google analytic

Nuffnang

Tuesday, July 3, 2007

Breast Pumps

Semasa mengandung, aku sebenarnya tidak pernah ada hasrat pun mau breastfeed baby aku. (Walaupun aku tau manfaat menyusukan anak dengan susu badan.) Lepas aku dibawa ke wad dengan keadaan separuh badan numb (masih dalam keadaan bius), nurse pun datang hulurkan Zizou untuk disusukan. Nurse yang halakan breast aku ke mulut Zizou. Dengan kuasa Allah, Zizou pandai betul latching. Nurse siap puji lagi "Pandai dia menyusu"… aku menjadi kagum dengan baby aku sendiri dan terus bertekad untuk menyusukan Zizou selagi boleh.

Bila sudah discaj dari hospital dan balik ke rumah, aku minta tolong husband untuk belikan aku pam. Aku pun tidak sure kenapa aku buat permintaan macam tu. Mungkin kerana aku fikir susu aku terlalu sedikit. (Walhal, for the first 5 days, memang susu sikit sangat pun, sebab yang keluar dari susu adalah kolostrum.. tu la… takde ilmu punya pasal).

Daddy si Zizou ni pun belikan la aku pam susu jenama pureen yang guna bateri. Mahal juga la. Dalam RM80+ begitu tidak silap. Tapi pakai pump ni, amat la menyakitkan (time mula2 pakai, sudah lama…alah bisa, tegal biasa)…

Apabila cuti bersalin sudah semakin berakhir, aku pun berhasrat mau beli pump yang lebih baik kerana aku mau buat stok untuk bekal Zizou di rumah pengasuhnya ketika aku bekerja. For this time, aku beli Avent ISIS. Manual breast pump. Lebih mahal dari yang pureen tu tapi memang bagus sangat.

Lama-lama, aku boring pula guna Avent ISIS ni, pasal tangan sudah lenguh mengepam. Untuk Zizou pula aku sudah standby dengan susu NAN di rumah babysitternya sekiranya susu yang aku bekalkan tidak cukup. Tapi mengikut kata mbah si Zizou, "Addin tak suka minum susu bancuh, apa kata try susu yang lain"…

Bila mbah si Zizou mencadangkan aku untuk try susu formula yang lain, tiba2 benda ni jadi wake up call untuk aku. Buat apa la aku susah2 mau cari formula milk yang Zizou akan suka, sedangkan sudah terang lagi bersuluh, Zizou memang hanya suka susu aku sahaja. Sudah la sedap, berkhasiat pula (hehehe…. Aku pernah try rasa sikit, memang susu ibu jauh lebih sedap daripada formula milk)..

Now, aku rasa, it's time for me untuk mendapatkan breast pump yang lebih menjimatkan masa, lebih berkesan memerah susu dengan tidak memenatkan tangan aku – breast pump elektrik. Dan untuk kesan yang lebih bagus, aku mau buat double breast pumping.

Yang amat gembiranya, daddy si Zizou sendiri menawarkan untuk beli breast pump baru untuk aku. Alhamudillah, kiranya aku tidak perlu pening pasal budget bulan ni. (Sedangkan, aku memang ada put aside some money pun..hehehe)…

Mudah-mudahan Allah berikan rezeki yang lebih untuk Zizou minum susu aku. Mudah-mudahan, Allah tunaikan hasrat aku untuk memberikan susu yang terbaik untuk Zizou.


No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...