google analytic

Nuffnang

Tuesday, March 8, 2011

Kiss the bottle good-bye lah

Hari ni, masuk 5 hari si Zizou sudah tidak minum pakai botol lagi. Good job Zizou!

Ketika awal transition (botol susu to cawan), ada juga si Zizou minta untuk dibuatkan susu guna botol. Tapi lepas tu dia sendiri yang cakap "Eh, tak payah la mummy.. nanti gigi rongak".. wah.. berkesan betul nasihat dentist hari tu.

Sedangkan sebelum tu, macam-macam cara la aku mau meyakinkan si Addin supaya dapat bercerai dengan botol susu, tai semua tidak menjadi. Contohnya macam ni:
  • Iklan susu dalam tv tunjuk budak-budak minum susu guna cawan. Jadi aku akan cakap "Tengok kawan Addin tu minum susu guna cawan.. pandai kawan Addin tu kan.. Addin minum susu pakai cawan nak?"
  • "Kalau Addin minum susu guna botol, nanti gigi Addin jadi tak cantik macam gigi Mummy pakai besi.."
(aku ni memang tiada bakat jadi cikgu.. tidak pandai meyakinkan budak-budak).

Alhamdulillah, usaha taska si Addin tidak terbuang sia-sia. Tapi yang sedihnya, si Zizou kurang gemar pula mau minum susu guna cawan. Minum pun lambat ja habisnya. So, untuk membuatkan dia mau minum susu, aku kena tunjuk dia cara aku bancuh susu tu. Susu Dutch Lady perisa Vanilla + perisa coklat. Jadi la susu coklat. Still, lambat betul dia mau habiskan.

Selalunya, kalau dia tidak mau minum susu bancuh, dia akan request untuk minum susu fresh milk dari peti ais. Semalam, aku belikan dia susu kotak Dutch Lady for Kids. Masalahnya, si Zara pun jeles dan dia pun mau minum susu kotak juga, tapi sebenarnya mau main straw ja.

My Addin is doing just great. Ramai kawan-kawan Addin di sekolah pun sudah meninggalkan botol susu for good. Ada juga yang mau upgrade, tapi tidak mendapat dorongan padu daripada parents sebab budak tu request mau beli cawan baru, then the parent cakap "Guna je la botol susu tu". Ada juga yang bersemangat, tapi terpaksa menyerah kalah ketika masuk tidur, mau minum guna botol juga.

Aku bersyukur si Addin akhirnya say bye-bye secara sukarela kepada botol susunya, walaupun aku dan abang Edi sudah lama memujuk Addin untuk meninggalkan habitnya tu. Tapi sedih juga sebab sekarang Addin sudah kurang minum susu. Kalau boleh, aku mau anak-anak aku amalkan tabiat minum susu sampai bila-bila.

Selain minum susu, aku pupukkan tabiat minum air masak. Addin dan Zara, masing-masing ada botol air yang berisi air masak. Setiap kali dorang haus, dorang sendiri akan capai botol air dorang tu.

Si Zara pun pandai sudah minum guna straw seawal umur dia satu tahun. Minum pakai cawan pun ok, tapi banyak bermain ja. Macamana la pula nanti kalau time si Zara kena bercerai dengan botol ni? Adakah akan jadi sesenang abangnya (walaupun sebenarnya tidak senang)? I really hope so.Harap-harap tidak payah la mau pegi jumpa dentist baru mau berhenti hisap botol.

p/s: Bersyukur kerana both Zizou and Zara jenis yang terus lepaskan botol kalau susu dah habis hatta semasa sedang tidur, jadi kurang la kejadian karies gigi.

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...