google analytic

Nuffnang

Saturday, February 6, 2010

Babai Kelisa Kuning!

Sempat tangkap gambar terakhir di depan kedai tempat kami ambil kereta baru.. sob sob!

Hari ni hari terakhir kami bersama Kelisa Kuning yang sudah lama berjasa.
Kereta tu aku beli tahun 2005, semata-mata kerana opis aku dipindahkan dari Jalan Ipoh ke Putrajaya.

Sebelum ada Kelisa, aku naik LRT ja dari Kelana Jaya (lokasi rumah sewa time bujang) ke Jalan Ipoh.
2 kali tukar train, Kelana Jaya ke Masjid Jamek naik Putra LRT, Masjid Jamek ke Jalan Ipoh naik STAR LRT.
Lepas diumumkan opis kena pindah, kena la cari mode of transportation yang lain.
Ada juga pihak opis sediakan bas dari Jalan Ipoh ke Putrajaya, tapi cam malas ja aku.
Mau naik train, gila mahal. Kena naik LRT dari Kelana Jaya ke KL Sentral. Dari KL Sentral ke Putrajaya kena naik ERL la pula. Dari ERL station di Putrajaya ke Opis, kena naik bas. Banyak cerita la. 

Akhirnya, buat keputusan untuk beli kereta sendiri.
Mula-mula sedikit berat. Sebab memikirkan installment, kos minyak, tol dan maintenance servis yang perlu ditanggung.
Tapi demi keselesaan, aku beli la juga.
Nasib sudah bekerja. Boleh la aku sediakan 3 bulan slip gaji untuk tujuan pinjaman sewa beli.
Tambahan pula, Abang Edi pun hanya ada skuter merah ja time tu.

Mula-mula time tiada kereta, aku call teksi dari Kelana Jaya ke Putrajaya. Petang naik train.
Ada la lebih kurang seminggu juga aku macam tu. Banyak betul belanja.

Lepas berkereta sendiri, lebih senang.
Tapi sebab aku tidak konfiden mau drive sendiri, minta tolong Abang Edi hantar ke Putrajaya.
Punya la Abang Edi tensyen, sebab jalan dari Kelana Jaya ke Putrajaya clear, tapi dari Putrajaya balik ke Kelana Jaya, jam yang amat... 2 minggu la juga Abang Edi jadi supir.
Setelah menjalani latihan memandu dengan Abang Edi (mau familiar dengan Kelisa baru) termasuklah kejadian aku menangis sebab kena marah tidak pandai paham-paham, aku nekad untuk drive sendiri.

Pengalaman pertama drive sendiri dari KJ ke Putrajaya, aku keluar seawal jam 6.30 pagi.
Lepas tu drive 40km/j. Hahahaha... itu sudah sehabis laju sudah aku buat tu.
Punya la penakut.
Lama kelamaan, alah bisa tegal biasa. Aku jadi terer sudah selok belok jalan KJ-Putrajaya-KJ tu (LDP Highway).

Lepas aku dan Abang Edi berumahtangga, Abang Edi la pula jadi driver Kelisa.
Tiap-tiap pagi, Abang Edi akan hantar aku ke opis. Petang pun Abang Edi yang ambil.
Tapi no hal, sebab rumah pun dekat.
Lepas kelahiran si Zizou, ada rezeki lebih, Abang Edi beli Avanza pula.
Then, aku jadi driver Kelisa balik.

Sekarang, lepas kelahiran Zara, ada rezeki lebih, kami tukar kereta lain.
Penat sudah aku mau bawa Kelisa.
Berwarna kuning, leather seat and steering, manual transmission. 
Kalau Kelisa tu guna gear auto, mungkin aku masih maintain sampai sekarang.

Well, adios my Yellow Kelisa!
Jasamu dikenang!
 

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...