google analytic

Nuffnang

Thursday, June 24, 2010

Medical Check up


Aku buat medical check up di Klinik Putrajaya.

Lamanya yang amat untuk dapat date itu – 3 minggu aku kena tunggu. Sekarang ni kan musim budak-budak IPT dapat surat tawaran masuk U, jadi haruslah giliran untuk buat medical check up di klinik kerajaan amat panjang.

Mau buat appointment pun bukan senang. Bukan boleh setakat call. Tapi kena menghadap misi di kaunter informasi sebab mau tunjuk borang medical check up tu.

Because, it depends. Kalau di borang medical check up tu ada keperluan untuk buat mantoux test (ujian Tibi), makanya seseorang itu kena datang ke Klinik Putrajaya untuk 3 hari berlainan untuk melengkapkan requirement borang tersebut.

Hari pertama – untuk masukkan alat mantoux test ke dalam lengan seseorang itu

Hari kedua (4 hari selepas hari pertama) – untuk keluarkan alat tersebut dan dapatkan hasil ujian mantoux test serta buat ujian darah dan pemeriksaan lain (x-ray, vision test, urine etc)

Hari ketiga – appointment berjumpa doctor
Jenuh kan... Untuk makluman, borang medical check up JPA ada keperluan untuk mantoux test tersebut. Dan bertambah jenuhlah kerana dalam borang medical check up JPA ada keperluan untuk ujian Hep B. Malangnya, Klinik Putrajaya tiada kemudahan untuk buat ujian tersebut J. Makanya, kena buat ujian Hep B di mana-mana klinik swasta yang ada facility tu. kueng kueng kueng...
(Hari tu aku pegi medical check up, kawan aku bgtau, skrg klinik bagi 2 hari ja.... bukan lagi 3 hari)
Nasib baiklah, untuk scholar HLP yang berjaya untuk menyambung pelajaran di IPT tempatan seperti aku, JPA memberi kelonggaran untuk kami pakai borang medical check up yang diberikan oleh university.

Dan berita baiknya, borang medical check up UKM tiada keperluan untuk buat mantoux test.

Mau cepat punya pasal, aku ada call Pusat Kesihatan UKM untuk buat medical check up di sana. (Sebenarnya, boleh walk in saja pun, tidak perlu untuk buat appointment). Tapi malangnya, time aku call tu, misi yang menjawab telefon bgtau bahawa mesin x-ray rosak. So, tak ble buat medical check up. 2 hari aku call, mesin x-ray masih belum 'sembuh' lagi.

Aku mo buat med check up di UKM sebab:

1) tidak perlu appointment

2) proses med check up cepat kerana tidak ramai clients – 1 jam bole siap....

Cuma kena keluarkan ongkosnya sebanyak RM60... kaching!!!!

Aku menjadi tidak sabar... membuat panggilan setiap hari (walaupun baru 2 hari) membuat aku jadi agak gila... sudahnya, aku pergi ke Klinik Putrajaya untuk buat appointment walaupun aku tau aku kena menunggu lama untuk menunggu hari med check up tersebut...

And there, I'm waiting – for 3 weeks... dengan kadar bayaran PERCUMA – dengan syarat aku bawa salinan surat bahawa aku mendapat biasiswa HLP dari JPA..

Dan yang lebih penting, aku sudah dapat surat tawaran HLP secara TETAP. Borang medical check up yang lengkap boleh dihantar kemudian (as long as aku buat sebelum hari pendaftaran di UKM nanti).

Buat medical check up dengan cepat + bayar lebih = Buat medical check up lambat + bayar free à Hasilnya sama - tetap mendapat surat tawaran dari JPA – what's the use? No value added.  
(memang ada value added, turn out, aku terpaksa menunggu 1 hari utk menyiapkan medical checkup aku.. nasib baik free)
Tunggu lama, tapi free... ok what? Banyak aku boleh buat dengan RM60... Siapa yang untung? Saya dan keluarga saya... saya suka!!


p/s: saya cheapskate.. huhuhuh (memang)



2 komen:

Anggerik said...

Oh, sangat bagus! Saya sangat risau. Pergi hospital assunta dia kata positive untuk ujian mantoux! Apakah?

Jadi akan cuba lagi pada minggu hadapan. Since ada di Putrajaya, akan cuba di Putrajaya.

Thanks!

Naddea Zaidy Awang said...

bahaya juga kalau positif mantoux tu.. tapi boleh try test di klinik putrajaya.. semoga semuanya selamat :)

Linkwithin

Boleh baca ini juga