google analytic

Nuffnang

Wednesday, June 8, 2011

We are disUNIFIed

Hari tu, yo-yo-oo ja aku bercerita kami subsribe UNIFI kan..
kunun mau install bulan 11 lagi kunun..
sekalinya dapat sms kunun aku ada hutang dengan TM lagi gara-gara aku tidak terminate tu DialUP 1515 service...
(bukannya kunun tu, semuanya betul-betul kejadian)

Lepas beberapa hari aku berkunjung ke TMPoint Cyberjaya untuk terminate akaun dialup aku tu, aku merajinkan diri google review orang pasal Unifi..
ramai yang puji - download movie, drama, and almost anything - laju gila, berdesup...
tapi ada juga yang menyumpah - especially bila servis down, tapi TM tidak bagi servis yang diharapkan..
ada juga yang puzzled sebab lepas pasang Unifi kononnya bil api rumahnya meningkat 3 kali ganda..

Aku pun jadi berbelah bagi.. (Kerja review dan membaca testimonial orang ni memang salah satu cara aku dalam buat keputusan - bajet terhad kan, jadinya kena la buat keputusan bijak untuk perkara-perkara yang betul-betul berbaloi untuk dibelanjakan).

Aku tanya pendapat kawan baik aku pula.. Dia kata ok ja.. Lagipun dia memang kaki online 24 hours - for personal reason and for working purposes.. memang bahagia la kalau mau mendownload, streaming segala...

Lepas aku fikir-fikir..
I ask myslef, whom I want to please by installing the UNIFI and pay about RM149 every month for the next 2 years?
Aku bukan kaki download pun.. aku prefer tengok movie dan sitcom di TV ja.. kalau aku copy dari orang pun, belum tentu aku mau tengok..
Same as Abang Edi, dia bukan kaki internet..
Takat mau berinternet biasa-biasa, aku punya wireless broadband pun ok ja..
Kalau dicampurkan bayaran fixed line dan bil internet aku sekarang, tidak sampai RM149 pun.. Kalau aku terminate dalam tempoh kontrak 2 tahun, aku kena penalti RM500.
Malas la aku mau berkontrak bagai ni kalau servis ntah hapa-hapa..
Tapi kalau dibuatnya servis tu tidak bagus dan down for more than a week, bolehkah aku kurangkan bayaran yuran bulanan?
Takat ada HyppTV tu, aku rasa pakai aerial RM50 pun ok jugak.. sama ja, asal boleh tengok TV..
Lagipun sekarang ada Astro Beyond (itupun aku ada terfikir mau kasi kurang pakej juga tu)..
Mau tengok ManUtv pun kena bayar RM3 sebulan.. ceh.. duit lagi..
All in all, kalau semua orang ada, aku pun wajib kena ada juga ka?
Tunggu la semua orang ada, time tu mesti sudah jadi lebih murah.. hehehe..


Senang cerita, tidak mau bagi pening kepala, aku call TM, aku cancelkan ja UNIFI tu..
Nasib baik aku tidak kena caj apa-apa..
Terus aku rasa cam aman ja sekarang..
Alhamdulillah..
And for sure, bil TMNet yang aku bayar hari tu, aku akan simpan resitnya untuk claim income tax aku next year..



 Memopad with fridge magnet yang kena bagi ari tu pun, aku simpan je la.. hehe..


p/s: Teringat quote si Nanny McPhee "When you need me but you don't want me, then I'll stay. When you want me, but you don't need me, I'll go"..

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...