google analytic

Nuffnang

Wednesday, July 4, 2007

Milk oh Milk!

Aku terpanggil untuk berkongsi cara-cara untuk berjaya ni kerana aku rasa aku ada pengalaman dan sedikit ilmu. Tapi aku sendiri pun tidak berjaya kerana aku sudah mengenalkan Zizou dengan susu formula pada usia yang awal iaitu 3 bulan lebih. Aku saja-saja mau tulis ni untuk menjadi panduan kepada semua orang (bakal ibu, wanita yang sudah lama menjadi ibu dan teringin menambah anak lagi, wanita yang merancang untuk ada anak, lelaki-lelaki yang ada anak dan teringin ada anak) yang baca blog ni dan pengajaran untuk diri aku sendiri.

Sebagai ibu manusia, aku rasa amat mustahak setiap bayi manusia juga minum susu manusia. Aku amat pro breastfeeding but sadly, bukan hard core breastfeeder (sob…sob..isk). Dan dalam masa yang sama, aku bukanlah meremehkan susu formula. Cuma aku rasa amat kasihan dengan bayi yang belum pun berumur 2 bulan tapi diberikan minum susu formula. Dalam masa beberapa bulan pertama umur bayi, time tu la otak mereka cepat berkembang.
Insyallah, kalau ada rezeki second project nanti (adik Zizou akan datang), aku harap aku dapat menyusukannya 6 bulan pertama secara ekslusif (tanpa susu formula, air masak, glukos, nestum dan apa2 la tanpa nasihat daripada doctor). Moga diizinkan Tuhan…
Breastfeeding
Cara-cara untuk berjaya menyusu baby dengan susu badan ialah
Ketika mengandung
  • Ketika mengandung, pasangkan niat dan tanamkan azam untuk menyusukan anak dengan susu badan sendiri. Janganlah hanya fikir mau shopping baju baby jenama apa, pampers apa, katil macamana, macamana mau kurus balik…hanya keazaman yang kuat dapat menjamin penyusuan susu badan sepenuhnya.
  • Niat dan azam tu pula haruslah disertai dengan belajar apa yang patut. Sekarang banyak sumber bacaan yang boleh didapati daripada majalah, buku, internet. Rata-rata ibu di US ada kesedaran untuk menyusukan anak mereka. (Means, sumber bacaan tu pun akan banyak juga lah). Kalau tidak paham English, website orang Malaysia pun banyak. Use your Google. (Kalau malas membaca, tanya dengan orang yang tahu.. tanya aku pun boleh…no hal).
  • Educate suami anda ketika sedang mengandung supaya dorang pun sama-sama tahu kepentingan susu badan kepada baby yang bakal lahir. Suami adalah orang yang paling terdekat dan mempunyai hak yang sama besar dengan hak ibu ke atas baby. Sekiranya suami juga concern agar baby mendapat yang terbaik, insyallah dorang mesti menyokong.
  • Carilah hospital dan doktor bersalin yang menyokong breastfeeding. Ini adalah salah satu factor kejayaan awal yang paling utama sebenarnya. Hospital rakan bayi akan memastikan bayi disusukan ibu dalam masa sejam selepas dilahirkan untuk merangsang kebolehan bayi menyusu dengan puting asli (bukan puting botol) dan keupayaan hormon ibu yang mengeluarkan susu. Bayi yang dikenalkan dengan puting tiruan akan mengalami nipple confusion jika disuakan puting payudara ibu dan ini akan menyukarkan proses penyusuan badan. (Janganlah lepas bersalin ingat mau rileks saja, memang bersalin tu penat… sebenarnya dengan menyusu, badan akan mengeluarkan hormon yang mengecutkan rahim dan melegakan kesakitan ibu, kuasa Allah…aku yang bersalin caesarean pun boleh menyusukan baby ketika masih numb sebab bius. Sebelah tangan saja boleh gerak sebab sebelah lagi kena masuk drip).
Ketika pantang
  • Jangan beranggapan bahawa proses penyusuan itu akan berlaku secara semulajadi. Ramai ibu2 yang baru melahirkan anak akan jadi panik sebab bayi mereka tidak mahu menyusu badan atau susu mereka tiada atau sedikit. Harus diingatkan, penyusuan yang berjaya melibatkan banyak faktor – cara pelekapan mulut bayi pada payudara yang betul adalah salah satu factor paling utama. Salah lekap (latching), puting mungkin akan terasa sakit dan luka.
  • Mengikut kajian dan fakta, there’s no such thing is susu tiada! Harus diingatkan bahawa pada 4-5 hari pertama selepas melahirkan anak, susu amat sedikit dan berwarna kuning cair kerana yang keluar dari payudara ialah susu awal atau kolostrum. Kolostrum ni walaupun sedikit tetapi sebenarnya cukup untuk mengenyangkan bayi. Selepas 4-5 hari pertama, expect lah untuk menerima kelimpahan susu.
  • Susu badan adalah susu yang teramatlah sesuai untuk diconsume oleh bayi kerana amat mudah dihadam (disamping khasiat yang tidak ternilai). Senang hadam bermakna cepatlah lapar. Means tidur bayi tu tidaklah lama. Kalau bayi sudah terjaga dan menangis kelaparan, cepat-cepatlah hulurkan susu. Bayi yang minum susu formula akan tidur lebih lama kerana susu itu lambat dihadamkan. Sama lah macam ular yang baru makan seekor lembu akan tidur 3 bulan kerana lembu tu tidak hadam dalam masa yang pantas. So, jangan terpengaruh dengan kata-kata orang, “Baby yang minum susu botol lama tidur pasal dia kenyang”…
  • Dapatkan sokongan yang tidak berbelah bahagi daripada ibu bapa dan mentua, penjaga ketika pantang dan terutama sekali, suami sendiri. Jika mereka tidak menyokong anda, lapangkan dada dan pekakkan telinga. Banyak kes berlaku apabila ibu-ibu yang patah semangat kerana dihasut oleh orang terdekat dengan mereka. Skrip yang biasa didengari “Bagi lah baby tu minum susu botol, susu tak cukup kot, kesian baby tu”…
  • Minum banyak air. Penyusuan akan buat ibu berasa dahaga.
  • Jangan fikir asyik hendak berpantang dan mengembalikan bentuk badan asal. Proses penyusuan itu sendiri akan menggunakan banyak kalori. Dengan diet dan senaman yang betul, badan akan lebih kurus daripada sebelum mengandung. Percayalah! (Tidak percaya ka? Lihat badanku, ramping kan…). Kepada para suami, mau isteri anda cepat turun badan, sokong dorang untuk breastfeeding.
  • Co-sleeping dengan baby. Amatlah menyenangkan hidup especially pada sebelah malam sebab tidak payah bangun untuk bancuh susu. Selak baju, mengiring, sua susu pada baby, habis cerita. Ibu happy, baby kenyang, bapanya pun tidur nyenyak.
Sebelum kembali bekerja
  • Simpan stok susu untuk bekalan baby (di nursery, rumah babysitter, di bawah jagaan maid atau parents) ketika bekerja. Susu boleh disimpan dalam peti ais supaya tidak rosak. Susu yang disimpan dalam peti ais adalah 1000 kali ganda lebih baik khasiatnya daripada susu formula yang baru dibancuh.
  • Melaburlah untuk pam susu yang bermutu dan boleh digunakan untuk jangka masa panjang. Pam susu yang baik adalah yang tidak menyakitkan dan mempunyai sedutan yang sama seperti sedutan bayi. Untuk keselesaan dan penjimatan masa, boleh guna pam berkuasa elektrik dan berupaya melakukan double pumping. (Tapi ramai juga yang perah pakai tangan saja.. percuma dan efektif..)
  • Bekalan susu adalah berdasarkan permintaan. Macam belajar ekonomi. Mengepam di pejabat akan memastikan bekalan susu akan sentiasa ada. Jika sesi penyusuan di skip, otak akan berfikir, susu tidak diperlukan. Maka bekalan susu juga akan semakin sedikit.
  • Ajarlah penjaga baby supaya pandai menyediakan susu perahan kepada baby. Cara yang betul akan memastikan khasiat susu perahan tidak hilang.
Motivasi diri sendiri
  • Bayi yang minum susu ibu kurang terkena jangkitan penyakit. Means, kurang pegi klinik. Oleh itu, jimat duit.
  • Bayi amat senang kena alergik. Cara untuk mengurangkan risiko alergik ialah dengan minum susu ibu sahaja. (Provided ibu sendiri tidak makan benda yang menyebabkan alergik – bawak2 la berpantang, bukan untuk orang lain, untuk anak sendiri juga. Baby yang alergik susu lembu, selalu dinasihat minum susu soya, lagi mahal).
  • Bayi yang minum susu ibu sahaja, semuanya pun normal. Kalau berak cair ka, tak berak ka, doctor akan kata tidak perlu risau. Baby yang minum susu formula, mesti doctor advise, tukar susu.
  • Susu ibu adalah free tetapi teramatlah mahal. (Cuba try perah..kadang2 mau kumpul 1 oz pun macam bercinta)… Lagi mahal daripada susu formula yang paling mahal dalam dunia.
  • Susu ibu pada 3 bulan pertama ada laxative (senangkan berak). Ibu bayi yang terkena jaundice (penyakit kuning) akan dinasihatkan untuk menyusukan bayi dengan susu ibu. Kerana kuning akan keluar ikut najis (sedikit sahaja melalui kencing). Jadi, lebih banyak bayi berak, lebih cepat penyakit kuning sembuh.
  • Kalau orang lain boleh buat, kenapa aku tidak boleh. Antara contoh istimewa:
  • Ibu zaman dulu-dulu (sebelum wujudnya susu formula), dorang bagi baby minum susu badan. Kalau dorang banyak alasan kunun susu tiada, susu sikit, macamana baby dulu-dulu mau makan dan boleh hidup.
  • Dalam Oprah, ada ditunjukkan ibu kepada kembar enam menyusukan anaknya hanya dengan susu badan. Hari-hari kena pam 50-60 kali untuk menyusukan anak-anaknya
  • Ramai ibu yang bekerja yang berhasil menyusukan baby mereka 6 bulan secara ekslusif dan meneruskan hingga baby mereka berumur 2 tahun. Ibu-ibu yang bekerja tu dari pelbagai sector. Bukan yang kerja pejabat sahaja, kerja doctor ada (selalu on-call), kerja stewardess ada (selalu fly), kerja besar-besar ada (selalu out station).
Lagi satu, selalulah mendekatkan diri dengan ibu-ibu yang menyusukan anak mereka juga. Boleh lawat http://www.susuibu.com atau http://www.momslittleones.com atau http://www.mymomsbest.com
Senang cerita, di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. With breastfeeding, no money, still can talk. Pasal ia free.
Kalau mau bagi susu formula juga, terpulang. Tepuk dada, tanya selera. (Kalau tanya baby, mesti dorang cakap “I want the real thing!)… tapi seorang ibu yang amat prihatin dengan kebajikan anak, kalau dorang aware bahawa susu ibu amatlah hebat khasiatnya, mesti akan tolak susu formula mentah-mentah.
p/s: Ada orang beranggapan, ibu yang bagi anaknya susu badan tu macam orang kampung, tiada class, pasal bagi benda free.. sorry sikit… berapa ramai ibu sekarang sanggup belanja beribu riban RM untuk beli breastpump and accessories untuk baby mereka. In the end, belanja beli breastpump tu still jimat daripada beli susu formula untuk jangka masa panjang.

2 comments:

  1. macam dejavu jak bila aku baca post ko ni.

    ReplyDelete
  2. pasal ini la pemahaman aku.. jadi yang ni juga aku cakap sama orang termasuk kau.. hihu

    ReplyDelete

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...