google analytic

Nuffnang

Friday, September 9, 2011

Cuti raya lama

"Saya bersiaran dari tanah tumpah darah saya iaitu Labuan"

Yeah.. at this time, aku masih di Labuan.

Seronok? Ofcourse la.. di saat umat yang lain sudah mula bekerja, aku masih di rumah parents aku.
Kegiatan harian ialah: bangun pagi tengok tv, masak lunch untuk ahli keluarga lain yang ada di rumah dan yang akan balik dari bekerja untuk lunch di rumah, bawa anak pi jalan-jalan, tengok tv lagi dan tidur.
Tiada pun kegiatan beraya sangat..

Tidak dilupa, sejak aku sampai Labuan ni, aku sudah terjangkit penyakit tengok cerita mandarin jam 6 di TV2 on weekdays.. thanks to my family members.. dorang yang buat aku terjebak menunggu cerita ni hari-hari.. sungguh menghiburkan, try la tengok..

Tiada satu aktiviti pun yang mengatakan: sambung penulisan untuk tesis aku. Sesungguhnya aku ada sedikit gentar. Sampai membuatkan aku termimpi-mimpi supervisor aku dan UKM semalam. Begitu sekali. Ini maknanya, aku kena melipatgandakan masa dan usaha aku untuk menyiapkan Bab 1 aku by the time aku sampai KL balik nanti.

Dalam masa yang sama, aku terasa yang Abang Edi ada sedikit sinis dalam hati "Wife aku ni bawa notebook kunun mau buat writing.. tapi tiada pun". Hoho.. most of the time, notebook aku ni digunakan oleh Abang Edi untuk beronline dan si Addin untuk main game. Ada la juga gunanya kan notebook ni.

Cuti aku kali ni memang lama. Aku rasa lepas ni pun aku tidak akan dapat peluang cuti raya lama-lama macam ni. Sengaja aku cuti lama di Labuan. Satu sebab aku fikir cuti sekolah dua minggu, rupanya satu minggu ja. Agak boring sedikit sebab kebanyakan family members aku adalah guru.

Sebab kedua ialah pasal aku teringin mau makan semua makanan yang aku boleh jumpa di Labuan ja. Soto dan gado-gado done (memang cemerlang gerai tu, seawal raya ke-3 pun dorang sudah start bisnes balik). Sate di Layang-layangan belum, Cucur Udang dan Cakoi kawin di Kedai Kopi Sofiah belum, kuih tradisi brunei di Lajau belum. Mama aku cakap itu adalah normal di   Labuan untuk orang cuti lama-lama. Wohohohoh.. sia-siapun tah saja..

Dan tidak dilupakan, raya tahun ini adalah kali pertama untuk aku dan Abang Edi beraya 1 syawal di KL setelah 5 tahun kami berkahwin. Dan itu adalah salah satu sebab juga kenapa aku balas dendam untuk cuti raya lama-lama di Labuan tahun ni. Kalau kami raya di Labuan dulu macam tahun yang sudah-sudah, mesti aku sudah balik KL last week.

Yang kesiannya ialah Abang Edi sebab dia pun terpaksa cuti bisnes - satu perkara yang susah untuk orang yang bisnes sendiri. Tidak bekerja maknanya tiada la duit masuk.

Si Addin pun sudah tidak sabar mau balik KL - sebab dia kata di KL ada Disney Junior. Di Labuan tiada.. hahaha.. kids..

Si Zara pula mengalami 'anjakan paradigma' - sebelum ni amatlah pemalu kepada orang yang tidak dikenali - sekarang sudah jadi peramah yang amat. Jumpa orang ja - family or strangers - mesti minta 'atat' (dukung). Heran sungguh.. Macamana pula boleh hilang sifat pemalu tu. Bukan ja jadi kurang pemalu, malahan semakin kuat meragam.. Huhuh.. Mungkin sebab di Labuan ramai orang kan melayan. Bercakap pun semakin rajin. Mama aku cakap kalau si Zara stay for another week, mesti pertuturan dia akan semakin lancar. Adik aku si Lina cakap si Zara ada potensi untuk bertambah tembam sebab banyak makan dan selalu minta kena dukung, tiada senaman. Ohohoohoho.. risau aku.  

Gambar raya sefamili? Tiada.
InsyaAllah, lepas balik KL :)

Dua budak kecik penawar hati

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...