google analytic

Nuffnang

Monday, March 28, 2016

Bulan Madu 2016 di Turki (Hari ke-10 - 18 Mac 2016 Part 1 - Dubai City)

Sebenarnya, malas mau bangun. 
Sebab semalam kami sampai di hotel pun sudah jam 2.30 pagi macam tu.
Jam 3.30 pagi baru tidur.
Ni kena breakfast pula.
Kalau tidak breakfast, rugi la.
Breakfast pun simple-simple ja la.

Abang Edi breakfast roti canai.
Tapi kuah dal tu something missing somewhere.  

Kami memang sudah request late check-out sampai jam 2 petang.

Check-out time.

Lepas check-out tu, kami diapproach oleh seorang pemandu teksi yang offer untuk bawa kami ke destinasi yang kami mau.
Aku cakap, Dubai Mall, dia bagi harga 50 Dirham. Alamak ai.. Mahalnya.
Then aku pun, takpe la, kami naik metro ja la.

Lepas tu dia offer lagi untuk 3 jam Dubai city tour, dan dia akan bawa ke Jumeirah beach, Palm Island, Atlantis Hotel dan Burj Khalifa pada harga 300 dirham untuk kami dua orang.
Atau, 2 jam tour, tapi tidak pegi Palm Island dan Atlantis Hotel.
Aku macam tertarik mau pegi tengok Atlantis Hotel tu sebab situlah tempat si Shahrukh Khan buat cerita Happy New Year.
Gila SRK betul aku ni.

Abang Edi macam tidak berkenan. 
Aku pujuk la, kita tak payah jalan kaki, duduk dalam kereta ja, pusing-pusing Dubai.
Lepas ni tiada lagi la mau datang Dubai ni lagi.
Kira alang-alang sudah sampai.
Ok la. Get set go!

Mula-mula ke Jumeirah Beach.
Nampak Burj Al-arab dari kejauhan.

Ramai juga la orang di sini.
Matahari terik tapi udara nyaman ja berangin.

Pasir di Jumeirah Beach.

Lepas tu kami dibawa dekat sikit dengan Burj Al-arab.
Nampak bunga-bunga tepi jalan tu mesti struggle mau hidup di bumi yang sebenarnya tandus dan panas ni.

Burj Al-Arab.
Hotel mahal kunun.

Venice in Dubai kunun.
Jumeirah Al-Qasr.
Banyak kereta mahal parking sini.

Hotel berdepan dengan sungai.

Atlantis the Palm Dubai.
Ada la rasa aura SRK sikit.
Huhu.

Tour guide kami ni orang Pakistan.
Sepanjang perjalanan, dengar radio hindi ja la kami.

Dubai Marina.
Banyak bot mewah di sini.

Pilih-pilih mana suka.

Last but not least, Burj Al-khalifa.

300 dirham bakal berpindah tangan.

Dan kembali ke airport!
Oh.. di Dubai ni Abang Edi on dia punya data roaming.
Kalau guna Maxis, data roaming hanya RM36 untuk 500mb sehari.
Kalau guna Digi, data roaming is RM56 untuk ntah.. aku pun lupa. 
Tapi mahal la.
Jadi aku ni menyibuk pakai data Abang Edi ja. 

Sesampai di airport, kami ni excited mau redeem meal voucher ja.
Boarding pass yang kami dapat dari Istanbul pun kami tidak reissue walaupun tidak tercetak departure gate.
Sebab gate tu kami boleh tengok di departure arrival board ja kan.
Tapi jauhnya la food court ni. 
Di Terminal C.
Jauh juga la kami berjalan.

Berdasarkan pemerhatian, Terminal C lebih kurang sibuk daripada Terminal B.
Terminal C ada sofa yang selesa untuk dijadikan setinggan.
Bawa selimut dan boleh tidur dengan aman. 

Aku redeem makanan thai.
Sedap betul thai chicken curry ni. 
Besar pula tu portion dia.
Popia tu tak sedap.
Abang Edi ambil beriani. 

Lepas makan, sedia untuk solat.
Aku siap tukar pakaian rasmi naik long haul flight aku.
Apa lagi kalau bukan track bottom dan tudung sarung kepam.
Yang penting selesa.
Sebab aku punya niat naik flight balik KL ni ialah: tidur dan tapau semua makanan.
Aku sudah book couple seat untuk kami berdua.
InsyaAllah, selesa dan tidak banyak gangguan daripada passenger lain.

Namun, apa yang kami rancang tidak sama dengan apa yang bakal berlaku.
Sesungguhnya, perancangan Allah itu lebih besar.
Kita sambung kisah penerbangan balik ke KL dalam post akan datang.

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...