google analytic

Nuffnang

Friday, March 11, 2011

Addin dan berus gigi

Bercerita pasal Addin dan lawatan ke Klinik Pergigian An-Nisa dua minggu yang lepas, aku teringat bagaimana pengalaman awal si Addin dan berus gigi.

Mau mengenalkan amalan memberus gigi untuk kanak-kanak ni bukan senang. Especially untuk kanak-kanak yang terrified to almost everything, macam anak aku si Addin. Dulu, punya la susah mau berus gigi dia. Mau berus gigi si Addin bolehlah disamakan macam sesi bersilat atau pegi berperang di perbatasan atau sesi mendera anak. Hahaahaha... penuh dengan adegan memaksa, menjerit, mengejar (ni aku la), menangis, meraung dan berlari (si Addin la tu). Kalau mau diingatkan balik, memang kelakar.

Gigi Addin tidak diberus hingga menyebabkan nafasnya jadi berbau dan gigi kacip atasnya jadi kehitaman. Malu aku kalau orang nampak. Starting from that point, aku tau, mau tidak mau, mesti juga mau paksa si Addin ni berus gigi.

(FYI, peristiwa ni berlaku pada tahun 2009. Time tu aku sedang berpantang lepas melahirkan si Zara. Balik Labuan for 2 months, si Addin baru mau umur masuk 3 tahun)

Mama aku memahami masalah aku ni. Mama aku nampak aku sudah sampai tahap tension pasal gagal memujuk si Addin untuk berus gigi. Mama aku, merangkap seorang guru besar di sekolah kebangsaan (primary school) yang sudah berkhidmat sebagai guru more than 29 years. Jadi, sebagai guru, mama aku pun menggunakan kelebihannya iaitu - psikologi.

Mama aku suruh adik-adik aku yang besar panjang, si Nurul dan si Lina, untuk berlakon bagi menjayakan sesi berus gigi ni.

Mama: Murid-murid, baris di sini. Pegang berus gigi masing-masing. (Macam di sekolah la konon-konon ni)

Nurul dan Lina berbaris. Si Addin pun jadi excited. Dia ingat ni macam main sekolah-sekolah.

Mama: Ok murid-murid. Hari ni kita belajar cara-cara memberus gigi. Mari kita sama-sama nyanyi dan ikut cikgu berus gigi ya...

Semua pegang berus gigi, including si Addin. Lepas tu mama aku berus gigi dia sendiri diikuti oleh si Nurul dan si Lina sambil menyanyi lagu ni,

    Pagi pagi berus gigi.. berus gigi.. berus gigi..
    Mari kita berus gigi.. setiap hari...


Dan, dengan tidak aku sangka, si Addin pun mengikut!!!! Wahhhh... kagumnya aku!!!! Tidak sia-sia mama aku jadi cikgu. Respek aku. Pandai betul mama aku psiko si Addin ni. Sejak hari tu, kalau kami mau berus gigi si Addin, kami mesti nyanyi lagu tu. (Tapi sekarang tidak lagi.. Pandai sudah berus gigi sendiri.)

Kalau susah sangat juga, mungkin intervention dari golongan profesional adalah sangat  membantu. Bolehlah melawat ke klinik pergigian yang mesra kanak-kanak contohnya Klinik Pergigian An-Nisa or also known as Poliklinik An-Nisa. (The dentist is super nice. So, it's great if you can bring your young children to get a dental care session from this clinic)

Sayangi gigi anak-anak anda sebagaimana anda menyayangi gigi anda sendiri. Kalau tidak sayang pun, please sayang for your childrens's sake - for various reasons - their dental health, aesthetic, eating convenience wise. Kalau tidak sayang gigi, jadi la macam aku yang kena pakai braces ni... Wahhh... tapi sebenarnya pemakaian braces juga banyak dipengaruhi atas sebab-sebab genetik atau keturunan.. selalunya orang yang mempunyai gigi yang bersimpang siur, jongang, underbite etc adalah sebab parents dorang pun mcm tu. Jadi aku kena berusaha keras supaya anak aku tidak mengikut jejak aku ni.

p/s: Terima kasih, Mama!!! You are the best!

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...