google analytic

Nuffnang

Wednesday, May 26, 2010

Makanan pejal


Semalam kan... Setelah lama aku men'dormant'an diri... Aku try la memasak untuk Zara...

  1. Bubur nasi – masak guna rice cooker saja. Guna nisbah beras kepada air iaitu 1:4. Lepas masak, aku blend then masuk dalam bekas dadih yang telah dibersihkan.. pastu masuk peti ais.. cukup untuk makan Zara 3 hari..
  2. Puri kacang pis – beli kacang pis yang frozen (do you know for some vege – it's better to buy them frozen than fresh from store? But no-no for canned vege...).. rebus kejap sampai lembut sikit.. blend, then masukkan dalam ice cube tray.. dah beku, keluarkan puri kacang pis yang sudah beku, dan masukkan dalam ziplock bag..
  3. Ikan bilis blended - yang ni bukan masak... Ni prepare ja... bersihkan, then keringkan guna microwave oven... lepas tu blend halus..
Selalunya sebelum ni, aku masak fresh, terus bagi Zara makan..

Tapi semalam, aku masak in bulk, then simpan dalam fridge untuk bekal Zara ke nursery...

Kenapa buat in bulk? Pasal aku rasa lebih senang...

Kenapa tidak masak di awal pagi, then bagi panas-panas ke nursery? Hm... Aku risau, pasal kalau makanan panas-panas terus masuk dalam tapau, nanti berpeluh kan makanan tu... Takut jadi basi pula...

Dulu time si Zizou mula-mula makan solid food pun.. Sebenarnya macam tu la modus operandi aku... Pagi-pagi buta memasak, then masukkan dalam thermos... The reason was, pasal aku tidak mau bagi Zizou makan nestum..

Kenapa aku tidak mau bagi nestum, sebab aku takut babysitter si zizou bagi zizou nestum thru bottle yang berisiko tinggi dan boleh menyebabkan Zizou tercekik.. Ini adalah kerana BS si Zizou suka betul menyampaikan berita yang si Zizou ni kelaparan sepanjang masa, dia suka sumbat makanan dalam mulut si Zizou sampai full...

For the record, sebenarnya aku bukan orang pertama yang bertuah bagi si Zizou makan solid food... Tapi BS aku tu la... Haih... Mana-mana la.. Benda sudah jadi...

Tapi ada sekali tu kan, si Zizou teruk kena cirit-birit luar biasa... Viral infection – rotavirus la tu culpritnya... Kununnya, ada budak yang sekali dengan zizou tu pembawa cirit-birit... Tapi ada BS tu cerita, kunun, bubur yang dalam thermos tu ada bau macam basi.. Tapi dia bagi juga la... Macam-macam la factor kunun... Aku pun tidak sure mana factor sebenar... Jadi, belajar dari kesilapan... Aku tidak mau bagi lagi makanan panas-panas...

Sebenarnya, dilemma juga... sebab orang kata tidak bagus bagi makanan sejuk-sejuk ni..

Tapi setelah bertanyakan kepada cikgu si Zara di nursery... Dorang prefer makanan yang dibawa tu sejuk... So they can pop the food in the fridge.. Bila sudah time, dorang just panaskan ja portion untuk makan pada time tu.. Preferably, bagi bekal dalam bekas yang berasingan untuk different meal time.. Mengikut kata cikgu si zara pun, ada parent lain yang bagi bekal anak dorang beku-beku lagi pun...

Bagi aku... Whatever... As long as they know how to handle the solid food... As long as tidak mengakibatkan kecelakaan kepada budak-budak yang makan tu.. Ok le tu.. jadi, bagi yang sejuk saja la.. huhuhuh...

Lepas tu, i don't against on the idea of giving instant food to baby.. Nama pun untuk baby kan.. Jadi mesti company tu semua ada pakar nutrisi dorang masing-masing.. Contoh kalau makanan yang berisiko ada nitrate semua tu, sure company tu sudah skim out semua nitrate yang ada, so makanan yang terhasil pun lebih selamat...

Lagipun, dibuatnya kalau aku tidak sihat or whatever yang menyebabkan aku tidak dapat bagi homemade food pada anak-anak aku... Siapa lagi mau bagi kan? Mungkin terpaksa bergantung kepada instant food ni juga...

Apa-apa pun, homemade food is the best... Kerana kita masak dengan kasih sayang... Kita tahu apa ingredient yang kita bagi anak kita makan.. Tanpa bahan pengawet..

Kalau kita sediakan sendiri bekal untuk anak kita ke nursery or rumah pengasuh, itu seolah-olah kita pun ada dekat menemani anak kita walhal kita bekerja...

Untuk penyediaan solid food, aku suka baca blog ni...

Aku juga kurang berkenan dengan idea memberi ikan bilis kepada baby... Jadi kenapa aku prepare ikan bilis tu? hmm... saja je la kot... lepas ni malas la aku buat lagi... bukan senang pun mau bersihkan, keringkan pelbagai... aku pakai microwave tu pun sudah kira pemalas tu... ada org lain siap goreng tanpa minyak lagi...

Ada sekali tu aku pegi ceramah... Ustaz ni nasihat, untuk membesarkan anak yang cemerlang, pemakanan perlu dijaga.. Selain memastikan bahawa makanan yang diberi kepada anak kita adalah dari sumber yang halal, perkara-perkara lain juga perlu dititik beratkan... Seperti contoh
  • Jangan bagi anak makan kepala ikan
  • Kerap bagi anak makan makanan yang mencergaskan minda seperti kismis dan kurma dan kurangkan makanan masam
  • Jangan bagi anak makan organ dalaman
  • Makan buah dulu sebelum makan heavy meal
  • Jangan mix daging dengan susu
  • Jangan mix makanan yang berasaskan meat dari darat dan laut
  • Jangan guna bawang, kentang, halia dan apa-apa yang berkaitan sekiranya sudah keluar tunas
  • Last but not least, jangan bagi anak makan ikan bilis, udang kering, jeruk buah or any tormented and salted food – sebab telah melalui proses penggaraman dan penapaian yang excessive... Cara penyediaan pun kita tidak tau kan... Proses pengeringan mungkin dibuat di kawasan yang tidak bersih...
  • Yang lain-lain... Aku sudah lupa
Jika dilihat pantang larang yang diberikan, ada beberapa rules adalah mengikut cara orang Yahudi or Kosher meal... Orang yahudi amat menitik beratkan cara penyediaan makanan mereka.. Sebab mereka percaya, salah satu akibat yang akan terjadi jika pantang larang tidak dipatuhi ialah akan menyebabkan pemikiran mereka tidak cerdas...

Sekali lagi... Aku ok saja.. Benda yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan.. Benda yang senang jangan disusahkan.. Benda yang susah, cari jalan untuk disenangkan..

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...