google analytic

Nuffnang

Thursday, August 7, 2014

Pengalaman melancong ke Eropah sebagai seorang wanita muslim bertudung

Honestly speaking, sepanjang masa aku merancang perjalanan kembara ke Eropah ni, aku ada juga survey apakah pakaian yang sesuai untuk aku pakai.
Macam biasa la, ramai yang pakai shawl, tudung bawal, tudung sarung berawning ala Fareeda, tudung syria etc.
Dan ada juga muslimah yang stylo, kalau ke negara asing ni dorang pakai tutup kepala ala turban macam Yuna.
Kalau lebih daring lagi, dorang pakai winter cap atau tidak pakai tutup kepala langsung.

Selesa dengan square scarf

Jadinya, oleh kerana aku ni bukannya jenis berdandan sangat, dan dalam masa yang sama, bukan hijabster sangat pun, aku stick ja la kepada gaya bertudung aku untuk acara kasual - square scarf, bawal dan selendang sifon.
Untuk memastikan kekemasan, aku siap bawa travelling iron dan stok kerongsang serta peniti.

Untuk tujuan berlamaan dalam flight, aku prefer tudung bawal ja.
Mula-mula, ada sedikit rasa risau, takut-takut aku dikecam dan menjadi mangsa prejudis kerana bertudung.
Tapi macam ok ja rasanya.
Aku tidak rasa ada yang menjeling atau mencaci.

Di London, ramai betul orang arab di sana. Orang Malaysia pun ramai.
Cumanya tidak rasa brotherhood/sisterhood sebagaimana aku rasa di Sydney.
Tiada yang berbalas senyuman dan mengucapkan Assalamualaikum.
Mungkin sebab ramai sangat muslim di sana, so dorang jadi tidak heran.
Sama macam di Malaysia ni la. Mana ada orang heran kalau orang muslim lalu lalang.

Di Paris pula, sekurang-kurangnya ada 2 peristiwa aku disapa dengan pertanyaan "Are you muslim?".
Pertama, ketika kami dalam metro ke Eiffel Tower dan kedua, ketika kami di Gare de Lyon train station.
Di Venice, kami disapa oleh orang restoran kalau-kalau kami mencari makanan daging stik halal sebab restoran dorang ada sediakan.
Di restoran tuscany di Florence pun kami kena tanya samada kami muslim atau tidak.

Dan Alhamdulillah, bila kami bagitau kami muslim, layanan dan penerimaan yang kami terima baik saja.
Terasa seperti kami masuk dalam satu protection bubble yang menghalang kami dari diapa-apakan dari fitnah orang yang prejudis terhadap Islam dan makanan haram.
Aku rasa inilah salah satu nikmat kelebihan bertudung di Eropah :)
Syukur Alhamdulillah.

Satu-satunya shawl sifon yang aku bawa.

Dalam masa yang sama, aku pun pelik kenapa ditanya adakah kami muslim?
Sebab kawan aku cakap dorang tidak pernah kena tanya macam tu selama berpergian ke Europe.
Adakah kerana muka kami kelihatan seperti Philipinos maybe? Tapi lepas tu pakai tudung kepala pula?
Then tudungku pula tidak labuh maka orang teragak-agak samada kami muslim atau sekadar memakai skarf kepala?
Mungkin la juga.
Sebab tiada cahaya iman la kali. Hehehe.

Adakah kalau aku berturban atau tidak memakai tutup kepala maka mungkin kami tidak akan disapa dengan pertanyaan "Are you muslim?"? Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...