan logic daripada semua tu? mesti la aku lock.. nanti kalau hilang segala besi, sinki di rumah kau tu.... siapa mau jawab? Kau boleh jamin aku ble dapat deposit yang aku pernah bayar dulu? Apa ka bengap punya orang....
Lepas jumpa, aku lega... deposit kami dapat (walaupun landlord mula2 ngelat tidak mau bayar 100%)... kunun ada benda rosak la... ele... tu semua rosak wear and tear la... kata mau renovate rumah... kalau aku mau renovate, tiada la aku peduli semua yang rosak2 tu... ganti ja semua.... dan macam la kami ni ulu sangat sampai vandalisme mau rosakkan rumah... sori sket... i am a good paymaster therefore kenapa aku mau rosakkan rumah orang.... see the leg la....

Ble blah la kamu dengan rumah kamu tu...

Tadi pagi.... seminggu genap dari tarikh kami start pindah ke rumah baru...

Abang edi call... dia bgtau rumah yang beli di Puchong tu, SUDAH SIAP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Alhamdulillah.... akhirnya, kami ada rumah sendiri... dan syukur rumah tu bukan termasuk dalam projek terbengkalai... nda payah la aku mau keluar Buletin Utama pasang sepanduk pasal tidak puas hati dengan developer...

Awat la lambat sangat berita gembira ni... syukur sangat... rezeki anak-anak....

Dan Alhamdulillah, rumah sewa kami sekarang ni pun seronot juga... tapi luas amat... kalau ada rezeki, abang edi dan aku dapat beli rumah ni... sekarang kami sedang menyediakan apa2 yang patut...

Mudah2an.... amin...

p/s: Hidup ni umpama roda... sekejap di atas.. sekejap di bawah... setiap apa yang buruk berlaku, pasti ada hikmahNya...

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...