google analytic

Nuffnang

Monday, August 17, 2009

Cerita pasal Diapers

Anakku si Zizou sekarang makin lama makin petah bercakap. Dan makin peramah... kalau dulu, punya la main susah si Zizou ni mau terima orang baru.. sekarang ni, kena ajak ketawa2 ka, kena manja2 sikit pun dengan strangers, dia suda jadi minta puji.. huhuhuh... baru2 ni si Tasha datang KL, punya la si Zizou ni manja sama auntie Tasha... mau berkepit ja... pi mana2 pun cari Auntie Tasha... (kalau tidak, sebelum ni dia manja sama si Auntie Nurul.. sudah dapat gading bertuah, tanduk tidak berguna lagi... ehehehe)... semalam ke Sunway Pyramid pun, ketika aku berbaris menunggu turn mau guna ATM Maybank, ada sorang mamat arab yang baris depan aku mengacah2 si Zizou.. si Zizou ni pun suka la... bila mamat arab tu kasi hulur tangan, boleh ja si Zizou ni pegang tangan mamat arab tu... huish.... menyirap darah aku tengok tahap keramahan si Zizou ni... tidak boleh jadi... ya la... paranoid juga... takut kena culik pun dia boleh gembira2... (NAUZUBILLAH).... tidak pun, takut juga kalau mamat arab tu ada H1N1 ka... (NAUZUBILLAH sekali lagi)... minta dijauhkan... terus aku suruh si Nurul ambil si Zizou dan kasi tangan si Zizou pakai sanitizer...

Zizou juga semakin pandai mengekspres kemarahan (tapi selalu tengok mood dia juga). Kalau mood dia ok, everything that we said, mesti dia akan balas “ok..”... kalau mood dia tidak ok, naya la dia menjerit dan menjadi pengadu “Mummy, nengok ni daddy buat” or “Daddy, nengok ni mummy buat”... sedangkan, Mummy dan Daddy tidak ada salah apa pun... therefore, kami buat bodo ja atau pun memulangkan paku buah keras balik kepada si Zizou “Mummy tidak nampak Daddy buat salah apa pun... zizou yang buat macam tu kan.. jadi tidak bagus mau kasi blame orang, understand?”... kalau mood ok, dia akan jawab “ok”.. dan kalau tidak – the tantrum continues... huhuhuh...

Ok... sukup.... tu hanya mukadimah... hehe.. sebenarnya, aku mau cerita yg sekarang ni aku sedang gila buat research pasal cloth diapers... banyak gila brand di pasaran.... hasrat di hati, mau ja aku buat sendiri cloth diapers tu... tapi aku ni kemahiran menjahit pun tidak sampai 2%... bermesin jahit jauh sekali... kalau mau jahit tangan ja, mesti la buruk gila cloth diapers aku tu nanti..

Untuk adik si Zizou pun, aku sudah sediakan kain lampin, alas plastik dan snappy (pengganti pin lampin). Walaupun aku bercadang untuk menggunakan disposable diaper (DD) untuk adik si Zizou, tapi aku tau, mama aku would very like kalau aku pakaikan cucunya dengan kain lampin – sebab mau mengelak berbadas katanya.. (badas tu kalau ikut orang Sabah maknanya ruam lampin or melecet). Which is true... kalau pakai disposable diaper yang tidak sesuai, nanti baby senang kena badas..

Zizou pun dulu banyak juga jenis DD yang aku pernah kasi cuba.. sampai bila aku sudah sampai tahap boring kerana si Zizou terkena badas ja, aku kasi la dia pakai lampin... tp pakai lampin tension juga... sekali kencing, terus si Zizou ni menangis tidak selesa... hmmm...

Aku pernah kasi pakai si Zizou DD brand

· Pet Pet (ok juga ni.. mula2 lepas si Zizou lahir, kami belikan dia Pet Pet... – time tu bongok2 lagi, jenama DD apa di pasaran pun tidak tau, tau jenama Pampers saja la - tapi di Labuan tiada ni jenama, so aku cari DD jenama lain)

· Pureen (ni mmg hampes tapi murah)

· Giant (pun hampes... abang edi beli kunun pasal di komplen si Zizou banyak berak ja, jadi tiada guna beli DD yang berjenama pun... memang la dia banyak berak, tapi kesian juga tu kalau pakai yang kurang menyerap.. aku juga tensen jadinya kena melayan si Zizou menangis... sudah la aku new mom time tu...)

· DD brand start with a letter ‘M’ (tidak sure la apa nama dia... tapi DD ni ada dalam hamper yang member aku hadiahkan untuk si Zizou... pun hampes juga.. tapi pasal orang suda kasi free, kasi habis ja la... every an hour, aku gantikan DD si Zizou)

· Mamy Poko (ahaha.. ni kunun2 aku mau merasa kasi si Zizou pakai DD yang mahal... hasilnya, bukan la bagus mana pun aku rasa... mungkin part serapan tu dia ok, tapi cepat bau hancing)

· Drypers (boleh la... tapi meninggalkan kesan melecet pada celah kelangkang dan paha si Zizou... aku kena sapu lotion lagi supaya si Zizou rasa selesa)

· Drypantz (yang ni aku suka.. pasal lembut ja..)

· Huggies Dry (ini la jenama DD yang si Zizou pakai sekarang... setakat ni ok ja)

· Huggies Dry Comfort (kadang2 kalau ada promotion.. kami belikan untuk si Zizou yang ni... mahal sedikit, tapi kadar penyerapan lebih bagus)..

Baru2 ni pun, aku ada belikan Zizou training pant dari Mothercare.. ada gambar Thomas & Friends.. sebab si Zizou masih belum pandai kencing lagi... dengan harapan, kalau bagi dia pakai training pant time weekend tu, boleh la ajar si Zizou ni kencing sendiri..

Hujung minggu ni ada Parenthood Expo di Midvalley... ada banyak booth pasal breastfeeding, cloth diapering dan baby wearing akan dibuka di sana... aku sudah cakap sama abang edi yang aku mau pegi sana... belum lagi ada kesempatan tengok CD ni macam mana... jadi time ni la mau survey2... kot2 ada promotion baik punya... boleh la sambar sekeping dua CD yang comel2...

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...