google analytic

Nuffnang

Friday, March 9, 2007

First and second (LAST) day at the nursery

Kepada sesiapa yang berminat atau yang sedang buat business nursery ni, tolong la buat business tu dengan niat untuk menyenangkan hati ibu bapa yang bekerja. Buat la dengan ikhlas dan memang sayangkan kanak-kanak. Bukan niat untuk ambil untung saja.

Nursery ni bukan macam business kedai runcit – tidak perlu ada perasaan. Tapi perlu raise children. Not simply bagi mandi, tukar pampers berjadual, bagi susu lepas tu letak saja baby dengan harapan dia tidur all the way sampai petang.

Kepada yang sedang mencari nursery atau pengasuh untuk anak pula, trust your first instinct. Tidak perlu la berkira sangat pasal wang untuk kebaikan anak. Jangan la ’keringkan’ hati walaupun tahu anak dilayan dengan tidak sewajarnya.

P/S: Nursery yang aku ceritakan dalam post ini ialah adalah taska yang beroperasi di salah sebuah bangunan kerajaan di Parcel E, Presint 1, Putrajaya. 

First day, March 7th

Sepatutnya pada 5 Mac (Isnin) tapi aku kena bawa Zizou ke klinik untuk imunisasi. Dan biasa la pada baby, lepas kena injek selalunya demam. Besoknya pun masih demam lagi. So, aku pun kena ambil EL untuk jaga Zizou di rumah. Tidak sampai hati mau tinggalkan dia demam di nursery. Hari rabu baru la aku start kerja dan hantar Zizou ke nursery.

Pagi tu, aku singgah la kejap ke bilik tempat letak beg dan salin pakaian. Aku nampak ada baby ni dibaringkan atas bed sheet di atas lantai dan betul-betul sebelah baby tu seorang pengasuh ni sedang menyapu lantai. Urut dada saja la aku. Kita yang dewasa ni pun marah kalau ada orang menyapu time kita baring-baring. Inikan pula baby yang serba kurang imun. Ada asthma pula baby tu. MasyaAllah.

At lunch, aku pun visit Zizou. Guess what? Pengasuh tu sedang menyusukan Zizou dengan muka yang masam, Zizou pula macam baru lepas menangis teresak-esak. Aku suspek dorang ni biarkan anak aku menangis lama kebuluran. Lepas tu dorang boring pasal Zizou start being fussy. Siapa la tidak marah kalau lambat kena bagi makan. Sabar ja la.

Lepas tu, aku minta dorang serahkan Zizou pada aku supaya aku bole direct breastfeed. Bole pula owner nursery tu kata tidak payah, dia kata let Zizou finish the milk in the bottle, aku kata tidak apa – dalam hati aku cakap, suka hati aku la, susu dalam botol tu pun aku yg perah, I own it. Then dia bole question aku lagi dengan nada yang perasan bagus, kenapa aku tidak perah susu time lunch? Sekali lagi dalam hati aku cakap, sukahati aku la. Aku pun heran kenapa la dia busybody sangat mau tau jadual memerah susu aku ni. Tapi yang keluar dari mulut aku, ”Saya pam di ofis. Waktu lunch memang saya dedicate untuk direct breastfeeding”.

Lepas breastfeed, Zizou berak. So aku serahkan pd babysitter utk bersihkan Zizou (Sebab aku tidak tau mana mau salin pampers Zizou. Kalau aku tau sure aku buat sendiri). Rupanya dorang cebok pakai air sejuk saja. Meraung anak aku. Aku pun bertanya dengan sopan, ”Cuci berak dengan air sinki saja ke?”. Dengan nada kurang asam sorang pengasuh tu menjawab, ”Ye la..dah tu nak pakai air apa?”....sabar ja lagi aku ni...

Malam tu aku tidak lena tidur. Besok aku mesti bekalkan wet tissue (kes first time hantar baby pegi nursery). Dan aku akan bagi towel baru setiap hari untuk Zizou. (It is after I realized they didn’t put the used towel in the dirty laundry bag).

Second day, March 8th

First thing I did once I arrived there (time hantar Zizou), aku ambil towel Zizou yang dijemur bawah towel baby lain. Lembab towel tu. Langsung tidak boleh diterima. Selama ni aku mandikan Zizou mesti lap dengan new clean towel. (Aku beli sedozen towel sebelum Zizou lahir. Pasal aku tidak mau guna towel lebih dari sekali untuk lap badan Zizou lepas mandi.)

At office, ada colleague bagitau yang his 5 months baby patah tangan waktu di jaga di nursery tu. Dia kata bukan dia mau hasut aku, tapi pandai2 la aku pertimbangkan. Patut la tiada waiting list mau masuk nursery tu. Kalau taska lain, panjang lagi senarai menunggu. Time ni, ada 6 orang baby below 6 months old. 2 orang pengasuh.

Lunch time, aku melawat lagi. Zizou sedang tidur. Aku tunggu sampai dia terjaga sendiri. Lepas tu sesi menyusu dan bermain. Aku perasan, hari ni kurang sorang baby – sudah quit pasal mama dia bagitau anak dia menangis sampai hilang suara. Selama sejam aku di sana, nobody even bothered to monitor the babies. Ada baby menangis, aku dan mama lain yang datang melawat yang attend the babies. Sampai kami terpaksa panggil pengasuh2 yang sedang berlepak dan bergossip tu bagitau suruh dorang peduli baby2 tu sket.

Baby yang ada asthma tu pun ada menangis kebuluran. Sebelah baby tu ada botol susu yang dibiarkan di situ. Tunggu punya tunggu tiada juga pengasuh yang datang. The baby keep on crying walaupun kami sudah puas agah. Lepas tu mama sorang ni (not the baby’s mother) pun sumbat ja la botol tu ke mulut baby tu. Ternyata memang baby ni sudah kebulur gila. Kesian baby tu. Macamana la mau baik asthma tu. Sudah la minum susu formula saja. Tidak fresh pula tu. Hmmm….

Sebelah petang, kami fetch Zizou. Dia sedang nangis. So aku pun bercakap dengan manja kepada Zizou “Anak mummy nangis dah…”. Tiba-tiba pengasuh yang kurang asam ni (duduk dekat dengan Zizou but doing nothing to calm him) boleh jawab, “Memang dia nangis pun”… Masyaallah…sabar ja la aku…

Malam tu, aku pun discuss dengan Edi. Aku tidak mau terus ’mengeringkan’ hati aku lagi. That’s it. Terlampau banyak kelemahan yang aku find out di nursery kurang asam tu. Kalau mau dilistkan, mesti lebih dari 20 walaupun aku baru hantar Zizou selama 2 hari. Aku tidak mau sabar lagi.

Friday, March 9th

Hari ni aku EL. Zizou sudah menunjukkan tanda-tanda batuk dan hidung tersumbat. (Di nursery tu, dalam bilik Zizou, ada 3 orang baby yang tidak sihat). Aku mau cari nursery lain untuk Zizou. End up, kami pergi ke rumah pengasuh di blok sebelah. Keluarganya mesra dan aku yakin Zizou akan dijaga dengan baik oleh pengasuh ni.

Sekarang aku tenang. And next Monday, time aku collect harta Zizou di nursery tu nanti, aku mau basuh ownernya cukup-cukup (sebelum ni aku maniskan muka ja).

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...