google analytic

Nuffnang

Monday, June 10, 2013

Percutian ke Gold Coast, Australia (Hari Pertama)

Sampai di airport Coolangatta, hujan baru berhenti. Angin kuat sangat. Seronok pula aku bila kena tolak dengan angin kuat tu.
Si Addin boleh cakap macam ni "Thanks mummy sebab bawa Addin pergi Australia. Addin suka sangat.."
Walaupun aku rasa macam iklan, tapi aku pun jawab la dengan hati yang berbunga-bunga "Anything for you my dear.."

Alhamdulillah, urusan kami melepasi imigresen dan kastam pun smooth saja. Semua bekalan makanan lepas. Walaupun pakcik kastam tu membelek lama pek beras yang aku bawa, mencari bubuk atau kutu beras mungkin, lepas tu, done! Pakcik kastam tu sempat cakap hari ni cuaca tidak baik, aik… aku ingat baru lepas hujan.. rupanya bila sampai ruang arrival baru la aku perasan yang rupa-rupanya hujan sudah turun semula. Lebat pula tu.

Oleh kerana kami orang terawal keluar dari kapal, jadi urusan imigresen, ambil luggage dan kastam memang cemerlang. Lama la juga kami menunggu dorang Mama, Nurul dan Lina di arrival. Ada free wifi. Tapi betebiat.

Lepas tu kami start cari kereta sewa. Memang silap la cari kereta sewa last minute. Semua pun mahal. Kami saja tidak sewa kereta pada mulanya sebab kunun Abang Edi cakap mo naik bas ja. Mau tengok pemandangan. Aku pun ok ja la sebab berdasarkan pembacaan dari internet, sistem bas di Gold Coast adalah sangat cekap.

Tapi boleh pula just before kami naik airport limo ke LCCT, Abang Edi cakap kena cari kereta sewa sebab kawan dia yang sudah merasa pegi ke Gold Coast yang nasihat macam tu. Mana la sempat aku mo survey di internet lagi.

Sudahnya, di airport tu, kami pun tanya la kaunter kereta sewa satu persatu. Akhirnya, kami dapat harga paling murah dengan syarikat Budget pada kadar AUD575 untuk 5 hari, kereta 8 seater Hyundai, lengkap dengan full protection, GPS dan 1 child seat untuk Zara.Tapi kena pakai kad kredit. Cash dorang tak layan.

Hyundai Imax. Boleh tahan.

Perjalanan ke Surfers Paradise dari airport amatlah mudahnya. Sesampai kami di hotel The Moorings on Cavill pada jam 9 lebih macam tu, aku diberitahu yang bilik kami sudah sedia. Yeay! Aku book apartment 2 bedroom untuk kami sekeluarga dan apartment 1 bedroom untuk Mama, Nurul dan Lina.

Lepas letak beg semua, ingatkan mau pegi shopping cari kasut Zara sebab kami bawa sandal dia ja. Plan asal untuk pusing-pusing Cavill Avenue memang tidak ngam sebab cuaca sedang hujan. Jadi sambil tunggu semua bersiap, aku sempat masak 2 bungkus maggi untuk mengalas perut kami berempat.

Tiba-tiba, Abang Edi bagitau yang stroller si Zara tertinggal di airport. Macamana la kami boleh tertinggal. Ni mesti kes excited gila punya pasal. Yang aku heran, walaupun stroller tu bertag kuning premium, tapi tidak juga keluar awal. Tu la yang bikin lupa tu. Tambah pula dengan Abang Edi yang tidak sabar untuk ke arrival sebab mau smoking. Siapa yang salah. Semua salah.

Sudahnya, instead of shopping, kami terpaksa ke airport semula untuk menuntut stroller si Zara. Tapi, usaha kami sia-sia sebab tiada kaunter AirAsiaX yang buka memandangkan penerbangan AAX untuk hari tu semua sudah selesai. Jadi, kena la menuntut pada keesokkan harinya pada sebelah malam sebab time tu baru ada flight AAX.

Bergerak dari airport, kunun mau ke Harbour Point iaitu tempat factory outlet shopping. Dibuatnya, GPS kami pula habis bateri sebab powerplug kereta Hyundai yang kami sewa tu tidak berfungsi. Jauh pula tu. Sudahnya, kami kembali saja ke hotel berpandukan GPS henpon aku. Parking kereta dan terus ke Cavill Avenue.

Lokasi penggambaran wajib di Surfers Paradise

Singgah di Optus beli prepaid unlimited call and data for 15 days for AUD30. Data adalah penting untuk tujuan internet, Facebook, whatsapp dan cek email. Dalam masa yang sama, sesuka hati call sesiapa saja yang saya suka. Abang Edi pula guna data roaming plan Maxis.

Jam belum menunjukkan jam 5 petang. Tapi kami sudah mula lapar. Mau masak sendiri, macam tiada mood pula. Aku pun bawa rombongan ke restoran Golden Legend Chinese seafood tapi masa buka adalah pada jam 5.30 petang. Then, waitress tu suruh kami duduk ja sambil tunjuk meja dan bagi menu. Ini sudah bagus. Mungkin kasihan tengok kami yang kelaparan.

Bila kami sudah duduk tu tiada siapa yang attend untuk ambil menu. Kami sudah semakin lapar. Kalau mau tunggu dorang masak pun sure lambat lagi. Menu pun mahal, rasa macam tidak berbaloi ja. Jadi, kami pun blah saja keluar untuk ke tempat makan yang lebih segera. Time kami keluar tu baru la terhegeh-hegeh waitress tanya mau makan apa. Aku selamba cakap kami sudah lapar, tiada masa mau tunggu. Boleh pula waitress tu cakap “Wasting my time”.. kurang ajar betul la. Perasan bagus la tu migrate ke negara orang. Memang tidak layak la dorang dapat duit Aussie aku. Lantak la. Bukan kami hadap sangat mau makan sana pun. Setakat Chinese halal food, belambak di KL.

Kesudahannya, makan kebab yang bagak besar susah mau habis. Abang Edi order pizza. Tak sedap. Tapi bungkus ja bawa balik hotel.

Sebelum balik hotel, membeli belah groceries di Woolworth dulu. Susu segar, roti, pisang, mixed marinated seafood.

Bayar sendiri guna mesin layan diri di kaunter.

Sampai di hotel, aku unpack semua pakaian masuk dalam kabinet.
Anak-anak bergembira berendam dalam bath tub.
Semua pakaian untuk hari ni aku basuh guna laundry yang disediakan.
Begitulah hari pertama kami di Gold Coast. Aku rasa macam bengong ja.
Semua penat. Tidur awal. Sebab kul 8 malam pun rasa macam 10 malam ja sana.
Sedangkan baru kul 6 petang di Malaysia :)

Addin dan Zara masih boleh bergembira dengan dvd Bola Kampung yang aku saja bawa dr KL.
Tidak la budak-budak tu boring. Tapi banyak ja pun channel cerita kartun di TV.

Malam tu, tetiba si Zara kejutkan aku. Hidungnya berdarah.
Terkejut aku. Habis berdarah tilam. Baju aku dan si Zara pun sama.
Kami tidur berdua. Abang Edi dan Addin tidur di second room.
Lepas cuci apa yang patut, kami sambung tidur.

Ni la first time si Zara berdarah hidung.
Si Addin selalu sudah. Mungkin sebab faktor cuaca kot.
Nasib baik si Zara ok ja.
Lega aku. Sambung tidur.

Percutian ke Gold Coast, Australia (Hari ke-2, Currumbin Wildlife Sanctuary)

1. saya datang sini..bila lagi nak ke GC? Akan dtg kita pergi sama2 ye...

2. salam, nak tanya soalan, bole tak email saya: wieyr@yahoo.com, sbb sy x jumpa your email in this blog.

terima kasih...:)

3. Kak, tumpang tanya. Beli prepaid unlimited data for 15 days tu kan. Dia pakai no sana ke? Boleh tau procedure lebih lanjut. Thanks kak.

4. Hello Muhammad Amar

Ye dik.. guna no ozzie.. procedure nye.. masuk kedai telco, pastu cakap nak beli prepaid yg ada data.. dan minta org tu tolong setting.. tak silap dorang minta pasport utk registration..

have fun there :)

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...