google analytic

Nuffnang

Wednesday, March 7, 2007

Taska oh Taska

Hari ni sudah start kerja setelah almost 3 months bercuti (2 months maternity leave, 1 month cuti menyusukan anak – unpaid leave). Oleh kerana mummy sudah start kerja, so Zizou pun kena start sekolah.

Kami hantar Zizou ke taska yang berdekatan dengan opis aku. (Taska yang which one – biar lah rahsia). The reason we send him there, supaya dekat dengan aku. Time lunch aku boleh turun susukan Zizou. Dan kalau ada apa-apa emergency yang berlaku, aku boleh lari ja terus turun bawah.

So, lunch tadi aku pun pegi la jenguk Zizou. Dengan mukanya yang putih kerana ditepek bedak, aku tengok dia sedang menyusu. So aku pun cakap la dengan cikgunya aku mau breastfeed direct sendiri. Zizou menyusu, tapi dalam keadaan yang merisaukan aku. Zizou sedang merajuk, baru lepas sesi menangis yang teresak-esak. Rasanya, aku pun jarang tengok Zizou dalam situation macam tu sepanjang aku menjaga dia di rumah.

Cikgu dia pun bagitau, yang anak aku ni baru bangun tidur, menangis mau menyusu. Aku redha ja la. Lepas tu aku pesan, kalau lepas mandikan Zizou, there is no need to tepek bedak di mukanya. Buat apa la pakaikan bedak di muka baby, kan ka macam habuk tu. Kulit baby pun memang licin pun.

Time aku menyusukan tu, Zizou berak. Lepas tu baru la aku nampak yang dorang ni basuh bontot Zizou pakai air sinki yang sejuk ja. Punya la main meraung si Zizou. Eeee… sabar ja la. Besok aku mesti bagi bekal wet tissue.

Sabar sambil mengurut dada saja la aku. Aku pun tidak boleh harap orang akan layan anak aku macam aku layan dia. Jangan dorang dera anak aku sudah. Harap-harap Zizou akan faham yang mummy dia kena hantar dia ke sekolah sebab mummy dia kerja.

Time macam ni la aku jeles dengan stay home mother. Bertuahnya dorang boleh jaga anak sendiri. Kalau la daddy Zizou cukup kaya untuk menyara kami (siap boleh bagi aku personal allowance lagi), mesti aku jadi suri rumah ja.

Mau hantar ke rumah nenek Zizou pun jauh sangat. Sabar la Zizou. Semoga Zizou jadi lebih matang, bijak dan sayang pada mummy dan daddy. Dan semoga tiada la orang yang sampai hati untuk membuat keburukan pada Zizou. Kalau ada tu, mummy doakan semoga dorang dapat balasan daripada Tuhan, kalau tidak di dunia pun biar di akhirat.

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...