google analytic

Nuffnang

Monday, June 10, 2013

Percutian ke Australia (Penerbangan OOL - SYD)

Flight kami dengan Virgin Australia jam 7.00 pagi.
Saja ambil flight awal gila sebab target aku mau shopping di Paddy's Market sepuas mungkin dari awal pagi.
Kami hanya ada masa dari Ahad hingga Selasa di Sydney.
Tapi Paddy's Market pula hanya buka dari Rabu hingga Ahad.
Dan aku tidak mau lepaskan peluang membeli belah souvenir dari Australia yang paling murah boleh didapati di Paddy's Market.

Aku beli tiket Virgin Australia dari bulan Mac lagi. Kebetulan ada promosi.
AUD79 dengan luggage. Dan AUD69 tanpa luggage. 
Aku hanya beli luggage bawah nama Abang Edi dan Addin saja. Kunun mau jimat duit. Dan dorang boleh dapat luggage kuota 23kg seorang.
Rupanya, kuota tu hanya valid untuk sebuah beg dengan maksimum berat 23kg.
Bukannya beberapa buah beg dengan gabungan berat 23kg untuk seorang.
Kurang asam.
Sudahnya, kami check-in 3 buah beg (saiz tidak sesuai untuk masuk cabin).
2 beg saja free dan satu beg kena caj AUD40.
Menyesal aku. Kenapalah tidak beli ja tiket AUD79 untuk semua. Tu la.. dasar kedukut..  





Menyesal kemudian tidak berguna.
Yang penting, naik Virgin Australia ni dapat complimentary drink, tea atau coffee.
Lagi satu, aku dan Nurul perasan, ruang kaki domestic flight Virgin Australia terasa lebih besar daripada ruang kaki domestic flight di Malaysia. Cukup selesa untuk kami yang kecil molek ni.


Jam 8.30 - sampai di airport Sydney.
Ambil teksi 8 seater ke Mercure Sydney untuk kos AUD36.50 saja.
Pemandunya orang Bangladesh.

Sampai Mercure Sydney, aku terus berbaris untuk check-in.
Tapi kami diberitahu bilik hanya akan sedia pada jam 1 petang.
Masa masih awal.. Jadi kami terus menyusun langkah ke Paddy's Market dalam cuaca hujan renyai.

p/s: Aku rasa macam down pun ada. Time aku ada ja, mesti hujan. Tengok weather forecast, hari ni Gold Coast cuaca cerah setelah berhari-hari hujan sepanjang masa kami di sana. Hari ni, Sydney pula hujan. Cheh.. 


Percutian ke Sydney, Australia (Hari Pertama, Paddy's Market dan Malay Village Restaurant)

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...