google analytic

Nuffnang

Friday, October 1, 2010

Comparison - Undergraduate vs Graduate Studies

Belajar master ni, kalau mau dibandingkan dengan belajar time degree dulu - memang jauh la beza...

Aku rasa, time degree dulu, it's all about - attend class, attend tutorial and lab, buat assignment, sometimes dikejutkan dengan pop quiz, dan at the end of the study  kena buat thesis or more accurately, final project.

Life back then, tiada stress.
And frankly speaking (or blogging), aku rasa time tu jadi undergraduate student, macam tiada contribution langsung kepada komuniti

selain daripada

  • aku belajar dan score untuk please my parents
  • aku ada buat khidmat komuniti dengan Persatuan Pelajar Sabah di sebuah remote village di Ranau
  • aku ada terlibat dengan sedikit aktiviti pelajar supaya dapat stay di kolej sampai end of final semester


tu ja..

Sekarang ni, untuk dapat skrol bagi graduate study aku, kena hasilkan satu thesis.

  • Thesis yang membincangkan satu masalah yang berkaitan dengan sains komputer dan teknologi maklumat.
  • Masalah yang dipilih adalah penting untuk menambahkan ilmu akademik dan mesti dibuat kajian kerana kalau tidak buat thesis, punca masalah tidak dapat diselesaikan.
  • Idea untuk menyelesaikan masalah mestilah asli dan berbaloi untuk dibuat kajian. 
  • Mesti ada sumbangan. Kalau tiada sumbangan, maka kajian tu tiada makna. 


That's the different. (Dan lain-lain faktor seperti ketika belajar degree aku single trang tang tang, tapi buat master aku sudah beranak dua)

Baru cari idea untuk master thesis sudah termengah-mengah.
Bagaimana la kali rupanya mencari idea untuk Phd thesis. Sudahlah kena buat research untuk 3 tahun.


p/s: Salute to all Phd holders! Semoga aku ada ketabahan untuk menjadi macam kamu. Tapi, kena siapkan dulu master thesis aku :)

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...