google analytic

Nuffnang

Wednesday, March 14, 2007

Harapan ibu bapa


Sekali lagi Malaysia meriah dengan sambutan ‘siapa yang mendapat lebih banyak A dalam keputusan SPM’. Rata-rata media pun memburu anak melayu mana dapat 19A, pelajar termuda mana dapat 17A1, lepas tu ada pula anak beranak yang jadi conman besar kononnya dapat 24A1.

Kalau diingat balik time aku form 5 dulu, sebenarnya aku tidak takut untuk menghadapi SPM walaupun time tu aku bukannya cemerlang pun. Kalau exam di sekolah, memanjang la aku sahaja yang dapat pangkat 2 (more than 23 agregats – ingat ingat lupa). Lepas tu aku sahaja la yang selalu lemah dalam Add Math, sampai dapat single percent marks pun pernah.

Not saying that I’m proud… tapi entah la… boleh kata sampai sekarang pun aku still tidak heran. Yang kesian, parents aku. Dorang ni la yang berbuih every time nasihat aku supaya gigih belajar. Setiap kali ada perjumpaan guru dan ibu bapa, dorang juga yang dapat malu time guru umumkan keputusan anak sulung dorang ni. Aku pula, sengih macam kerang busuk saja. Lepas tu, aku bole selamba bagitau parents aku, mungkin aku tidak akan dapat single agregate, tapi aku yakin aku boleh masuk universiti.

Oleh kerana parents aku guru, lepas tu network bapa aku pula memang kuat dengan pegawai di jabatan pelajaran, a day before SPM results were announced, aku sudah dimaklumkan. Aku memang tahu untuk aku dapat single agregate kind of miracle thing if happens, but still, aku sedih juga. Hahaha… lepas habis sedih aku, aku pun terima saja hakikat, memang sesuai la aku dapat result SPM tu, pasal aku bukan study pun. 14 agregat, satu saja A1, yang lain-lain, A2 dan C3 sahaja berlambak. Nasib baik tiada subjek yang sekadar dapat lulus. Langsung aku tidak bangga. (Alhamdulillah, aku dapat masuk ke IPTA yang aku pilih first choice, berhasil grad, dapat kerja yang aku suka, dan InsyaAllah kalau ada rezeki, aku mau sambung study lagi).

Walaubagaimanapun, sekiranya kita cemerlang dalam SPM, insyallah kita akan dapat mengambil kursus yang kita idam-idamkan di peringkat lebih tinggi. Cuma aku rasa, situasi sekarang mungkin lebih sukar kerana
• Setiap tahun, lebih ramai yang lulus SPM dengan cemerlang, seolah-olah SPM tu senang sangat – kalau ramai, sudah jadi perkara biasa, common
• Apabila terlalu ramai yang ‘bijak’, kualiti tu semakin sukar untuk dikesan
• Saingan ke IPTA, atau ke kolej terkemuka, atau dapat biasiswa yang canggih manggih, semakin sengit
• Oleh kerana IPTS pun semakin berlambak sekarang, maka sesiapa yang dapat SPM sekadar cukup makan pun, sure boleh ambil sijil, diploma, degree
• Akhirnya, semua pun ada paper qualification, dan semua mencari kerja yang best2 • Tapi oleh kerana sebenarnya most of the graduates tu bukannya terer sangat pun, dorang tidak diterima bekerja, kerana tiada kualiti yang dicari untuk bekerja – real world situation
• Makin ramai la graduan menganggur

Jadi jangan heran kalau kita jumpa ramai anak muda yang belajar di IPT, tapi kita tengok dorang ni macam tiada tokoh pun. Lepas tu belajar setakat menghabiskan duit PTPTN or MAPA, dan setiap kali exam, pointer pun cukup makan sahaja.

Aku tidak cakap aku ni bagus sangat. Kalau aku ni bagus, sure aku tiada masa mau memblogging sekarang pasal aku terlampau la sibuk bekerja. (Eh..aku mengarang di rumah ni). Tapi pasal aku tidak bagus ni la, aku harap aku dapat membuka mata adik-adik kita yang masih kelabu mata di luar sana tu. Dorang tidak tahu, bila sudah tiba masa ibubapa tidak menanggung kita lagi, time tu RM10 pun akan terasa besarnya.

Sebagai ibu, aku memikirkan nasib anak aku bila dia semakin dewasa nanti. What should I do to make him a - clever, practical, think wisely - human being? Adakah nanti aku akan menjadi ibu yang mendesak? Mempunyai harapan terlalu besar untuk anak aku?

Aku harap aku juga akan menjadi ibu yang terbaik untuk anak-anak aku. Dan sekarang, apa yang aku lakukan, instead of sending him to a nursery, I just send him to be taken care of by a nanny/babysitter. Why? Sebab aku tidak mahu anak aku tension kerana diajar untuk berdikari terlalu awal. Aku mahu anak aku rileks dan banyak bermain. Aku mahu anak aku belajar dalam situasi yang menggembirakan – bukan dipaksa belajar. Dan aku tidak mau by the time dia sepatutnya ke sekolah, dia sudah boring - kes masuk sekolah sejak umur 2 bulan. (Ni short term goal, long term goal, aku sedang fikirkan yang terbaik).

Apa-apa pun aku percaya setiap anak itu adalah anugerah Tuhan yang membawa rezeki mereka masing-masing. Maka haruslah juga aku percaya, sekiranya mereka tidak cemerlang dalam akademik, mungkin mereka berbakat dalam bidang yang lain.

p/s: Memberi anak aku nama Zidane, bukankah berbau harapan supaya dia pandai main bola sepak? Hmm… setakat pandai sepak bola sikit-sikit pun aku akan jadi bangga, tak payah jadi wakil sekolah pun takpe..hehehehe…

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...