google analytic

Nuffnang

Monday, April 2, 2007

Papa Jahat?

Mula-mulanya. aku macam heran kenapa ramai orang cukup tidak setuju dengan lagu ni diperdengarkan di radio. Rata-rata ramai yang menyokong supaya lagu ni digam dan menyatakan amatlah tidak patut lagu sebegini dicipta di environment Malaysia yang majoritinya orang Melayu dan beragama Islam.

Sebenarnya, aku pun bukan faham lagu ni cerita pasal apa. Cukup tidak faham. Yang aku tau, lagu ni amat la upbeat sampai everytime aku dengar di radio mesti aku rasa macam mau menari.

Aku pernah tanya adik aku kenapa orang kecoh-kecoh tidak setuju dengan lagu ni. Adik aku bagitau lagu ni cerita pasal sumbang mahram. Ohh.. ya ka… oleh kerana aku terlalu curious, aku sendiri surf di Internet. Dan ternyata, lepas aku baca liriknya pun, still aku tidak faham apa kaitan sumbang mahram dengan lagu ni.

Correct me if I’m wrong, aku rasa lagu ni pasal seorang isteri yang cukup bengang dengan suaminya kerana menyangka suaminya main kayu tiga. And the husband pula boleh mengomen pasal isterinya kurang memberi layanan? I guess so.

Sesungguhnya, aku bukan orang seni. Buat lagu ka, main muzik ka, melukis ka, semua serba aku tidak pandai langsung dan aku boleh kategorikan myself as bengap in art. Yang aku tau, aku pandai menyanyi dan suara aku sedap..hehehe... puji diri sendiri kerana orang pun ramai puji aku. Jangan marah...

Well, maybe the lyric is not the big issue here. The issue is maybe mainly at the title and the chorus part of the song itself. Papa Jahat? Apa punya tajuk la macam tu. Macam tiada tajuk lain saja yang boleh difikirkan. Lepas tu buat chorus Papa Jahat, Papa Jahat berulang-ulang. Best la pula rentak korus tu.

Kalau aku punya concern la, adalah pada lagu tu yang mempunyai beat yang amatlah rancak dan catchy di telinga orang-orang muda (termasuklah kanak-kanak), berserta dengan phrase Papa Jahat yang amatlah senang disebut. Lagu-lagu macam ni memang senang dijadikan ikutan di kalangan kanak-kanak (walaupun yang baru pandai bercakap) dan remaja.

Sekiranya pencipta lagu ni seorang Papa then dia akan faham kenapa ramai orang menyampah dengan lagu ni. Bayangkan if Cat Farish ada anak umur 1-2 tahun yang baru pandai sebut perkataan Papa dan Mama. Lepas tu anak dia boleh menyanyi lagu Papa Jahat, Papa Jahat sambil buat breakdance berguling-guling atas lantai (konon mau tunjuk dia pandai menyanyi le tu) without understanding what the real meaning behind the phrase is. Habis rosak pemikiran anak-anak tu.

Atau pun, anak dia faham, lepas tu menjadikan lagu ni sebagai alat memberontak kepada Papanya. Kan ke kes naya tu. Kalau perkara ni terjadi lepada batang hidung mereka sendiri, time tu baru la orang yang bertanggungjawab mencipta dan menyanyikan lagu ni, rasakan pembalasan si pitung! Hahahaha..

Jadi moralnya, lagu ni sebenarnya membuatkan kanak-kanak disrespect kepada papa-papa mereka. Kesian kepada bapa-bapa yang digelar Papa dan bukan Abah, Ayah, Bapa, Daddy, Abi dan sebagainya la yang berkaitan.

Jadi, lagu ni memang sepatutnya digam. Or just change the lyrics to make it a better and well-mannered song. That’s all.

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...