google analytic

Nuffnang

Tuesday, August 5, 2014

Kembara Eropah - Ulasan keseluruhan

Selepas lebih sebulan kami kembali ke Malaysia, barulah habis entry aku pasal jalan-jalan kami ke Eropah pada bulan Mei dan Jun yang lepas.

Claim MHInsure
Urusan claim ke MHInsure sebab kejadian strike di Rome aku sudah submit.
Nasib juga semua resit pembelian tiket perjalanan aku simpan. So senang untuk buat tuntutan.
Details pasal claim tu aku akan letak dalam post lain.
Mana tau boleh dijadikan panduan untuk pembaca lain.
Di samping menjadi peringatan dan pengalaman diri sendiri.
Setakat ni, MHInsure telah maklumkan yang dorang sudah terima permohonan tuntutan kami. Cumanya, status terkini aku belum update lagi. Nantilah. Lepas raya.

Remembering MH370 and MH17
Dalam masa yang sama, aku mau mengingati tragedi yang menimpa MAS baru-baru ini.
Sedihnya. Di saat tragedi MH370 masih belum diketahui pucuk pangkal misterinya, Malaysia dikejutkan pula lagi dengan nahas MH17 yang berlaku pada 17 Julai 2014 yang lepas.
Pesawat MH17 dari Amsterdam ke Kuala Lumpur ditembak di sempadan Ukraine.
Semoga Allah memberikan semua yang terlibat - keluarga dan sahabat mangsa, pihak MAS sendiri - kekuatan untuk menghadapi dugaan yang berat ini. Amin.

 Sumber google. 
Kami tetap setia dan terbang dengan MAS. InsyaAllah.


Kembali kepada tajuk perbincangan.
So, berikut ialah hasil compilation pandangan, ulasan dan testimoni kami keseluruhan anak beranak mengenai percutian kami ke London - Paris - few cities in Italy (Milan, Venice, Florence, Pisa, Rome).


Huraikan ciri-ciri setiap tempat yang dilawati:

LONDON


Depan gate Buckingham Palace


I like it here.
Bersih, udara nyaman, budaya bermuzium, menaiki kenderaan awam, walaupun terjumpa 2-3 homeless person dekat area rumah kawan aku tapi tidak pernah kacau orang.
Naik highway tidak kena tol. Jalan raya pun tip top.
Sistem poskod yang memudahkan perjalanan kalau guna GPS.
Rasa selamat. Aku rendahkan tahap paranoid aku terhadap keselamatan Addin dan Zara sepanjang aku di sana. Bukan macam di KL ni. Jangan harap la aku mau biarkan si Addin dan Zara jalan berenggang daripada kami kalau di sini.

Lagi satu yang buat aku terkagum ialah tahap transparency (ketelusan) dan keberterus-terangan orang London ni.
Selamba ja iklan TV dorang - membanding-bandingkan harga sesebuah barangan  tanpa berselindung.
Contoh - pasaraya Waitrose akan declare harga tomato dorang pada hari sekian-sekian adalah lebih murah daripada saingan yang lain seperti Tesco, Marks and Spencer etc.
Dorang memang akan selamba ja letak nama competitor dorang.
Kalau di Malaysia ni, Carrefour akan declare ikan di murah berbanding pasaraya logo hijau dan pasaraya logo biru (kununnya Tesco).
Pakai warna ja. Tidak akan sebut nama comptetitor dengan terang-terangan.
So, pengguna kena paham-paham sendiri bahawa pasaraya logo hijau adalah Giant dan pasaraya logo biru adalah Tesco.

Si Ipah bgtau dorang mat salleh di UK memang macam tu.
Amat berterus terang, tapi tidak simpan di hati.
Contoh kalau cikgu sekolah, dorang akan selamba bagitau prestasi anak-anak kepada ibu bapa walaupun negatif dengan harapan ibu-bapa akan sama-sama memantau perkembangan anak-anak mereka.
Kalau budak-budak bising dalam bas pun, dorang akan selamba tegur juga supaya budak-budak tu behave di kalangan public.

Tapi tu ja la... Semua kebaikan di atas yang aku sebutkan, aku setakat like saja la.
Tidak sampai tahap 'love at first sight'.
Sebab aku rasa London ni macam 'cold'.
Orangnya tidaklah berapa mesra alam sangat. Tapi tidaklah biadap.
Jenis yang buat hal masing-masing. 

Mungkin aku setakat like saja sebab expectation aku terhadap London terlalu tinggi.
Aku memang tau mereka tu maju, bertamadun, orangnya baik, tukaran wangnya tinggi etc.  
Tapi bila sudah sampai sana, expectation aku tu sekadar dipenuhi tapi tidak diatasi menyebabkan aku rasa biasa-biasa saja.
Sama macam kalau tengok London dalam tv. What you see is what you get.
But I don't feel connected.

Abang Edi pula amat suka London. Dia beritahu kalau dia ditakdirkan migrate sana pun dia sanggup.
Addin dan Zara - dorang pun suka London. Sebab ada Syuhadah dan Adeeb, ada Hamleys, ada Madame Tussauds. Dan tidak sepanas KL :)


PARIS


Ada renovation sket di Eiffel Tower. 
Nak buat platform berkaca kononnya.


Antara semua tempat yang kami pergi, Paris la yang paling melangkaui jangkaan aku.
Sebelum pegi, aku punya expectation - orang di Paris kurang ajar, tidak layan orang, banyak penyeluk saku, tidak suka orang Islam.
Bila sudah sampai - orang di Paris yang kami jumpa, baik-baik, cantik dan hensem, stylo, tiada penipu. 
I fell in love with Paris. Rasa macam rugi pula stay sana kejap ja. 
Dan aku sudah jatuh cinta dengan french language. Aku rasa bahasa dorang sedap sangat.
Elegan untuk disebut, sedap untuk didengar.   
Tapi Abang Edi still kureng dengan Paris. Dia masih suka London juga. 
Addin dan Zara? Tiada komplen pasal Paris. 


MILAN - MILANO


Berbaris untuk beli gelato yang sedap dan murah depan restoran Savini dalam Duomo.

Boring. Trafik jam teruk lagi tu. Banyak betul kereta. 
Kalau bukan pasal San Siro Stadium tu, nda la kami sampai sini.
Mungkin pasal aku bukan gila jenama dan gila shopping.
Tapi orang yang kami jumpa semua pun baik-baik saja.


VENICE - VENEZIA


Gila ramai orang di kawasan Realto Bridge ni.
It's summer. What do you expect? 


Unik. Memang tidak akan jumpa tempat macam ni di Malaysia.
Romantic place. Oleh kerana kami di sana satu malam ja, so banyak tempat lagi yang kami belum dapat pegi contoh Burano, Murano etc. 
Tapi mahal. Everything is cekik darah.
Except for the gelato. Yang dekat dengan hotel kami la. Tempat lain saya tatau.
Dan jalannya yang memang sedia sempit tu adalah lebih sempit sebab ramainya umat tak hengat.
Abang Edi cakap next time mau datang sini lagi, tapi kami berdua ja. Honeymoon konon. Hehe.


FLORENCE - FIRENZE

Bandar ni tidak sesibuk Milan, Venice dan Rome. 
Setakat yang kami experience di kawasan Firenze Santa Maria Novella. 
Cannot say much sebab kami di area-area situ ja.


Di sini la kami jumpa restoran terbaek untuk masakan Tuscany. 

Orangnya pun baik-baik juga.
Oh.. tapi jangan terpedaya dengan orang yang buat-buat baik minta tolong.
Sebab dorang akan minta upah.
Unless you won't mind paying them

PISA


Pun tidak busy sangat. 
Kami setakat mau ke menara condong tu ja.
Kalau tiada benda alah tu, mungkin kami tidak singgah tu Pisa dan Florence. 


ROME - ROMA




Ramai imigran. Obvious sangat.
Di sini la kita akan jumpa ramai peminta sedekah (mungkin gypsi) dan bangladeshi yang menjual barangan seperti topi, air mineral, shawl, souvenir item untuk mencari rezeki. 
Senang cari makanan halal di area Termini.

Harga souvenir item dalam Coloseum ni berganda mahal dari yang boleh didapati di luar.


Tapi Addin dan Zara tidak suka Rome - dorang kata panas!
Aku pun tobat mau datang sini lagi. Kejadian strike tu memang bikin panas.
Orangnya pun ada yang baik, ada yang bikin naik darah. 


VATICAN CITY


Peti pos di Vatican

Bandar yang kecil dan menjadi tumpuan orang ramai juga.
Aku tidak banyak round sini. Hanya ambil gambar di luar saja.


SWINDON


Tiada gambar Swindon. Ada country side ja :)


Bandar yang rileks juga.
Punya la banyak roundabout. Nasib baik ja kami drive guna GPS.
Kalau tidak, mungkin boleh sesat atau kena saman sebab tersalah ikut aturan trafik.
Dan aku rasa bandar ni selamat. Sebab selang setengah jam, mesti nampak kereta polis meronda kawasan. 


Kesimpulan:
- InsyaAllah, kalau ada rezeki, aku harap kami akan ke Eropah lagi di masa akan datang
- Destinasi pilihan - Switzerland, Austria, Scotland, German - tapi bukanlah dalam masa terdekat, poket sedang koyak


No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...