google analytic

Nuffnang

Wednesday, March 2, 2011

There's No Harm in Asking

Hari Isnin tu, aku terperasan yang aku ada unsettled balance pada Maybank credit card accounts aku. Heran jugak. Aku rasa aku baru settle last week. Sepatutnya, balance pada credit card aku ialah kosong. NADA (it is a spanish word, maknanya "nothing").

Rupanya aku kena Annual Fee Charges for my credit cards. Bukan la banyak pun sebenarnya. Kalau digabungkan semua caj, tidak sampai RM70 pun. Tapi terasa la jugak untuk "perahu kecil" macam aku ni. 

Mau dijadikan, macamana aku boleh ada kredit kad Maybank ni, ini semua pasal aku terpakai dengan promosi yang diuar-uarkan oleh ejen Maybank yang rajin menerjah ke opis aku dulu untuk promote credit card dorang. Ada promosi bagus punya untuk government servant. No annual fee for 5 years. Apply saja la. Lagipun, mau bayar pun senang, guna Maybank2U saja.

Sebelum tu aku ada guna Citibank (sebab mau tolong kawan husband yg jual credit card Citibank), tapi aku kasi berhenti, pasal bukan aku guna sangat pun.

Jarang aku guna credit card. Credit card hanya akan digunakan kalau aku mau membeli barang-barang yang berharga besar dan aku pula malas mau bawa cash. Bahaya bawa cash banyak-banyak, kalau kena curi, putih mata ja la. Kalau credit card kena curi, can straight away report sama bank minta kasi stop service.

Kembali ke cerita asal (aku ni suka melalut). Aku pun call la Maybank customer service. Menurut mamat customer service tu, aku sepatutnya kena bayar lebih daripada yang dicaj tu - tapi pasal aku ni good paymaster kunun, jadi ada diskaun la. (Ye la tu... aku pun tidak selidik, betul ka tidak tu..)

Mulut aku lancar bertanya "Tak boleh waive ke annual fee ni? Kalau Citibank, dorang boleh je waive annual fee.." (which is true... in terms of customer service, Citibank memang cemerlang. But, I just cannot simpan kad kredit banyak-banyak - tambah pula government sudah caj fee RM50 for each credit card every year... huhu)

To my delight, mamat customer service yang baik hati itu berkata "Saya boleh tolong request di dalam sistem kami tapi itu subject kepada approval daripada pihak bank. Sekiranya puan telah bayar, kami akan memulangkan semula jumlah pembayaran untuk annual fee tersebut".

This is good. Then aku pun jawab "Tolong la request kan".

And today, when I login to my Maybank2u, 3 suku daripada jumlah annual fee itu telah diwaive kan. Boleh la. Daripada tak dapat langsung kan.

Bagus betul. Pengajarannya, ringan-ringan kan lah mulut untuk bertanya "Boleh dapat diskaun ke?" Tapi sila jangan minta diskaun dari peniaga kecil yang telah memberikan harga yang cukup kompetitif, sesungguhnya - mereka pun cari makan juga. 

p/s: I learn this from Abang Edi.

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...