google analytic

Nuffnang

Tuesday, April 19, 2011

Drawing and Terrible Two

I am on exam mode. With some interferences. Huh.

Berasa amat gerun. Adakah boleh dapat A? Mudah-mudahan dapat.

(Sepatutnya, aku tidak berblogging sekarang).

Lepas exam, akan balik kampung. Addin dan Zara akan bercuti panjang. Si Addin tidak habis-habis bertanya akan balik Labuan.

Cikgu Addin sudah bagi green light, tapi Addin kena belajar juga ketika cuti dan akan dibekalkan dengan homework yang banyak - supaya tidak ketinggalan dalam pelajaran. Dan cikgu Addin juga bagitau yang Addin cepat pickup. Dalam kelas, dia suka membaca dan buat matematik. Tapi amat la lemahnya kalau menulis dan mewarna. Ada saja alasan, penat la, mengantuk la. Kalau sesi drawing, dia akan mewarna sesuka hati (lebih kepada conteng sebenarnya).

Ini tidak boleh jadi. Part yang menulis tu, Abang Edi dan aku sudah selalu tegur. Tapi part yang melukis tu belum lagi. Aku dan Abang Edi sepakat untuk menerangkan kepentingan drawing kepada Addin. Kalau mau kerja profesional yang hebat-hebat seperti arkitek (ni la cita-cita Addin sekarang), doktor, jurutera dan sebagainya, kena pandai melukis. Jadinya, mata pelajaran seni lukis ni tidak boleh dipandang remeh.

Zara pula baru berumur 1 tahun 6 bulan. Tapi perangainya sekarang, Ya Ampun... macam budak 2 tahun. Kalau orang putih cakap budak umur 2 tahun ada peel dalam memberi tahap tension luar biasa kepada si parents. Senang cakap, budak 2 tahun adalah "terrible two".

Kalau mood si Zara baik, dia akan menunjukkan emosi gembira yang amat sangat. Tapi kalau dia tidak dapat apa yang dia mau, dia akan menjerit sekuat hati sambil menunjukkan muka geram yang amat. Kalau dia mau sesuatu, dia mau time tu jugak. Kalau si Addin main pedang, dia pun mau main pedang jugak. Kalau mau susu, lambat sikit, maka akan menjadi chaos yang amat. Setelah baca di Internet, rupanya itu memang normal untuk budak umur macam Zara sekarang. Boleh refer sini

Memang susah sebab dia masih belum pandai bercakap jadi aku dan Abang Edi pun kadang-kadang kurang faham apa yang Zara mahukan. Most of the time, aku pun akan jadi tension dan geram juga. Tapi kalau difikirkan semula aku kenalah jadi lebih tenang. Kalau aku pun sama menjerit, maknanya aku pun lebih kurang ja macam budak 2 tahun! Abang Edi lebih pandai dalam handle situasi ni sebab dia akan cepat-cepat cari cara untuk divert attention si Zara. Nasib baik ada Abang Edi.

Aku mesti kena lebih muhasabah diri. Kena jadi mummy yang lebih sabar dan penyayang. Supaya Addin dan Zara jadi anak yang unggul. (Macam Imam Muda 2 "Imam Muda Unggul" la pula..). Supaya Abang Edi sentiasa sayang :)

2 comments:

  1. insya Allah, nnt bulih la ramai2 tulung addin buat homeworknya..

    all the best exam mu okeh!

    ReplyDelete
  2. harap2 ja ia inda bertebiat nanti bila balik Labuan nanti..

    yg pasla melukis tu, aku cakap kalau mau jadi arkiter kena pandai melukis.. terus ia cakap "Tanak jadi arkitek la, Addin nak jadi jadi doktor gigi je"

    Aku cakap, mau jadi doktor pun kena pandai lukis juga.. terus nya "Addin tanak jadi apa-apa"..

    huhuhu.. nanti la aku psycho cara lain pula..

    ReplyDelete

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...