google analytic

Nuffnang

Thursday, April 7, 2011

Final class of the semester

Today is my final class for this semester.

Tapi hari ni sebenarnya tiada kelas pasal semua syllabus telah dicover dan dihabiskan last week. Hari ni adalah dikhaskan untuk group project presentation.

Group project kali ni adalah mengenai pembangunan sebuah projek DSS (Decision Support System) untuk sebuah organisasi (kami dipertanggungjawabkan untuk buat DSS bagi MIMOS). Pembangunan DSS tu mesti meliputi 4 stages
  1. Pembangunan database - untuk ni kami gunakan MySQL, dua kumpulan lain guna ProsgresSQL dan MSSQL Server. Setiap kumpulan buat satu database untuk department yang berbeza
  2. Pembangunan datawarehouse dengan menggunakan ETL tool yang menggabungkan database dari kumpulan (department) lain. Kami guna Pentaho Kettle Data Integration
  3. Visualisation berdasarkan KPI yang telah dibangunkan untuk dipersembahkan kepada top management (which is the Professor). Untuk yang ni, kami gunakan TIBCO Spotfire dan Tableau
  4. Penggunaan GSS (Group Support System) tool sebagai alat sokongan komunikasi dan kolaborasi berkumpulan. Kami guna Yugma, Dropbox dan Gmail & Gtalk

Ahli kumpulan kami terdiri daripada 4 orang - aku, Kak Fizah, Kak Asmah dan seorang nice gentleman from Iran, Farid. Alhamdulillah, kami semua bekerjasama dengan baik. 

Overall, presentation tadi pun berjalan dengan lancar. Sekarang ni, ahli kumpulan aku semua sedang bertungkus lumus untuk menyiapkan group assignment yang mesti dihantar sebelum tengah malam ni. Aku ja yang rilek-rilek berblogging pasal kurang idea mau buat apa kerana part aku sudah siap :)

Assignment tu terpaksa dibuat agak last minute kerana ada satu tugasan yang mengarahkan supaya kami menghadiri sekurang-kurangnya satu webinar dan kena buat report mengenai webinar tersebut. Webinar atau web seminar - seminar yang boleh disertai secara online. Webinar yang dihadiri mesti ada kena mengena dengan subjek DSS yang kami ambil. So, we decided to participate to last nite webinar which is about Agile BI using Pentaho. Webinar tu kena host di US. Oleh kerana dorang guna time US (pukul 10 pagi di sana), jadi terpaksa la kami join event tu pada pukul 1 pagi kalau ikut waktu Malaysia. Best jugak join webinar ni rupanya.

Lepas habis presentation session tadi, kami pun throw a farewell party. Tetamu yang dimuliakan mestilah Professor yang mengajar kami. Kami pun jemput juga ada sorang Professor lagi. Tidak dilupakan, kami sempat lagi bagi token of appreciation kepada dua orang Professor tu. Bagi buku konon pasal tiada idea sudah mau bagi apa untuk male Professor. We figure that academicians love books so much - jadi bagi buku ja la. Yang penting ikhlas. Untuk jamuan pula, kami collect duit ramai-ramai dan tempah catering untuk buffet nasi mandi or mandi rice atau senang cerita, nasi arab. Memang sedap. Oleh kerana tidak habis, jadi balancenya tadi kami tapau ramai-ramai untuk dibawa ke rumah masing-masing :)

Kesimpulannya, inilah caranya aku menhabiskan hari aku hari ni. Jadual exam pun sudah keluar - tapi apasal la last paper tu lambat sangat. Huhuhuhuhu..

Gambar? Nanti aku minta sama Kak Fizah. Kalau aku rajin, boleh la juga aku upload.

11 April 2011 - Updated with some pics. Credit to Kak Fizah yang upload gambar dekat Facebook.  

 Pose dulu sebelum buat presentation. rajin kan aku pakai baju batik? Ngam-ngam kena hari Khamis.. Sesemester hanya sekali.. hehe..

 Amik gambar kelas ramai-ramai

Amik gambar bersama ahli kumpulan pula

Ni la nasi arab bertuah yang menjadi habuan kami hari tu. Quite nice. Next time aku buat open house, aku order ja la dari caterer ni.

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...