google analytic

Nuffnang

Wednesday, April 15, 2009

Hutang Dunia

Seperti pagi-pagi yang lain, setiap kali aku on the way pegi ofis, aku selalunya dengar Sinar FM..

Pagi ni, dorang punya topic "Ada satu masaelah".... (masalah la tu sebenarnya .. tapi amik cara pakcik Hj. Bakhil bercakap dalam cerita Nujum Pak Belalang... dalam cerita ni, pakcik Hj. Bakhil bawa watak nujum bagi raja yang crook (si Sarif Dol)....)

Sepanjang aku drive tu, ada 2 orang call dorang si Krill, SY dan KE ni pasal hutang... kununnya, dorang ni susah betul mau menuntut hutang daripada kawan2 dorang... time meminjam tu nyo-o-o la gigi tu lebih lembut daripada gusi... time mau membayar balik (or shud i say – langsung tiada hati mau membayar pun kali, tau pinjam ja)... punya la banyak alas an.. lepas tu kalau berselisih di pasar malam... sikit pun tidak tegur... huhuhuhuh..

Biasa la... selalu macam ni... sejak aku pegang duit sendiri, Alhamdulillah, belum lagi aku berhutang dengan orang lain kecuali dengan bank (beli kereta), gomen (beli rumah) dan abang edi (kes malas pegi bank mau withdraw cash, jadi minta dengan husband ja la)... pasal aku mmg malas mau berhutang dan orang collect duit ni... even main kutu pun aku malas...

Tapi dengan abang edi lain cerita pula.. dia selalu tolong kawan bagi pinjam duit.. konon susah la, apa la... tp bila mau dapat balik tu... abang edi pula jadi tensyen.. ni la nasib jadi tukang pinjam duit.. patut la along-along semua tu sampai membunuh2... ya la.. orang yang meminjam duit ni pandai ja buat muka kesian.. tapi langsung tiada niat pun mau membayar... lari dari bayar hutang ada la..

Sudahnya, aku nasihat abang edi macam ni... "buat baik berpada-pada.. kalau kawan2 you yang buruk track record tu, jangan bagi pinjam duit lagi.. walau apa pun alasannya... mau buat macamana... daripada tolong orang yang tidak mau tolong kita, bagus kita belanja duit untuk family sendiri... bagi mak bapak duit ka, belikan Zizou baju dan toys ka... belanja I makan sedap2 ka..., lagi banyak faedah, keluarga pun sayang"...

p/s: sekiranya aku ada berhutang dengan kawan2 yang masih belum berbayar (most probably pasal aku terlupa).. tolong ingatkan...

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...