google analytic

Nuffnang

Tuesday, April 5, 2011

Bukan kasih sayang murahan

Lately, aku suka baca majalah Impiana dan Anjung Seri. Aku akan beli 2 majalah ni setiap bulan without failed. Selain tu, aku dan abang Edi suka tengok rumah orang, di kawasan rumah aku sekarang atau sepanjang perjalanan dari Seri Kembangan, Puchong Kinrara dan PJ. Samada yang sudah siap, yang masih dalam pembinaan atau dalam kerja ubahsuai. Dalam masa yang sama, aku pun suka tengok rancangan tv mengenai dekorasi rumah.

Minat kami ini memberi pengaruh sama si Addin. Kadang-kadang, si Addin boleh mengeluarkan komen "Wah.. cantik la rumah tu", "Addin nak bilik macam ni Mummy".

Sebenarnya, aku dan Abang Edi bercita-cita untuk tinggal di rumah sendiri dan sedang menyimpan duit - dengan harapan dapat sebuah rumah yang cantik. Cita-cita besar, mau rumah yang sedarhana tapi ada taman, dalam masa yang sama mau buat bilik si Addin semenarik yang mungkin supaya dia mau untuk tidur di bilik sendiri. Sekarang ni, kami masih tidur berempat lagi!! :)

Jadi, aku dan Abang Edi sedang berjimat cermat. Banyak permintaan si Addin terpaksa kami turn down especially kalau dia mau toys baru. Cara aku turn down permintaan si Addin "Tak boleh beli mainan tu, mainan tu mahal. Kalau nak mainan, mesti yang murah-murah saja, kita mau simpan duit buat rumah cantik ni". Sebenarnya, kami memang bukan jenis beli mainan mahal untuk anak kami pun.

Ceritanya, satu hari ni, si Addin pun membelek-belek majalah Anjung Seri yang aku baru beli. Dan dia menunjuk satu halaman iklan dapur gas kepada aku.

Addin = Mummy, nak tak yang masak-masak ni?
Mummy = Nak, Addin nak beli untuk Mummy ke?
Addin = Haah, nanti Addin belikan untuk Mummy. (Terharu aku).
Mummy = Addin ada duit ke nak beli untuk Mummy?
Addin = Ada.. Addin ada duit. Nanti Addin belikan Mummy yang murah-murah. Kalau mahal, nanti duit Addin habis.

Aku jadi tersentak (dalam keharuan). Apakah yang aku sudah ajar sama anak aku ni? Aku membayangkan kalau dia besar nanti, mana la tau konon-konon dia mau belikan aku hadiah birthday or anniversary. Dan dia bagi remarks "Addin beli Mummy hadiah yang murah-murah ja". Suka ka aku? (Cheh, kalau aku, mau yang mahal ja la tu kunun..)

It's not a matter murah atau mahal. Murah tidak semestinya buruk, mahal tidak semestinya bermutu. It's the love and thought that count.

Aku bincang sama Abang Edi. Kami sepakat untuk tidak menggunakan perkataan murah lagi kepada anak-anak kami lepas ni. Aku mau ajar anak aku bagaimana untuk buat perbelanjaan yang bijak. Good quality at a reasonable price. That's more like it. Aku rasa, itu lah yang sebaik-baiknya.

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...