google analytic

Nuffnang

Friday, January 22, 2016

Musim Luruh di Jepun 2015 - Day 7 - 3 Disember 2015 - Hari last di Japan!!

At last, today is our final day in Japan!
Hari ni kami ada one solid day in Tokyo sebab flight kami akan berlepas balik ke Kuala Lumpur dari Haneda pada jam 11.45 malam.
So, banyak masa untuk bersuka-suka di Tokyo pada sebelah siang.

Ikut plan asal, kunun aku mau bawa family aku round di Odaiba.
Malangnya, sebab ahli jemaah musafir tidak belum berkesempatan untuk mendapatkan ole-ole khas dari Tokyo, maka terpaksa la aku bawa dorang semula ke Asakusa.

Pagi ni kami kena bersiap awal sebab kena check-out dari airbnb kami sebelum jam 10 pagi.
Kalau lambat check-out, nanti kena denda bayar lebih.

Dari Chibune Station, kami menghala ke Hamamatsucho Station. 
Di stesyen Hamamatsucho ni nanti, kami akan naik Tokyo Monorail ke Haneda Airport. 
Kos naik Tokyo Monorail adalah percuma sebab telah dicover dengan JR Pass yang kami ada. 

Tapi flight kami sebelah malam. 
So what we did is kami simpan luggage kami di sini dan barulah bersuka ria di lokasi selanjutnya tanpa perlu mengusung beg yang berat.

Kami guna perkhidmatan locker untuk simpan beg layan diri menggunakan mesin.
Saiz locker yang paling kecil  boleh masuk cabin luggage dengan selesa.
Boleh sumbat seberapa banyak beg yang muat dengan saiz locker yang diingini. 


Kos sewa tempat simpan beg adalah mengikut saiz locker yang sesuai.
Contoh macam locker yang paling kecil ni, sewanya ialah 500Yen.
Tidak perlu guna kunci sebab ada pin code. Mudah.
Kalau malas mau hafal, just ambil gambar resit yang diberikan guna henpon.
Simpan dalam phone memory, senang.

Kunci untuk locker manual.

Selain daripada locker elektronik ni, ada juga locker manual. 
Cumanya, kurang mesra alam kalau tiada coin yang banyak. 
Dan pula kena pegang kunci manual. Kalau hilang bukankah naya.

Dan lepas lock tu, jangan pula gatal tangan untuk try unlock. 
Once unlock, itu bermakna tempoh penyimpanan beg sudah tamat dan duit anda akan ditelan. 
So, kena masuk duit lagi untuk tutup pintu locker tu.
Si Jakir did this. He learnt it the hard way :) 

Dan lagi, suka untuk diingatkan bahawa tidak banyak bilangan locker yang disediakan untuk beg yang besar bersaiz medium dan large. 
Sudah la sedikit, selalu full pula tu.
Kalau ada yang kosong pun, sure lebih mahal daripada 500 Yen.
Kalau dapat tu kira nasib baik la especially di train station macam Hamamatsucho ni. 
Locker yang kecil pula ada banyak.

Jadi moralnya, tidak perlu bawa beg besar.
Bawa beg kecil ja, duduk di airbnb yang ada washing machine, rotate baju bersih sampai pulang Malaysia. 

Seterusnya, kami ke Asakusa sebab ahli jemaah musafir mau beli ole-ole.

More pictures in Asakusa.

Family selfie.

Mahal betul selipar jepun ni.

Hari ni kami berjaya jumpa Restoran Naritaya hasil bertanya dengan peniaga yang ada berhampiran.
Rupanya memang betul la tempat yang kami jumpa tu semalam, tapinya salah wing le. 
Moral: Kalau google maps macam hampeh, sentiasa bertanya dengan orang local untuk bantuan. 

Kalau degil dan berat mulut untuk tanya, boleh try cari ikut deria hidu.
Restoran Naritaya tu berdepan dengan kedai roti bun jepun yang sangatlah menyelerakan tapi kami tidak sanggup mau try sebab takut ada unsur-unsur mughallazah. 

Ramen lagi. 
Nampak sikit tapi sebenarnya portion ni banyak untuk aku. 

Sup untuk dimakan bersama ramen. 

Kali ni kita order nasi juga ye.

Sedap dimakan bersama ayam goreng. 

The verdict: Tidak mengecewakan. Menu mereka dalam bentuk meal set. 

Dari Asakusa, aku bawa family aku ke tempat yang aku tidak sempat pegi time aku kursus JICA di Tokyo bulan Jan tahun lepas, Imperial Castle. 
Cara termudah untuk ke sana dari Asakusa ialah dengan naik train ke Tokyo Station. 

Hari ni ialah hari jadi yang ke-9 untuk Addin Zidane!
Happy birthday sayang, semoga menjadi anak yang soleh :)

I just love Tokyo Station. 
Kalau bukan pasal ada construction di depan Tokyo Station tu, mesti lagi lawa ni gambar.
Aiseh.

Kami jalan kaki ke Imperial Castle. 
Patut bole bejalan around 10 minit ja, tapi pasal banyak berhenti pasal ambil gambar, jadi lama la pula.

The only gambar berdua aku sama Mama di Jepun.
Aku kan busy jadi travel guide.

Feeling autumn. Cantiknya daun warna coklat. 

Tree branches always amaze me. 

Hari ni hari terakhir aku jadi travel guide.
Yeay!!

Empat gadis jelita :)

Selain menjadi travel guide, aku juga berperanan menjadi jurugambar yang tidak bertauliah.

Tidak dapat tengok dari dekat, dari jauh pun jadi la.

Melayan perasaan dalam kedinginan.

Sampai maghrib kami di sana.
What to do, masa mencemburui manusia di musim luruh. 

Abang Edi jalan sorang-sorang sebab dia bersigup while walking. 

Siling dome di Tokyo Station.

Kami berehat kejap di Tokyo Station dan makan ice-cream lembut bersama kepingan kentang segar di kedai konsep Calbee Plus.
No picture thank you.

Then, dari Tokyo Station kami kembali ke Hamamatsucho Station untuk naik Tokyo Monorail ke Haneda Airport.
Sebenarnya kalau ikut hati aku, mau ja menyinggah ke Akihabara kerana belum sempat bawa family aku ke sana.
Tapi dorang semua pun sudah kepenatan.
Jadi, tidak apa la.
Next time pegi Tokyo kita singgah le ye. 

Dalam Tokyo Monorail ni ada tempat simpan luggage.

Si Zara kepenatan sudah. 

Haneda airport ni cantik. 
Ada juga kami meround dalam airport tu cari makanan halal.
Tapi restoran halal semuanya di dalam terminal. 
Kena boarding dulu baru dapat jumpa makanan halal.

Ada sedikit cerita tidak habis ketika kami berbaris menunggu untuk check-in di kaunter Air Asia X di Haneda airport ni.
Passenger punya la ramai.
45 minit sebelum kaunter buka pun dorang sudah start que.
Kami pula menunggu lebih 1 jam untuk check-in luggage (dikira dari kami start masuk que).
Yang tidak bestnya, que untuk orang yang check-in luggage punya la panjang dan lambat kena serve.
Tapi, que untuk orang yang baru mau check-in pula dilayan dengan cepat.

Pelik kan? Apa punya sistem pun aku heran.
Kalau orang yang tidak check-in dilayan cepat sebegini rupa, jadi apalah guna buat web check-in tu. Huh.
Aku ada suarakan ketidakpuashatian aku tu, tapi ground staff di kaunter AAX tu punya english pun macam limited. Sengih macam kerang busuk ja. 
Aku pun tidak sure dia faham ke tidak apa aku cakap. 

Kami yang tidak puas hati ni boleh dapat hadiah priority tag untuk luggage kami sebab hari ni si Addin birthday konon.
Oh like that :)

Kami lambat boarding sebab check-in tadi betebiat kan.
Makanan halal pun sudah habis dibeli oleh pelancong yang mau balik KUL. 
Mama aku beli sushi ja. 
Aku dan Abang Edi pula beli kari udang. Sedap tu sedap.
Tapi pasal aku masih bad mood sebab kejadian check-in tadi, maka tiada gambar kari udang dirakamkan.

Aku mau beli coklat Royce dan Tokyo Banana ni pun agak kelam kabut.
Masa kami untuk makan dan shopping di airport ni amatlah terhad. 


Abang Edi ambil gambar aku dari belakang sebab aku suruh. Hehe.
Aku saja mau tunjukkan betapa sempoinya aku berseluar track demi keselesaan selama 6 jam dalam penerbangan ke KUL. 

Kami berjaya secure free seats dengan menggunakan Optiontown! Yeay!
Aku ambil optiontown 6 seat untuk 4 orang.
Supaya Addin dan Zara dapat tidur baring dan selesa. 

Semua ahli family aku yang lain pun dapat optiontown free seat  juga. 
Dorang masing-masing dapat optiontown 3 seat untuk sorang.
So, bolehlah mereka melunjurkan kaki dengan jayanya. 

Jakir buat satu row seat tu macam di rumah sendiri.
Seat tengah antara aku dan Zara tiada orang so boleh la Zara baring dengan aman. 

Addin duduk dengan Abang Edi.
Kapal belum gerak pun Abang Edi sudah tutup mata.


Wahhh.. at last, habis juga cerita pasal travel kami ke Japan ni.
Ampun penunggu gua. Next time saya tidak buat lagi :)

More tips to survive jalan-jalan budget in Japan akan bersambung di post yang akan datang.










No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...