google analytic

Nuffnang

Monday, September 19, 2011

Kek Batik

Tiba-tiba la aku teringin mau buat kek batik. Sekarang kan masih mood raya. Tapi di KL ni aku jarang jumpa kek batik kalau beraya ke rumah orang. (Atau memang banyak ja rumah orang yang hidang kek batik tapi aku tiada rezeki terjumpa rumah mereka-mereka yang bertuah itu?)

Kalau di Labuan, hidangan kek di atas meja ketika raya memang akan ada di mana-mana. Most probably pasal benda ni memang sudah jadi trend hari raya di Borneo - Sabah, Sarawak dan Brunei tidak terkecuali. Macam-macam jenis kek kita akan jumpa - kek lapis pelbagai corak dan kaler, kek belacan (nama ja kek belacan sebenarnya rasa coklat tp rupa sebijik macam belacan yang tidak dibakar - dark brown red - memang huduh.. huhuhu), kek lumut, kek hati pari, kek buah, kek keju ala-ala japanese cheese cake with grated cheddar cheese on top (amat la glemer.. kalau terkena yang nyaman, separuh kek pun boleh habis ditelan oleh aku) and last but not least, kek batik - kek yang teramatlah simple dan sedap. Kek-kek lain yang tidak disebut nama, sila jangan kecil hati. (I am not perfect so I tend to be forgetful sometimes).

Untuk melepaskan rindu kepada kek batik - kalau mau beli memang ada yang berjual tapi mahal bah, sekeping pun orang boleh jual sampai RM2 at least - jadi aku buat la sendiri.

The dilemma is - aku mau resipi yang tiada telur sebab si Zara ada alergic. Cumanya, kalau tiada telur, kek batik akan jadi keras lepas masuk fridge dan akan jadi lembik selembiknya bila dibiarkan pada suhu bilik. Kiranya, telur tu penting supaya adunan coklat pada kek batik tu set just nice. Jadi, aku adjust la guna sebiji telur ja.

Oleh itu, lepas aku baca-baca lambakan resipi yang ada dalam internet, aku pun buat la alteration sedikit, dan jadiklah kek batik versi aku (tapi sebenarnya tiada la beza dengan kek batik orang lain pun).


Bahan-bahannya

  • Satu bungkus biskut marie yang telah dipatah-patahkan (lupa pula pakai jenama apa - tapi cover warna biru sebab tu je la yang ada di 99 SpeedMart dekat rumah aku. Berat 300g - tapi kegunaan sebenar untuk buat kek batik mungkin ada kurang 50g sebab telah di-tax oleh aku, Addin dan Zara) - baru ingat jenama Hwa Tai
  • Milo - 4 sudu makan (guna sudu makan betul-betul, bukan measurement spoon pun, tidak diratakan)
  • Serbuk koko - 2 sudu makan
  • Susu pekat manis - 3 sudu makan
  • Nestum - 2 sudu makan
  • 1/2 cawan fresh milk
  • 1 biji telur gred A
  • Sedikit esen vanila
  • 1/3 Buttercup
  • Sedikit air masak untuk melarutkan milo dan serbuk koko


Cara-cara membuatnya (Less than 10 minutes) -

  1. Campurkan milo dan koko. Larutkan guna air masak tu sehingga tidak berketul-ketul.
  2. Masukkan telur, esen vanila, nestum. Kacau sebati.
  3. Cairkan Buttercup atas periuk. Api jangan kuat sangat. Nanti hangus pula.
  4. Sebaik Buttercup tu cair, masukkan campuran milo tadi. Kacau sehingga campuran milo+butter tu masak. Kena kacau selalu supaya tidak hangit.
  5. Boleh try test dulu. Kalau terkurang manis, terkurang coklat, boleh la tambah mana-mana yang patut. Ikut la citarasa sendiri.
  6. Tutup api dan masukkan biskut tadi sedikit demi sedikit. Kalau campuran milo+buttercup tadi masih cair, boleh tambah lagi biskut sehingga mendapat konsistensi yang diinginkan.
  7. Kacau lagi sehingga semua biskut diliputi campuran milo tadi dan sehingga biskut tu jadi lembut.
  8. Masukkan dalam baking tin atau bekas yang telah disapu butter. Adalah lebih baik sekiranya dialaskan dengan baking paper supaya senang mengeluarkan kek batik dari bekas nanti.
  9. Ratakan kek batik - boleh guna sudu atau wrap tangan dengan plastik bersih.
  10. Masukkan dalam fridge - tunggu la sekurang-kurangnya 6 jam. (Macam kes aku lepas 2 jam terus potong - sedikit lembik tapi tetap sedap).


Pemerhatian -
  1. Ada resipi yang aku baca suruh cairkan butter dan campur telur atas api. Aku tolak cara ni sebab cara ni akan menyebabkan telur tu jadi scramble egg. Tu pasal la aku campur siap-siap semua dulu then baru masak atas api. Esen vanila bertindak untuk mengurangkan rasa telur.
  2. Aku tidak guna gula sebab aku rasa penggunaan susu pekat manis sudah memadai.
  3. Penggunaan nestum adalah untuk meningkatkan kelikatan bancuhan milo.Kalau tiada pun ok juga sebenarnya. Aku guna sebab memang kebetulan ada stok nestum.
  4. Adjust penggunaan biskut untuk mendapat konsistensi kek batik yang diingini.
  5. Boleh campur kekacang yang disukai untuk menjadikan kek lebih rangup.
  6. Penggunaan baking paper penting untuk mengelakkan kek melekat pada baking tin. Selain dari itu, memudahkan juga untuk mengeluarkan kek dari baking tin, tarik keluar ja baking paper tu (tapi baking paper tu kena pasang lebih besar dari baking tin, biar ada terkeluar sikit dari baking tin tu). Mau buat baking paper sendiri pun senang ja - lembabkan kertas  A4 dengan sedikit minyak masak... voila!

Ini ja yang tinggal. Memang huduh kerana dipotong guna pisau plastik Ikea (cutlery yang colourful untuk kanak-kanak). Serve pun atas piring plastik Ikea tu juga. Lain kali, make sure potong guna pisau yang tajam.
Walaupun bidak, tapi nyaman - sesuai dengan citarasa aku - tidak manis, tidak hanyir, tiada rasa pekat susu, biskut yang lembut. Mendapat pujian dari seisi rumah :)

1 comment:

  1. Salam. Baking paper homemade tu boleh gune ke klo nk bakar kek guna oven?

    ReplyDelete

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...