google analytic

Nuffnang

Thursday, March 15, 2007

TGIF – Thank God It’s Friday


Sukanya aku hari ni hari Jumaat. Hari ni ada cerita apa? Hm... selain daripada cerita aku satu family tidak sihat. At first, Zizou yang start batuk + selsema + demam. Lepas tu jangkit kepada aku. Lepas tu jangkit lagi kepada daddynya. Tapi ada kawan aku cakap, selalu orang yang membawa penyakit ni kalau jangkit kepada orang, pembawa tu akan cepat sembuh. Excited juga aku dengar, maknanya sakit Zizou boleh kurang kalau dipindahkan kepada aku. (Well, as my husband said, we rather to get the disease than seeing our baby get sick). Alhamdulillah, Zizou sudah beransur sembuh. Aku? Ok la… tapi luar hidung aku semakin kering sebab selalu blow my nose pakai tisu. Hehehe..

Masuk hari ni, sudah masuk 5 hari kami menghantar Zizou untuk dijaga oleh Mbah Ros (his babysitter). Semalam, mbah bagitau “Addin ni rajin berborak yer”… Oooo… memang…pantang saja dia terjaga, mesti dia akan ajak borak punya. Kita pun layan saja la. Bahasa Zizou ”Ooo.. Aaaa... Kukuku... Abe.... Angge...” (kalau rajin, ble view dalam video yang Lina embed dalam testimonial aku). Gembira la juga aku dan daddynya. Kalau mbah dia bole puji Zizou ni banyak berborak, maknanya masa Zizou tidaklah dihabiskan dengan tidur dan menangis semata-mata. Happy la Zizou sekarang yer.

Lately pula, semenjak aku baru masuk ofis seminggu ni, ramai yang cakap aku sudah semakin mengecil, malah lebih kecil daripada aku sebelum kahwin dulu. Bagus la macam tu. Mungkin berkat aku menyusukan Zizou. Jamu aku tidak makan sangat. Diet pun aku belum amalkan lagi pasal aku perlukan banyak tenaga untuk menyusukan Zizou. Cuma perut akus sahaja yang masih buruk (bulky and wobbly) pasal aku tidak pakai bengkung. Sakit pun mau pakai pasal kena bedah time bersalin tu. Sakit tu masih exist sampai sekarang. Hm...

Sekarang pun, dalam ofis, aku ada 2 orang lagi geng yang pam susu untuk baby. Dalam fridge, mesti ada macam-macam jenis botol susu dan chiller yang dibekukan. Aku pun boleh sempat nasihat kepada kawan sepejabat yang sekarang sedang mengandung anak pertama. Nasihat aku, banyakkan menimba ilmu mengasuh baby dari sekarang. Dan banyakkan juga ilmu mengenai menyusukan baby secara ekslusif at least hingga baby berumur 6 bulan.

Sesungguhnya, aku masih belum sanggup memberi Zizou susu formula. Dan aku harap rezeki Zizou untuk mendapat susu original akan berpanjangan dan dimudahkan Tuhan. Aku pun bersyukur pasal aku mendapat 110% sokongan daripada Edi. Oleh kerana time mula-mula dulu aku masih blur2 lagi pasal menjaga baby ni, ada juga kadang2 aku mengeluh kepada Edi konon aku mau give up breastfeeding. Tapi Edi juga yang berkeras mengatakan aku boleh teruskan (Malaysia Boleh!) dan dia tidak mahu Zizou dapat sakit kalau minum formula.

Kesimpulannya, menyusukan baby kita dengan susu ibu adalah pengalaman yang menyeronokkan. Aku semakin slim, Zizou semakin bijak. Walaupun Zizou tidak sihat, tapi tidak teruk sangat. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...