google analytic

Nuffnang

Tuesday, March 27, 2007

Aku dan Susu


Nota awal - aku adalah penyokong amalan memberi susu ibu kepada baby. Dan aku bukanlah anti susu formula. Bagi aku, susu formula perlu dilihat sebagai alternatif terakhir sekiranya pelbagai usaha untuk memberi susu ibu tidak berhasil.

Sejak masuk kerja balik ni, barulah aku perasan yang performance aku dalam pemerahan susu ni amat lah lousy jika dibandingkan dengan ibu yang menyusukan anak yang lain. Kalau ibu lain boleh senang-senang reach to 5-6 oz sekali pam (paling kurang pun 4 oz), aku pula hanya boleh dapat 2 oz (paling banyak pun selalunya 3 oz).


Mungkin kerana pasal aku sekarang sudah kembali bekerja, maka sesi direct breastfeeding tu pun sudah menjadi kurang. Alhamdulillah, kalau direct breastfeeding, aku rasa bekalan susu masih cukup. Kalau express susu guna pam, maka hasilnya kureng sket. Macam yang aku pernah baca, cara suction baby dan pam adalah berbeza. Oleh itu, boleh la kita expect kalau pam susu ni memang la akan kurang lumayan hasilnya berbanding sekiranya dihisap oleh baby kita sendiri.


Oleh kerana aku masih juga tidak mahu menyerah kalah buta-buta, maka aku pun banyak la berusaha untuk mengambil makanan-makanan yang dipercayai boleh menambah susu badan. Contohnya seperti lobak putih, soya, tempe, kurma, air water chestnut, oat, sawi, kobis, halba, jantung pisang – ada la hasilnya sedikit, tapi kalau sampai membuatkan susu sampai melimpah tu belum lagi la.


Semua yang aku makan di atas, kebanyakkannya aku masak sendiri dan akhirnya suami aku pun turut makan juga. (Nasib baik lelaki tidak boleh produce susu, kalau lah boleh….hahahaha). Doktor keluarga aku pun ada bagi aku pil yang boleh tambah susu, tapi setakat ni aku rasa macam biasa saja.


Kesimpulannya, aku rasa aku perlu lebih bertenang dan tidak terlalu pening memikirkan pasal susu ni. Sebab kalau aku tension pun, most probably akan mengganggu hormone aku untuk proses susu dengan banyak. (tapi macamana la aku dapat kurangkan kepeningan aku ni. everytime buka fridge, mesti akan terlihat yang stok susu semakin hari semakin berkurangan..huwaaa) Setiap kali lepas sembahyang pun, aku akan banyak berdoa supaya anak aku dimurahkan rezeki dan aku masih boleh terus berikan Addin Zidane susu original.


Dan sampai sekarang la aku masih makan makanan-makanan seperti yang disebut di atas. Walaupun aku sudah top-up bekalan susu anak aku di rumah pengasuh dengan susu formula, tapi aku masih pastikan dia hanya dapat 1 atau 2 kali meal sahaja dengan susu formula, in case kalau susu perahan yang aku bagi sudah habis. Ini pasal aku bukan bagi pengasuh Zizou susu formula dalam tin, tapi dalam bekas susu yang aku sudah sukat siap-siap. Hehehe..


Semoga susu aku akan berlimpah ruah, dan aku tidak perlu bekal susu formula lagi kepada Zizou di masa akan datang. Selagi anak aku consume susu formula, selagi tu la aku akan menjadi ibu yang paranoid every time anak aku kena ruam, demam, batuk, selsema dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...