google analytic

Nuffnang

Thursday, April 14, 2011

Pengalaman mohon HLP

Sekarang ni musim orang memohon Hadiah Latihan Persekutuan (HLP). Kalau berjaya dapat HLP, boleh dapat cuti belajar bergaji penuh. Yuran belajar ditanggung sepenuhnya. Elaun pun dapat.

Ada kawan-kawan aku tanya, macamana aku boleh dapat biasiswa HLP tu? Macamana buat proposal tu? Mau buat tajuk pasal apa? Oleh kerana soalan ni agak popular, jadi aku rasa patut la aku kongsikan dalam blog aku ni. Mana tau, boleh membantu orang yang membaca.

Tapi haruslah diambil perhatian, pengalaman aku ni berdasarkan permohonan aku untuk pursue master degree. So, untuk pemohon yang mau buat PHd, mungkin akan ada perbezaan.

Cara-caranya ialah:

1. Mula-mula, kena pasang niat yang betul - contohnya, saya hendak melanjutkan pelajaran dan menyumbang balik kepada Kerajaan dan rakyat. Bukan untuk dapat cuti bersuka-suka dan makan angin. (Time first time mohon, niat aku banyak menyimpang. Itu la pasal tidak dapat tu rasanya.. huhuhu)

2. Kena selalu check portal JPA untuk iklan permohonan HLP. Nasib baik kawan aku bagi aku alert. Aku isi borang online dan minta pengesahan dari ketua jabatan dengan penuh debaran. Nasib baik dapat.

3. Time aku dulu, kena buat proposal untuk dibawa ke interview nanti. Ni nanti aku elaborate lagi.

4. Kalau lepas syarat-syarat mandatori, maka layak la untuk dipanggil ke sesi temuduga.

5. Berdoa la banyak-banyak semoga dimudahkan urusan ketika urusan temuduga. Contohnya, ditemuduga oleh interviewer yang cool, kesihatan pada hari temuduga adalah pada tahap tip-top, etc. Jangan lupa bawa proposal (sekurang-kurangnya 2 salinan for interviewers) dan salinan sijil. Pakaian mestilah kemas dan jangan lupa pakai tanda nama (bukannya setakat pas pejabat). Pada hari kejadian, aku siap pakai blazer dan pakai kasut yang tutup jari kaki (boleh rujuk protokol berpakaian untuk penjawat awam). Aku rasa aku sudah cukup hensem pada hari tu. :)

6. Soalan yang banyak ditanya adalah berkenaan proposal dan senarai tugas di ofis. Contohnya, kenapa tajuk ni, guna metod kajian macamana, skop kajian, pengumpulan data, teknik kajian, etc. Jadinya, kenalah pilih tajuk yang paling sesuai untuk dibuat kajian pada tahap master atau PHD. Senarai tugas di opis juga amatlah penting untuk dikaitkan dengan kajian atau course yang dipiih. Pastikan tugas dan pemilihan course adalah sepadan sebab kita akan lebih faham mengenai masalah atau opportunity yang dicadangkan. Contohnya, kalau kita buat pengurusan strategi atau ISP, rasanya macam agak tidak kena kalau kita mau buat kajian mengenai network security yang kita kurang mahir. Kalau mahir tu, tiada masalah rasanya.


7. Selain tu, soalan lain juga berkaitan dengan
  • Pemilihan universiti dan sokongan keluarga. Contoh, kenapa pilih univerisiti tu, suami bagi sokongan ke tidak?
  • Isu semasa - aku ditanya mengenai ekonomi (tahun 2009 ekonomi agak down), so contoh soalan adalah berupa - bagaimana Malaysia boleh menangani masalah ekonomi. Tidak ketinggalan, aku juga ditanya apa sebenarnya lebuhraya SMART tu (terus aku jadi agak terkulat-kulat, nasib baik ada tengok rancangan pasal SMART di Discovery Channel or NatGeo, tidak sure la pulak).

8. Berdoa banyak-banyak supaya lepas interview dengan cemerlang. Keputusan HLP boleh disemak secara online. Sesungguhnya, rezeki itu adalah ketentuanNya Yang Maha Esa.

p/s: aku harap pengalaman aku yang tidak seberapa ni boleh dijadikan panduan. kalau tahun ni format permohonan dan temuduga HLP tu sudah berubah, aku minta maaf banyak-banyak :)
   

4 comments:

  1. Slm....int selalu guna bhs aper. .bm ke bi..klu proposal dlm bm dia nk speaking jugk kaaa

    ReplyDelete
  2. Hi maslina

    sebenarnya, depends on interviewer.. ada yg buat proposal in BM dan nak pi local IPTA je, tp kena interview in Eng juga :)
    tp sekarang tak sure mcmana, sebab interviewer dilantik di kalangan lecturer IPT. logiknya, proposal defense akan guna bahasa yang digunakan dalam proposal juga.

    ReplyDelete
  3. Thanks.doakn yg terbaik utk saya 15.10 nnti.harap dpt lps...klu x lps tahun dpn mintk lagi lerrr...perct utk dpt bergntg pd apa yer...msksud saya klu bidang yg ssya ambil ramaiii org ambil...tentu sikit perc utk dpt kn...alahai dh seminggu tdor xena dan x tdo2 dok murnikn proposal.cam akak dulu baper mukasurat yg akk wat.takut terlebihhh sudah...

    ReplyDelete
  4. wish you the best of luck Maslina!! pastikan nanti time interview tu, buat proposal defense tu betul2.. tawakal dan salawat byk2.. insyaAllah, kalau ada rezeki, sure berjaya :)

    ReplyDelete

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...