google analytic

Nuffnang

Thursday, August 23, 2007

Sanak jiwaku…(senak dadaku)

Zizou ni kan..makin lama…makin lasak… orang brunei cakap "makin cakah".. cakah = aktif, lasak.. adakah kerana time aku mengandungkan Zizou dulu aku 'cakah'? (memang 'cakah', kerja aku mau berjalan saja…boring duduk rumah lama2)

Atau mungkin juga kerana time Zizou masih berumur 2 hari sehingga 3 minggu macam tu, aku mandikan dia dengan sebatang kayu lurus (pasal bapa aku yang suruh).

Kununnya, pakcik aku yang paling tua jumpa kayu tu. Kayu tu actually macam dahan or ranting yang amatlah lurus. Mengikut kepercayaan orang tua di kampung aku, kalau mandikan baby dengan air yang direndam dengan kayu tersebut, nanti tulang baby tu cepat keras. Kayu tu bapa aku simpan sejak aku lahir lagi. Kununnya juga, kayu tu pun kadang2 ada dipinjam oleh sedara bapa aku untuk kegunaan mandian anak-anak dorang.

Tatau la betul ke tidak… apa salahnya kalau mencuba. No harm trying pun.. takat celup2 kayu sahaja. Yang aku pasti, aku pun admit yang aku ni mmg la aktif or ligat. Dari aku kecil sampai sekarang, aku mesti rasa something wrong kalau duduk senyap saja. Even dalam ofis pun, kalau aku sudah lama duduk, aku akan jalan2 sekejap, ambil angin round ofis.

Hmm…sebenarnya bukan mau cerita pasal kayu ka, aku aktif ka… aku mau cerita pasal Zizou.. (ada orang tegur aku..sejak ada baby ni, cerita pasal baby saja..gambar online pun gambar baby saja…ntah la… aku rasa cerita pasal Zizou lagi best)..

Back to the real topic, kenapa aku urut dada?

  • Last monday, Zizou ni panjat 3 seater sofa aku di rumah. Lepas tu dari hujung sofa ni, dia pun merayap ke sebelah hujung sofa. (aku berada di tempat kejadian). Lepas tu aku tegur "Apa anak mummy buat di situ tu?". Dengan tidak semena-mena, dia menjerit kerana excited (mungkin dia ingat aku puji dia la tu) terus terjun tiruk ke bawah. Nasib baik la bawah sofa tu aku bentang tilam. Dia pun landing dengan kepala dulu touch down ke tilam dan lehernya seperti terlipat sikit. Aku jadi takut kalau leher dia patah ke apa. Lepas tu, barulah kakinya touch down ke bawah…. Lepas tu dia ketawa… subhanallah anak aku ni..
  • Lepas dia aktif menjalankan kegiatannya (cthnya seperti makan hp, makan remote, baca buku sambil makan…), dia kelihatan seperti meneran. Aku pun tegur la "Anak mummy berak yer..".. lepas tu dia menangis.. risaunya aku..rupanya Zizou sembelit. Aku jadi mati akal. Terus ku capai baby's oil dan aku tuangkan ke bahagian bonbon nya. Aku urut2 bonbon nya dengan harapan dia senang berak. Dia pun berjaya mengeluarkan poopoo nya tapi sambil menangis. Tanpa berlengah, lepas cuci bonbon dan pakai pampers, aku bagi dia minum prune juice yang dicairkan. Sekarang ni, Zizou tidak sembelit lagi. Alhamdulillah. (Sakit oooo sembelit…time berpantang dulu kena sembelit..macam mau mati saja tidak aku ni..)

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...