google analytic

Nuffnang

Tuesday, June 21, 2011

Mobile Template is on!

Aku adalah seorang pengguna internet phone yang tegar.
Kalau aku mau beli henpon baru, ciri-ciri paling penting yang ada sama henpon tu mestilah boleh berinternet (selain fungsi utama boleh buat call dan sms). Lepas tu baru la aku tengok feature yang lain - camera, music, etc.

Aku guna internet di phone aku almost for everything - facebook, blog hopping, baca forum, baca news, googling, email, internet banking.

Jadinya, aku amat la suka kalau laman-laman web yang aku browse tu adalah dalam mobile version - easier and faster to load.
Contoh website yang ada mobile version ni - Facebook, Maybank2u, Google, Gmail, Yahoo Mail, AirAsia.

Dan kadang-kadang, adalah amat letih, boring dan mendukacitakan kalau mau access website dan blog orang tapi lambat dan susahnya la mau loading sebab website dan blog tu ada macam-macam application, widget, background picture yang sarat - nda payah pandang jauh, blog aku pun macam tu.

So, baru-baru ni aku ada ternampak info dari Blogger ni which kita boleh activate mobile template supaya blog kita ada mobile version.
Mau buat setting tu amatlah senang!

Langkah-langkahnya ialah

Pegi Setting --> Email & Mobile -->




Pastu pada Mobile Template (beta)

Show mobile template

Klik pada Yes. On mobile devices, show the mobile version of my template.




Kalau mau tengok macamana la rupanya blog kita dalam mobile version, boleh klik Mobile Preview.


Mobile template ni amatlah senang untuk load di mobile device kita (using smartphone and tablet pc) sebab tiada unsur-unsur blog yang sarat - yang ada hanya logo, text dan image dari entry post dan profile kita ja. 

Bah apa lagi, kasi activate la mobile template ni. Untuk kesenangan blog visitor kita juga. Kalau mobile visitor tu tidak suka baca blog kita dalam mobile template (maybe pasal simple sangat), dorang boleh ja klik pada link Web version.

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...