google analytic

Nuffnang

Thursday, October 4, 2012

Sedekah

Siapa tengok Majalah 3 pada 22 September 2012?

Aku ada tengok. Dan aku tergezut.

Rupanya

1. Kebanyakan pengemis perempuan bertudung yang siap bawa anak kecil tu bukannya beragama Islam pun. Pakai tudung untuk mengabui mata dan meminta belas ihsan daripada orang Malaysia yang pemurah.

2. Pengemis lelaki yang kudung kakinya tu pun sebenarnya ada ja kaki palsu dorang. Apabila disoal siasat oleh Mazidul, boleh ja dorang blah dan berjalan macam tiada masalah.

3. Pendapatan pengemis boleh mencecah paling kurang pun RM300 sehari. Kalau sebulan? RM9000??? Banyak tu!!!!

4. Apa yang paling aku kesian ialah part remaja yang buat direct selling jual ubat kunun sebab ustaz di sekolah dorang suruh. What?? Budak-budak tu dihantar ke sekolah untuk belajar dan bukannya jadi salesman/salesgirl dari pagi sampai ke malam. Kesian betul dorang.

Sebenarnya, aku selalu berat hati mau bagi sedekah or derma kepada orang-orang yang macam ni.
Ada orang tu cakap, sedekah saja la, yang penting niat. Tak kisah la duit tu pegi mana.
Tapinya, aku selalu rasa macam tidak betul ja kalau aku bagi duit kepada orang sebarangan yang lepas tu akan salah guna duit yang diberikan.
Bukankah lebih elok kalau sedekah dan derma tu disalurkan kepada orang yang lebih berhak - contohnya ahli keluarga dekat dan jauh, anak yatim, fakir miskin, ibubapa yang memerlukan pertolongan wang ringgit untuk kos perubatan anaknya etc.
Bukan kepada tangan-tangan penipu yang berpura-pura pakai tudung konon tapi sebenarnya bukan beragama Islam kunun. I doubt dorang pakai tudung tu mau cover kepala supaya tidak panas. Bukannya tidak boleh pakai payung.

Kalau mau derma kepada bukan Islam pun boleh selagi penerima itu tidak memusuhi Islam. Sesama manusia kenalah kita bantu. Kerana sesungguhnya menjadi pemurah ni boleh membersihkan hati.

Simple say, jadi pemurah pun biarlah bertempat. 

Tapi kalau derma sama penipu, especially pendatang asing yang menyamar sebagai muslim, itu hanya akan lebih menggalakkan aktiviti tidak sihat dorang. Rakyat negara sendiri susah-susah cari makan, orang asing pula boleh duduk tadah tangan dapat duit. Tidak perlu bayar tax pula tu.

p/s: Kalau sedekah ke masjid/surau, tapi duit tu disimpan saja dan tidak digunakan untuk kemudahan, pun tidak betul rasanya. Pasal duit tu tidak dimanfaatkan sepenuhnya.

Siapa yang tidak menonton episod Majalah 3 tu, boleh tengok sini.

2 comments:

  1. saya setuju sgt2..rmai lg yg btol2 mmrlukan, knapa prlu kita bg pd yg mnipu kan?

    ReplyDelete
  2. Totally agree! Sedekah amal untuk kita nantinya :)

    Download film terbaru

    ReplyDelete

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...