google analytic

Nuffnang

Thursday, September 29, 2011

Turkey Pasta

Semalam, kami buat potluck untuk jamuan raya di research lab UKM. Geng-geng potluck adalah terdiri daripada geng-geng kami sama-sama kursus HLP dulu dan group Strategic Planning. Semua lecturer dan student yang berhampiran di tempat kejadian kami jemput juga untuk makan sama-sama.

Kisahnya kunun, memula tu, aku terasa macam mau buat lasagna. Tapi, pasal sindrom malas sudah menyerang, tambahan banyak bahan is not in stock, jadinya, aku tukar plan. Teringat kepada spiral tri-color pasta goreng yang pernah disajikan oleh biras aku, Kak Ngah. Simple, easy dan different - memang off-topic dari jamuan raya. Kawan-kawan aku semua bawa lemang, nasi impit, rendang - jadi apa salahnya aku bawa yang tidak berunsurkan santan dan pulut. Ada juga yang bawa desserts - trifle, kuih lapis, kuih seri muka, dadih etc. My supervisor siap bawa choc cupcake lagi walaupun tidak diminta :). Bagus betul.


Aku duduk sambil memangku anak member. Best jadi student ni pasal boleh jadi surirumah separuh masa :) (separuh lagi jadi student). Bawa ja anak pegi mana-mana.

Lepas dapat resipi dari Kak Ngah melalui sms, aku pun start searching for spiral tri-color pasta. Tapi tiada la pula di jusco dekat rumah aku ni, so aku beli ja la vegeroni iaitu macaroni campur vegetable. Boleh la..

Fried Vegeroni pasta with turkey, tomato and herbs

Bahan-bahannya

  • 1 bungkus pasta Vegeroni
  • 1 biji bawang merah besar (potong dadu)
  • 3 biji bawang putih (hiris)
  • 4 helai turkey strip yang dihiris
  • 2 biji tomato (potong dadu)
  • 2 biji cili padi (dititik)
  • 1 kiub ayam
  • sedikit daun saderi (hiris halus)
  • sedikit daun basil kering


Cara-caranya

  1. Rebus vegeroni hingga jadi el dente. Toskan.
  2. Tumis bawang merah, bawang putih dan cili.
  3. Masukkan turkey strip yang telah dihiris. Tumis hingga masak.
  4. Masukkan tomato pula. 
  5. Masukkan vegeroni. Gaul rata.
  6. Perasakan dengan kiub ayam. (Kalau kurang rasa, tambahlah garam ikut suka).
  7. Masukkan sedikit daun sup dan daun basil kering ikut suka hati sendiri. 

The verdict : walaupun ada kawan aku yang keciwa sebab aku tidak bawa lasagna (eseh.. keciwa kunun), tapi nampaknyadorang puas hati juga dengan pasta vegeroni goreng aku ni. One of the Profesor Madya yang datang pun siap tanya resipi dan rekemen masakan aku lagi. Wah.. kembang setaman aku. 


Tips.
  1. Aku beli turkey strip tu di Las Vacas, SS5, Kelana Jaya (halal butcher).
  2. Protein dalam masakan ni boleh guna ayam, daging, udang, sotong dan lain-lain. My sister-in-law guna udang dan sotong. Lagi sedap rasanya. Jadi la seafood pasta. 
  3. Boleh tambah sayur kegemaran - sawi, brocoli, bunga kubis, capsicum, carrot etc. 
  4. Penggunaan tomato dan herbs seperti daun saderi dan dry basil adalah untuk membangkitkan gaya dan rasa itali.. eseh... 
  5. Selain itu, tomato boleh mengurangkan rasa pedas cili padi. Kalau tidak mau pedas, boleh saja tidak menggunakan cili padi dan ganti dengan serbuk lada hitam atau putih.  

By the way, thanks for the recipe Kak Ngah! 

    No comments:

    Post a Comment

    Feel free to comment

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...